Tradici a současnost polského umění srovnává galerie v Dolních Vítkovicích. Milan Dobeš Museum představuje díla výtvarníků, které zajímá geometrická abstrakce. Výstava s názvem Polská geometrie zahrnuje výběr z tvorby od poloviny dvacátého století až po současnost.
Na výstavě v Ostravě se rýsuje polská geometrie
Tradici v Ostravě zastupuje například Wojciech Fangor. V šedesátých letech emigroval do Ameriky a jako jeden z mála umělců z východního bloku měl svou vlastní výstavu v Guggenheimově muzeu v New Yorku. Druhou výtvarnou hvězdou ostravské výstavy je Ryszard Winiarski. Ve své tvorbě kombinoval už v sedmdesátých letech konstruktivismus s teorií náhody.
I další z vystavených umělců Kajetan Sosnowski byl zásadním tvůrcem polské geometrické scény. „Vytvářel geometrické obrazce z látek, v šedesátých letech dokonce začal dělat intervence. Podobně jako Lucio Fontana, který prořezával obrazy žiletkou, Sosnowski do svých obrazů zasahoval šitím,“ připomíná kurátor Jan Světlík.
Minulá generace polské geometrické abstrakce se v muzeu střetává se současnou. Je náhodou, že současné umění reprezentují jen ženy. Spirály a nekonečné galaxie na plátnech Marie Osiecké jsou podobenstvím lidského bytí. „Vyprávím o člověku, který složitou cestou prochází životem. Snaží se jít neustále dopředu, aniž by věděl, v které chvíli jeho spirála skončí,“ upřesnila.
Dominiku Radomskou inspiruje především architektura, konstruktivismus a také lidé. V Ostravě je k vidění například ženská figura, kterou vytvořila z různých geometrických tvarů. „Takto ji vidím a takto bych ji chtěla ukázat,“ poznamenává výtvarnice.
V Polsku má geometrická abstrakce velkou tradici, věnují se jí cíleně i na školách. „U nás je tato scéna téměř nulová. Žáci Milana Dobeše nebo Zdeňka Sýkory prostě aktuálně nejsou,“ srovnává Světlík. Inspiraci v polské tvorbě mohou návštěvníci galerie hledat do 17. listopadu.