Jak současné mladé tanečníky inspiruje klasická hudba, ukáže novinka brněnského baletního souboru. Tři choreografové se popasovali se skladbami Wolfganga Amadea Mozarta.
MozArt předvádí v Brně taneční art
Kvůli opravám Janáčkova divadla musí brněnský balet využívat pro své inscenace alternativní prostory. Představení Amadeus MozArt uvádí Reduta, prostor vyhrazený spíše modernější činohře. Od herců si také tanečníci několik věcí půjčili, například rekvizity.
„Jsou to pomůcky, jimiž jsem se snažil příběh dovyprávět,“ vysvětlil Bělorus Uladzimir Ivanou, autor první choreografie nazvané Metanoia. Tanečníci v ní publikum provádí částí Amadeova života, soustředí se především na komplikovaný vztah s jeho otcem a manželkou.
Zatímco Ivanouova choreografie je až výpravná, jevištní příspěvek jeho rumunského kolegy Dana Datcua je přesný opak. Jeho Opus Amadei odráží hlavně emoce. „Nedávám divákům příběh, v tanci jsou podle mě nejdůležitější náznaky, nejsou v něm žádná slova, jen situace,“ popisuje.
Trojici doplňuje kus s názvem Solipsistic od Caroliny Isachové. V závěrečné choreografii inscenace mimo jiné srovnává Mozartovu hudbu se sociálními sítěmi. „Jsme propojeni díky zprávám, Instagramu a podobně. Náš mozek ale zaměstnávají natolik, že už si ani neuvědomujeme, co vlastně cítíme - a Mozart umí to, co cítíme, vyjádřit přesně,“ domnívá se.
Inscenaci Amadeus MozArt uvede brněnský balet poprvé 23. května. Premiéra zahájí mezinárodní taneční festival Dance Brno 100.