Marion Cotillardová Dva dny, jednu noc zkouší lidský charakter

Civilní sociální drama o ženě v nesnázích, která to nechce vzdát, osciluje mezi reminiscencemi na italský neorealismus a hořko-sladkými portéty outsiderů v opusech Akiho Kausimäkiho. Bratři Jean-Pierre a Luc Dardennovi opět nabízejí autentický život a obnažené mezilidské vztahy v přímém přenosu.

Je symptomatické, že se tihle dva talentovaní Dardennové narodili v první polovině padesátých let, stále ještě rezonujících neorealismem, v době, kdy Vittorio De Sica natočil Zázrak v Miláně, Cesare Zavattini mu napsal scénář k Umbertovi D., Guiseppe de Santis se podepsal pod Řím v jedenáct hodin a Federico Fellini nás zavedl na svoji Silnici. A stejně tak je příznačné, že v roce 1996, kdy bratři Dardennové výrazně zabodovali na festivalové scéně se svým snímkem Slib, točí svérázný Fin Aki Kaurismäki (poté, co si to natrénoval na Bohémském životě a Děvčeti ze sirkárny) první díl volné trilogie o poznamenaných outsiderech Mraky odtáhly (po kterých následuje Muž bez minulosti a Světla soumraku).

S neorealisty Dardennovi spojuje cit pro realistické sociální drama, jehož těžištěm je na jedné straně každodenní boj obyčejného člověka o přežití a na druhé vymezení se proti mainstreamu (tehdy „filmy bílých telefonů“, tedy salónní konverzační komedie). A s Kaurismäkim sdílejí pochopení a lásku ke stigmatizovaným životním looserům z periférie.

Belgický bratrský pár (naposledy jsme od něj v kinech viděli Kluka na kole), jehož autorské filmy jsou pravidelně oceňovány na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, se tentokrát tak trochu vrací k tématu, které již reflektoval. Totiž k sedmnáctileté Rosettě (1999), jež hledala práci tak zarputile a přesvědčivě, až na tomhle prestižním mezinárodním festivalu našla Zlatou palmu a cenu pro nejlepší herečku. Dva dny, jedna noc tentokrát řeší sice do jiného kontextu zasazený, ale v zásadě podobný problém, který tentokrát náleží životem už notně ošoupané a ne úplně zdravé Sandře, matce dvou dětí, o jejímž dalším osudu v práci nechal zaměstnavatel mazaně a alibisticky hnusně hlasovat její spolupracovníky.

Tisíc eur za Sandru

Tolik hodil šéf, který si sám nechce pálit prsty, do banku a teď čeká, co to s nimi udělá. Přesně tolik totiž většina z nich na prémiích vydělá, když bude hlasovat pro její propuštění, a přesně o tolik přijde, když ji hlasováním kolegiálně podpoří. Jak triviální a myšlenkově chudé, řeknete si možná v tuto chvíli, protože vás jen těžko může na první dobrou napadnout, jak působivou a oslovující výpověď z této (v zásadě) schematické přiboudliny, dokáží empatičtí Dardennové vydestilovat. Jak velké a osobní drama lze na tak malé ploše vyklenout. Neboť Sandra má (v souladu s titulem) dva dny a jednu noc na to, aby individuálně obešla svých šestnáct kolegů a přesvědčila je, aby se ve druhém hlasování postavili na její stranu.

A téměř reportážní kamera Alaina Marcoena se od ní ani na okamžik nehne, doprovází ji k jednotlivým zamčeným dveřím a neúprosně zaznamenává její rozechvělou žádost a zachycuje radost, zklamání, pokoření i únavu z téhle vyčerpávající cesty mezi kontroverzními lidskými charaktery. Tohle vše totiž brilantní Marion Cotillardová, v obnošených džínách, rozšláplých polobotkách, sepraném triku, nenalíčená, nevyspalá a s vlasy staženými gumičkou do culíku, dokáže skvěle a přesvědčivě vyjádřit.

Bez Cotillardové by film takto autenticky nefungoval, bez ní si ho jen stěží dovedu představit. Stereotyp je tu funkční tím, jak ji vysiluje a ubíjí. A Dardennové zaslouží pochvalu nejen za to, že to riskli a celý projekt na něm vlastně postavili, ale také (a možná především) za výběr herečky, která s ním dokáže takhle pracovat.

Nikdo na to nezapomene!

Navzdory depresi a splínu jsou Dva dny, jedna noc neokázalým a čistým poselstvím o naději. Je to film, který nikam nepospíchá, nepotřebuje hudební kulisu a zřejmě na něj nebudete chodit po druhé, protože si ho napoprvé dobře zapamatujete. Jednoduchý příběh o složité volbě, kde každý má svoji pravdu, odehrávající se na malém městě někde ve Valonsku, jemuž pomohl chronologický způsob natáčení a jenž tam, kde by mohl být melodramatický, je důsledně realistický. Nestojí tu proti sobě bohatí a sociálně slabí, ale chápající, egoističtí nebo pragmatičtí, jak už to tak v reálném životě bývá.

Dardennové nekalkulují, netlačí na pilu, nemanipulují, spíše vás zvou, abyste byli při tom, až Sandra zabojuje o svou důstojnost. Jako by vás chtěli probudit z podřimování v kinosále, jako by vás nechtěli zasáhnout, ale spíše zainteresovat, jako by se vám chtěli dostat pod kůži a věřili, že ji budete schopni nastavit. Tak je nezklamte a prožijte to spolu s nimi a s ní!

DEUX JOUR, UNE NUIT/DVA DNY, JEDNA NOC - Belgie/Itálie/Francie 2014, 95 min., české titulky, přístupný, 2D. Režie a scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Kamera: Alain Marcoen. Hrají: Marion Cotillardová (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Olivier Gourmet (Jean-Marc), Catherine Saléeová (Juliette). V kinech od 4. prosince 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 7 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 12 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 15 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...