Na zmrzlinu nesměli napřed psi, pak ani Židé. Vždyť to nebude tak hrozný, utěšovali se ale někteří

26 minut
Příběhy 20. století: Počátek zániku
Zdroj: ČT24

V předválečném Československu žilo více než tři sta tisíc lidí přináležejících k židovské komunitě. Nacistické řešení konečné otázky jich přežilo zhruba deset procent. „Chtěli nás zlikvidovat,“ uvědomila si ve třicátých letech Helga Hošková-Weissová. Tehdy byla ještě dítě – stejně jako další pamětníci, kteří přibližují „počátek zániku“ v nových Příbězích 20. století. Třetí řadu, mapující okolnosti holocaustu v Československu, vysílá Česká televize každou neděli odpoledne na ČT2.

Židovská tragédie se v Československu, podobně jako v dalších zemích, naplňovala postupně. Začala na konci třicátých let vzrůstajícím antisemitismem, pak přišly zákazy vydělující Židy ze společnosti, deportace, vyvražďování. Když museli nosit žlutou hvězdu, bylo už všem jasné, čím jsou – Jude. Židé. Před válkou, před začátkem konce, si ale ne všichni svou židovskou příslušnost uvědomovali, nebo aspoň ne jako něco podstatného.

Co to je – Židovka?

K nepraktikujícím patřila třeba rodina Dity Krausové. „Ani jsem nevěděla, co to je Žid,“ přiznává. „Naučila jsem se, že jsem Židovka, až když mě ve druhé nebo třetí třídě obecné upozornil spolužák cedulkou na lavici: Ty jsi Židovka. A s tím jsem šla pak domů a zeptala jsem se maminky: Co to je – Židovka?“

Judith Rosenzweigové utkvěl okamžik, kdy si na hodině katechismu uvědomila, že patří k vyobcovaným. Ten den pršelo, a proto místo obvyklého si hraní venku zůstala ve třídě se spolužáky katolické víry.

„Farář vykládal dětem, že židé zabíjí prvorozeného syna, aby dostali krev a z toho pekli macot na pesach. Tak jsem jednoduše vstala a řekla jsem: Promiňte, ale my máme každý rok na pesach macot a ty jsou bílé, kdyby je pekli z krve, musely by být růžové. To si dodnes vzpomínám, že mě hrozně bolelo, že farář vykládá ve třídě takovou lež,“ vypráví.

Tak trošku jsme zaspali

Od té doby prý ve třídě zůstat při katechismu nemohla, ani při špatném počasí. Zatím jen z rozhodnutí jednoho faráře. V sousedním Německu se ale zákazy, které vydělovaly Židy ze společnosti, vztahovaly na čím dál více každodenních činností. A byly iniciované státem. V roce 1935, dva roky po nástupu Adolfa Hitlera k moci, začaly platit norimberské zákony. Antisemitismus za – zatím ještě – československými hranicemi byl oficiální.

Co se v sousední zemi děje, doléhalo i k židovským dětem v Československu. Felix Kolmer jezdil na prázdniny do Alp a do Vídně, kde žil jeho poručník, bratr Felixova zesnulého otce. „Setkával jsem se tam s dětmi, jejichž rodiče a ty děti utekli z Německa a čekali v Rakousku na vízum do nějakého státu, většinou za mořem. Ty vyprávěly, jak to vypadá v Německu,“ upřesnil.

Naopak Chana Malka vyrůstala v jižních Čechách zatím bez větších obav. „Myslím, že jsme tak trošku zaspali,“ připouští. „Věděli jsme, co se děje v Německu, ale že to bylo v Čechách, hlavně ve Strakonicích, tak hezký, tak jsme si mysleli, že Hitler do Čech nikdy nepřijde.“

Židovský lékař – životu nebezpečno

Jenže v březnu 1938 spolkl rozpínavý nacismus při anšlusu i Rakousko, na konci září téhož roku odkrojila mnichovská dohoda z československého území pohraniční oblasti a připojila je k Německu. V listopadu křišťálová noc ohlásila protižidovský pogrom. Do vnitrozemí oslabené republiky proudily tisíce uprchlíků a sílil i domácí antisemitismus.

Když se Dagmar Lieblová jednou vracela ze školy, potkala u dveří domu rodiče. Z tabulky oznamující jméno a ordinační hodiny jejího otce, lékaře, se snažili odlepit papír lakonicky oznamující: židovský lékař – životu nebezpečno. Úprava od anonymního antisemity.

Z archivu Dagmar Lieblové
Zdroj: ČT/Paměť národa

„To bylo myslím vůbec prvně, kdy jsem viděla, že něco takového se může stát. Samozřejmě netrvalo moc dlouho a na té tabulce to muselo stát oficiálně, protože když přišli Němci a (otec) byl vyloučený z lékařské komory, tak mu byla také zakázána lékařská praxe. Dostal povolení vykonávat svoji praxi pro Židy. Byl jediný židovský lékař v Kutné Hoře a nejbližším okolí,“ přibližuje Dagmar Lieblová další osud své rodiny.

Jako šála v létě

Skloňovaným slovem se stala emigrace. Ovšem odejít nebylo tak jednoduché. „Každý stát, každá země měla kvóty, kolik Židů vezmou. Museli jste mít pozvání, takzvaný affidavit, neměli jsme žádné příbuzné v cizině, muselo se za to platit, tak bohatí jsme taky nebyli. Pak jsme říkali, no jo, přece nemůžeme odjet a nechat tady babičku, maminka měla sourozence…,“ zmiňuje úvahy, které se mnohým honily hlavou, Helga Hošková-Weissová.

Ani affidavit, tedy záruka pro americké úřady, že emigrant je nebude stát pokud možno ani cent, protože se něj postará někdo z amerických občanů, neznamenal jistotu. Felix Kolmer potvrzení získal díky svému strýci, který mezitím z Vídně odjel do bezpečí za mořem. S listinou zašel na americké velvyslanectví. „Odpovědělo mi, že samozřejmě dostanu vízum,“ přitakává Kolmer. Jenže následovalo „ale“: „Že jsou na to kvóty, že ty kvóty jsou vyčerpané až do roku 1945, takže to vízum dostanu v roce 1945. A to pro mě bylo jako šála v létě.“

Přese všechno, co se dělo, někteří nechtěli uvěřit, že by mohla být situace ještě horší. Falešnou nadějí se ukolébávala i rodina Evy Erbenové: „Tatínek řekl: Vždyť to nebude tak hrozný, přežijeme to. Nikdo si neuměl představit, že bude plyn, budou nás vraždit. Je válka, nechtějí Židy, ale válka přestane a – tatínek říkal – ta obluda, jako Hitler, nebude žít věčně. To byli odchovanci Masaryka, demokracie, my jsme byli v české zemi, která patřila také nám, my jsme byli nejdřív Češi, židovského vyznání, ale my jsme byli Češi!“

Chabost tohoto argumentu pochopili v březnu 1939, kdy Adolf Hitler torzem někdejšího Československa projel triumfálně až na Pražský hrad.

Možná pojedeš do Anglie. Tečka

Všichni Židé se zachránit nemohli. Z dosahu „obludy“ se snažili dostat aspoň svoje děti. Z iniciativy britského makléře Nicholase Wintona se jich z českých zemí podařilo do Velké Británie odvézt speciálními vlaky 669. K takzvaným Wintonovým dětem patřil i Asaf Auerbach. Narodil se sice v kibucu na území dnešního Izraele, jenže rodina se v roce 1930 vrátila do Prahy. Odtud už se všem svobodně odjet nepodařilo.

Z pražského nádraží do Británie odjížděl Asaf spolu se svým bratrem. Rozdělení rodiny se doma u Auerbachů nijak zvlášť neprobíralo. „Máma moc řečí nenadělala, začátkem roku 1939 mi řekla: Přestaneš chodit na němčinu a budeš chodit na angličtinu. Možná pojedeš do Anglie. Tečka. To bylo všecko,“ tvrdí Asaf. „Říkali nám, a byli o tom asi přesvědčení, že se jim také podaří dostat do Anglie za námi. Prostě nás vůbec nenapadlo, že bychom se neměli znovu setkat.“

Naše hřiště byl židovský hřbitov

Ti, kteří – ať už dobrovolně, nebo nedobrovolně – v protektorátu zůstali, se museli čím dál více přizpůsobovat omezením, která plynula ze zpřísňování protižidovských opatření.

„Jednoho dne přišla do našeho bytu jakási německá dáma se svým manželem. Prohlídli si byt a řekli: Ja, das ist sehr schön, was sagst du, Franz, dazu? – Gut. (Ano, to je velmi pěkné, co tomu říkáš, Franzi? – Dobře.) A tím pádem jsme přišli o byt,“ vypráví Toman Brod. Jejich kuchyni a pokoj zabrali říšští Němci a Brodovi se, jako mnoho dalších židovských rodin, stěhovali do Josefova na Starém Městě, který fungoval jako židovské ghetto už ve středověku. „Naše hřiště byl starý židovský hřbitov,“ říká Brod.

Zákazy ovlivňovaly život stejně tak dospělých jako dětí. Nemohly chodit do školy, hrát si v parku, vídat se s nežidovskými kamarády. Nemohli si koupit sladkosti. „Židovství jsem si uvědomila v neděli, když jsem šla pro zmrzlinu do cukrárny, to už bylo léto 1939. A na dveřích byl velký plakát s nápisem: Židům a psům vstup zakázán,“ vybavuje si Eva Erbenová.

Nesvoboda se šířila postupně, nicméně vytrvale. „Odevzdat lyže, odevzdat rádiové aparáty, odevzdat fotokamery, odevzdat kola…,“ vyjmenovává Felix Kolmer. „Vždycky jsme si říkali: No tak, vždyť už skutečně všecko, co jsme měli, jsme odevzdali, tak už nic jiného nemůže přijít. Ale přišlo.“

Náš informátor dopadl Židovku

Rozdělení společnosti rozporcovalo samozřejmě i mezilidské vztahy. Najednou tu bylo znatelné „my“ a „oni“. „Začala jsem nenávidět svůj původ. Jednoho dne mi moje přítelkyně řekly, že jejich rodiče se bojí, aby se se mnou jejich děti stýkaly. To se mě strašně dotklo,“ vzpomíná Jana Dubová.

Nové pořádky a příležitosti měnily charaktery, ruku v ruce se strachem šlo udávání. „Měla jsem kamarádku, nějakou Martu, oni byli hrozně chudý, ale jakmile se její táta dal k Němcům, tak už na tom byli finančně dobře. Můj táta nemohl najít práci ve svém oboru, on byl inženýr, tak vzal místo u firmy s uhlím. A táta Marty si objednal u té firmy uhlí a oni mu ho dodali o tři dny později – a on za to udal tátu. Proto jsme jeli do Terezína už v roce 1942 čili jedni z prvních,“ svěřila se v dokumentu Raja Žádníková.

Její příběh nebyl zdaleka ojedinělý. Propaganda se starala o to, aby se lidé Židů stranili. Antisemitský týdeník Árijský boj namiřoval svou rubriku Reflektor na Židy i „židomilce“: Náš informátor dopadl opět Židovku, Olgu Gütečkovou z Prahy-Karlína, jak kráčela bez židovské hvězdy. Žid Robert Kaudrs, Praha 1, Konviktská 5, měl zakrytou hvězdu. Byl předveden na policii. Árijka Marie Polanová vyprovázela Žida Rudolfa Bedrleho, Praha 11, 606, když odcházel na dalekou cestu.

Princezny se zlatou hvězdou

Policejní nařízení, podle něhož se Židé v protektorátu Čechy a Morava nesměli ukázat na veřejnosti bez žluté hvězdy, vstoupilo v platnost v září 1941. Stigmatizující označení se nařizovalo přišít viditelně na levou náprsní stranu oděvu. Jeho nositelé se nesetkávali jen s otevřeným opovržením, ale i s překvapivým projevem podpory. V paměti takové gesto zůstalo třeba Ditě Krausové.

„První den, když jsme museli mít tu hvězdu na kabátě, jsme s kamarádkou Rájou jely tramvají – tehdy jsme ještě tramvají jezdit směly, ale jenom vestoje na zadní plošině. Já jsem se obávala, co nám budou lidé říkat, jak to vypadá, že jsme takhle označeny. A jeden pán v tramvaji se na nás podíval a potom řekl nahlas, aby to všichni slyšeli: To jsou dvě princezny a mají zlatou hvězdu. A lidé se začali usmívat,“ vrací se o osmdesát let zpět.

I Toman Brod dodnes nezapomněl pocit, že mu nošení žluté hvězdy přišlo jako něco nepředstavitelného. Ač nedovedl dohlédnout, že to je „jen“ počátek zániku. Vypráví: „Když jsme šli tehdy jednou ještě k židovskému zubaři a matka mu vyprávěla o tom, jak jsem se rozplakal, když přišlo tohle nařízení, tak ten zubař prohodil tehdy takovou památnou větu: Chlapče, já se obávám, že budeš mít ještě vážnější příležitosti k pláči, než je tato. A měl pravdu.“

Dokumentární cyklus vychází ze svědectví pamětníků. První řada, kterou Česká televize odvysílala v roce 2017, se věnovala normalizaci. Pokračování zaznamenalo osudy, které poznamenala revoluce v roce 1989. Třetí série se pokouší co nejúplněji zmapovat okolnosti a specifika holocaustu v Československu. Dokumenty využívají rozhovorů shromážděných v projektu Paměť národa.

Společnost Post Bellum, která je spolu s ČT autorem televizních Příběhů 20. století, snímá rozhovory metodou zvanou Eye Direct. Respondenti sice vědí, že jsou natáčeni, kamera i tazatel jsou však za zrcadlem a respondenti objektiv kamery nevidí. Výsledný záznam potom vytváří v divácích pocit, že postavy dokumentu hovoří právě k nim, že gestikulují, jako by spolu seděli u jednoho stolu.

Příběhy 20. století
Zdroj: ČT

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 2 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025
Načítání...