Marion Cotillardová Dva dny, jednu noc zkouší lidský charakter

Civilní sociální drama o ženě v nesnázích, která to nechce vzdát, osciluje mezi reminiscencemi na italský neorealismus a hořko-sladkými portéty outsiderů v opusech Akiho Kausimäkiho. Bratři Jean-Pierre a Luc Dardennovi opět nabízejí autentický život a obnažené mezilidské vztahy v přímém přenosu.

Je symptomatické, že se tihle dva talentovaní Dardennové narodili v první polovině padesátých let, stále ještě rezonujících neorealismem, v době, kdy Vittorio De Sica natočil Zázrak v Miláně, Cesare Zavattini mu napsal scénář k Umbertovi D., Guiseppe de Santis se podepsal pod Řím v jedenáct hodin a Federico Fellini nás zavedl na svoji Silnici. A stejně tak je příznačné, že v roce 1996, kdy bratři Dardennové výrazně zabodovali na festivalové scéně se svým snímkem Slib, točí svérázný Fin Aki Kaurismäki (poté, co si to natrénoval na Bohémském životě a Děvčeti ze sirkárny) první díl volné trilogie o poznamenaných outsiderech Mraky odtáhly (po kterých následuje Muž bez minulosti a Světla soumraku).

S neorealisty Dardennovi spojuje cit pro realistické sociální drama, jehož těžištěm je na jedné straně každodenní boj obyčejného člověka o přežití a na druhé vymezení se proti mainstreamu (tehdy „filmy bílých telefonů“, tedy salónní konverzační komedie). A s Kaurismäkim sdílejí pochopení a lásku ke stigmatizovaným životním looserům z periférie.

Belgický bratrský pár (naposledy jsme od něj v kinech viděli Kluka na kole), jehož autorské filmy jsou pravidelně oceňovány na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, se tentokrát tak trochu vrací k tématu, které již reflektoval. Totiž k sedmnáctileté Rosettě (1999), jež hledala práci tak zarputile a přesvědčivě, až na tomhle prestižním mezinárodním festivalu našla Zlatou palmu a cenu pro nejlepší herečku. Dva dny, jedna noc tentokrát řeší sice do jiného kontextu zasazený, ale v zásadě podobný problém, který tentokrát náleží životem už notně ošoupané a ne úplně zdravé Sandře, matce dvou dětí, o jejímž dalším osudu v práci nechal zaměstnavatel mazaně a alibisticky hnusně hlasovat její spolupracovníky.

Tisíc eur za Sandru

Tolik hodil šéf, který si sám nechce pálit prsty, do banku a teď čeká, co to s nimi udělá. Přesně tolik totiž většina z nich na prémiích vydělá, když bude hlasovat pro její propuštění, a přesně o tolik přijde, když ji hlasováním kolegiálně podpoří. Jak triviální a myšlenkově chudé, řeknete si možná v tuto chvíli, protože vás jen těžko může na první dobrou napadnout, jak působivou a oslovující výpověď z této (v zásadě) schematické přiboudliny, dokáží empatičtí Dardennové vydestilovat. Jak velké a osobní drama lze na tak malé ploše vyklenout. Neboť Sandra má (v souladu s titulem) dva dny a jednu noc na to, aby individuálně obešla svých šestnáct kolegů a přesvědčila je, aby se ve druhém hlasování postavili na její stranu.

A téměř reportážní kamera Alaina Marcoena se od ní ani na okamžik nehne, doprovází ji k jednotlivým zamčeným dveřím a neúprosně zaznamenává její rozechvělou žádost a zachycuje radost, zklamání, pokoření i únavu z téhle vyčerpávající cesty mezi kontroverzními lidskými charaktery. Tohle vše totiž brilantní Marion Cotillardová, v obnošených džínách, rozšláplých polobotkách, sepraném triku, nenalíčená, nevyspalá a s vlasy staženými gumičkou do culíku, dokáže skvěle a přesvědčivě vyjádřit.

Bez Cotillardové by film takto autenticky nefungoval, bez ní si ho jen stěží dovedu představit. Stereotyp je tu funkční tím, jak ji vysiluje a ubíjí. A Dardennové zaslouží pochvalu nejen za to, že to riskli a celý projekt na něm vlastně postavili, ale také (a možná především) za výběr herečky, která s ním dokáže takhle pracovat.

Nikdo na to nezapomene!

Navzdory depresi a splínu jsou Dva dny, jedna noc neokázalým a čistým poselstvím o naději. Je to film, který nikam nepospíchá, nepotřebuje hudební kulisu a zřejmě na něj nebudete chodit po druhé, protože si ho napoprvé dobře zapamatujete. Jednoduchý příběh o složité volbě, kde každý má svoji pravdu, odehrávající se na malém městě někde ve Valonsku, jemuž pomohl chronologický způsob natáčení a jenž tam, kde by mohl být melodramatický, je důsledně realistický. Nestojí tu proti sobě bohatí a sociálně slabí, ale chápající, egoističtí nebo pragmatičtí, jak už to tak v reálném životě bývá.

Dardennové nekalkulují, netlačí na pilu, nemanipulují, spíše vás zvou, abyste byli při tom, až Sandra zabojuje o svou důstojnost. Jako by vás chtěli probudit z podřimování v kinosále, jako by vás nechtěli zasáhnout, ale spíše zainteresovat, jako by se vám chtěli dostat pod kůži a věřili, že ji budete schopni nastavit. Tak je nezklamte a prožijte to spolu s nimi a s ní!

DEUX JOUR, UNE NUIT/DVA DNY, JEDNA NOC - Belgie/Itálie/Francie 2014, 95 min., české titulky, přístupný, 2D. Režie a scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Kamera: Alain Marcoen. Hrají: Marion Cotillardová (Sandra), Fabrizio Rongione (Manu), Olivier Gourmet (Jean-Marc), Catherine Saléeová (Juliette). V kinech od 4. prosince 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 4 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...