Mladí Kubánci chtějí být hvězdami K-popu

Jižní Koreu a Kubu dělí třináct tisíc kilometrů, rozdílný jazyk i kulturní tradice. Zdá se, že všechny tyto bariéry dokázal překonat K-pop. Korejský pop se totiž na komunisty ovládaném ostrově stává čím dál větším hitem mezi mladými lidmi, kteří se ho snaží napodobit. Popularitě této hudby mimo jiné napomohlo zrychlení internetu na Kubě.

Žánr K-popu, který vstřebal prvky taneční hudby, elektropopu, hiphopu a současného r'n'b, se od svých asijských kořenů rozšířil daleko. Boy bandy jako BTS a NCT nebo dívčí skupina Blackpink soupeří po celém světě v počtu stažení a prodejnosti alb i s takovou megastar, jakou je Taylor Swiftová.

Zájem o K-pop nejen na Kubě je součástí takzvané Hallyu neboli korejské vlny, jak se označuje celosvětově rostoucí obliba jihokorejské popkultury od devadesátých let. Vedle populární hudby zahrnuje také seriály, filmy, a s tím vším související zájem o korejské tance, písně a idoly i samotnou korejštinu. Vliv K-popu potvrdilo zavedení kategorie pro tento žánr na MTV Video Music Awards před pěti lety. A – jako v mnohých jiných popkulturních jevech – globální šíření popohnal internet.

Nakažlivé rytmy a propracovaná choreografie se chytly i na Kubě. K-pop tam začal pronikat už před deseti lety, když si kubánští diváci oblíbili jihokorejské telenovely. Později díky lepšímu internetovému připojení mohli i mladí Kubánci začít streamovat videa jako teenageři jinde na světě. A když se samozřejmostí stal internet v mobilech, začalo být ještě snazší trénovat choreografie K-popových hvězd v havanském parku.

Jako nový svět

Popularita této komerční hudby rostla i díky zmírňování vládní kontroly. „K-pop mi otevřel nový svět. Je to místo, kde mohu být sám sebou a sdílet s přáteli radost ze smíchu, písní a tance,“ přiznal čtyřiadvacetiletý Kubánec Francisco Piedra agentuře AP. Pokud nepracuje se svým otcem jako kovář, vymýšlí taneční kroky. Pod svým uměleckým jménem Ken se jednoho dne touží stát profesionálním K-popovým choreografem.

Mnozí z teenagerů doufají, že půjdou ve stopách dvou kubánských skupin – Limitless a LTX – které před pandemií odcestovaly do Jižní Koreje, aby se zúčastnily každoroční talentové soutěže K-Pop World Festival.

Podobnou talentovou soutěž, i když mnohem střízlivějšího rozsahu, zorganizovalo loni v Havaně pod názvem K-Factor také korejsko-kubánské sdružení AICC. Cílem této organizace je podpora kulturní výměny mezi oběma zeměmi. „Soutěž jsme uspořádali, abychom mladým Kubáncům přiblížili korejské věci, o které je na Kubě velký zájem, s moderním a originálním přesahem, jako je například K-pop,“ vysvětlili pořadatelé.

Kuba má svou vlastní pevnou taneční tradici, mimo jiné je kolébkou salsy. „Kubánci jsou zvyklí na stále stejný rytmus, stejnou rutinu, K-pop je něco úplně nového,“ podotkl loni pro agenturu AFP tehdy jednadvacetiletý Alejandro Achín. Jeden ze šťastlivců, jemuž se splnil sen vystoupit v Soulu poté, co se svou skupinou vyhrál amatérský K-popový festival v Havaně.

V kubánském hlavním městě se najdou centra, kde se zájemci mohou v K-popových choreografiích zdokonalovat. Podle jedné z jihokorejských lektorek vězí za úspěchem K-popových písní na Kubě to, že se jim daří vyjadřovat problémy mladých lidí.

Pro starší generace Jižní Korea nebyla vzor

Zatímco mladí Kubánci mohou být z K-popu nadšení, starší generace kubánských činitelů měla k Jižní Koreji chladnější vztah. Obě země teprve letos obnovily diplomatické vztahy přerušené po vítězství kubánské revoluce v roce 1959. Podle Soulu dohoda představuje „významný obrat“ v jeho úsilí o posílení diplomacie v latinskoamerickém regionu.

Nicméně Kuba také dál zůstává věrným spojencem Severní Koreje, s níž ji spojuje komunistická ideologie a také nevraživost vůči Spojeným státům.

Kubánská salsová skupina Bamboleo při natáčení videoklipu v Havaně
Zdroj: Reuters/Desmond Boylan

KLDR považuje K-pop za nebezpečnou formu propagandy kapitalistického nepřítele, s nímž je od poloviny minulého století ve vojenském konfliktu. Jihokorejci K-popové písně pouští v rámci psychologické války z reproduktorů umístěných na hranicích. Sami Severokorejci se k zakázané hudbě dostávají navzdory přísným trestům prostřednictvím nahrávek pašovaných z Číny.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un zašel v roce 2018 na koncert jihokorejských popových hvězd v Pchjongjangu, nicméně o tři roky později označil K-pop za „jedovatou rakovinu“ kazící „vzhled, účesy, mluvu i chování“ mladé generace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

OSA obcím skokově zvýšila poplatky, ty zvažují omezení slavností

Radnice řeší vyšší náklady na autorské poplatky. Ochranný svaz autorský (OSA) letos upravil pravidla pro akce financované z veřejných peněz. Reaguje tak na výhrady komerčních pořadatelů, že dotované události mají konkurenční výhodu. Obce už začaly dostávat vyúčtování za městské slavnosti a letní festivaly, proti loňsku jsou vyšší o desítky tisíc korun.
před 3 hhodinami

Za Česko půjde do oscarového klání dokument Ještě nejsem, kým chci být

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) se rozhodla za Českou republiku vyslat do boje o Oscara snímek režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být. Celovečerní dokument zachycuje život fotografky Libuše Jarcovjákové.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Videoherní Mafia se v novém titulu vrací na Sicílii

Úspěšná videoherní série Mafia, kterou před 23 lety odstartovali Češi, se vrací v novém pokračování. I tentokrát se na hře podíleli tuzemští vývojáři i herci. Hlavního hrdinu ztvárnil Oskar Hes. Titul s názvem „Mafia: Domovina“ se příběhem vrací na italskou Sicílii. Novinka se svou hratelností výrazně podobá prvnímu dílu z roku 2002, za kterým z velké části stál kreativní ředitel studia Warhorse Daniel Vávra.
včera v 07:20

Statisíce lidí přijely do Budapešti na festival Sziget

Budapešť opět žije hudbou a zábavou. Statisíce lidí přijely na jeden z největších festivalů Evropy Sziget. Ten letošní prošel výraznou změnou. Nabízí víc druhů umění, a to i s českou účastí. Do programu už před začátkem zasáhl krok maďarské vlády, která irské kapele Kneecap zakázala přijet. Podle kabinetu podporuje teroristy z Hamásu a Hizballáhu. Skupina to odmítla, stejně jako pořadatelé.
9. 8. 2025

„Nepůsobí jako trpící národ.“ Režisér vzal tři skeptiky na válečnou Ukrajinu

Jednu z prvních projekcí a debatu s diváky má za sebou režisér dokumentu Velký vlastenecký výlet Robin Kvapil. Do centra válečného konfliktu vyrazil filmový štáb v říjnu loňského roku se třemi protagonisty, fanoušky ruského vůdce Vladimira Putina, aby se přesvědčili, jak vypadá válka na Ukrajině, na vlastní oči. „Vidím poprvé v životě sídliště, kde není vůbec nikdo,“ sděluje ve filmu jeden z nich.
8. 8. 2025

Vagnerová zkouší být pod parou v remaku oscarového filmu

Do tuzemských kin vstupuje film z česko-slovenské koprodukce Pod parou. Snímek je remakem dánského oscarového filmu Chlast z roku 2020. Výraznou změnou je, že mužský kolektiv nahradil ženský. Historie kinematografie zná řadu případů, kdy se úspěšný filmový příběh adaptuje v dalších zemích.
7. 8. 2025

Začíná Brutal Assault, zahrají Gojira či King

Do barokní pevnosti Josefov v Jaroměři se vrací Brutal Assault. Na metalový festival se sjede přes sto čtyřicet umělců, hlavními taháky jsou Gojira, Mastodon či Ministry. Návštěvníci musejí počítat se ztíženou dopravní situací.
6. 8. 2025

Před sedmdesáti lety se poprvé promítala Cesta do pravěku

Cestu do pravěku, jeden z nejúspěšnějších filmů československé kinematografie, vidělo publikum poprvé před sedmdesáti lety. Šlo o první celovečerní hraný film režiséra Karla Zemana. A slogan měl: Fantastické putování čtyř chlapců za poznáváním dávné minulosti naší Země. Snímek vznikal dva roky a dostal se do distribuce ve více než sedmdesáti zemích světa. Obdiv k vizuální originalitě filmů Karla Zemana doteď přiznávají jeho zahraniční kolegové, třeba režiséři Tim Burton, Wes Anderson nebo Terry Gilliam. Jednou z na svou dobu nejpůsobivějších scén celého filmu byl souboj mezi dvěma dinosaury – stegosaurem a zřejmě ceratosaurem, který však více připomínal nejslavnějšího dinosaura všech dob, Tyrannosaura rexe.
5. 8. 2025
Načítání...