Lorna Simpsonová a Ahlam Shibliová v Jeu de Paume

Ještě před třiceti lety nesla dnešní výstavní síň Jeu de Paume v Paříži stopy po původním určení. Před rokem 1922, kdy se stala již muzeem moderního umění, zde byla velká herní hala, zbudovaná za Napoleona III. na okraji reprezentativních zahrad v Tuileriích. Zde se hrávala pelota, pala, volejbal a později hlavně tenis. Dnešní třípodlažní rozsáhlé výstavní prostory si zanedlouho vybudovaly díky výtečné dramaturgii dobrou pověst jako nejlepší pařížské místo pro prezentaci současné fotografie. I proto je návštěvnost těchto prostor opravdu unikátní – nonstop se zde potkávají desetitisíce obdivovatelů a také znalců moderní fotografie. I dvě aktuální výstavy, které budou prezentovány po celé léto, určitě stojí za to.

Ahlam Shibliová nazvala svoji výstavu Phantom Home. Tato palestinská fotografka (narozená roku 1970) rozdělila svoji expozici do několika částí, nazvaných podle zobrazovaných témat. Pro nás jsou přitažlivá nejméně tři z nich. Excelentní reportáž z polského dětského domova pro opuštěné děti, která vznikla v roce 2008 v Dome Dziecka Na Zielonym Wzgórzu v Kisielanech-Žmichách, je tak trochu studií o osamění, dospívání, ale také šikaně, sexuálním zrání, absenci rodiny.

Vlastně zde Shibliová nastoluje téma, které pak prolíná i dalším jejím dílem. Neuvěřitelná a výtvarně dokonalá je její zpráva Eastern LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender), traumatizující, pochmurná série z nelehkého života takto orientovaných osob v Pákistánu, Palestině, Libanonu, Turecku a Somálsku čili všude tam, kde se sexuálně odlišným skupinám opravdu lehce nežije. Fotografie přímo dýchají beznadějí, smutkem, bezmocí, neexistencí perspektivy.

  • Ahlam Shibliová / Smrt, 2011-2012 zdroj: Galerie Jeu de Paume
  • Ahlam Shibliová / Dětský domov, 2008 zdroj: Galerie Jeu de Paume

Mistrovské zvládnutí tématu se liší od podobných sérií tematicky příbuzných, vznikajících v jiných částech světa. Zde je tma, pochmurno, žádný prostor… Hlavní téma, které nám logicky autorka přináší, je ponor do nekonečného blízkovýchodního marasmu. Představuje a přibližuje nám desítkami záběrů dokumentovanou náladu v soukromí dennodenního palestinského života. Vidíme byty, zdobené kýčovitými fotografickými kolážemi – portréty padlých otců a synů či členů rodin, skrývajících se či bojujících v nekonečném urputném boji o sebeurčení a svobodný stát. Toto téma, oklikou a nenásilně, dominuje celé rozsáhlé výstavě a nesmlouvavě udává zásadní tón a nadřazuje tuto sérii (jak bylo samozřejmě záměrem) celé prezentaci. Pro českého návštěvníka je to setkání minimálně neobvyklé, vzrušující a smutné.

První evropská velká souhrnná výstava Lorny Simpsonové (narozena v roce 1960 v Brooklynu) je vlastně brilantní exhibicí či studií na pomezí řady žánrů, dominujících americké fotoscéně od padesátých let. Celé výstavě vévodí stejnorodé neopouštěné černobílé zpracování. Stylizované drobné autoportréty v prvních dvou sálech, ironizující velký americký sen, sice jakoby vycházejí z postupů Cindy Shermanové, jdou však jiným směrem a zmnožením předváděných záběrů dosahují jiných výsledků.

Lorna zde dokládá svůj smysl pro ironii a nadhled, pro hodnocení dnes již dávno minulé a ztracené doby. Zcela přirozeně vyznívá i ve vtipných sériích, pracujících se simulovanými vzorníky kosmetickýchi doplňků, paruk, účesů a podobně. Tady nenápadně varuje před vlezlými momenty v patologické vemlouvavosti západní globální tržní společnosti. Její velkoplošná skládaná krajinná a městská zákoutí a zátiší, přiznávající scanování lehce rozdílných technických kvalit, zabírají dvě velké stěny. Celý soubor, i zde sestávající z řady zcela tematicky odlišných kapitol, má samozřejmě společného jmenovatele - analýzu a výpověď z oblasti hledání identity, místa, rasy, třídního zařazení.

Vrcholem celé výstavy jsou však autorčina videa – ať již (jediné barevné) taneční autobiografické Momentum, nebo gigantické, na čtyřech složených celostěnných plátnech promítané a jazzovým piánem doprovázené The Chess. Video, vytvořené přímo pro tuto pařížskou výstavu, je podle mne vrcholem celé prezentace. Pracuje s detailními momenty a lehce pochmurnou atmosférou epochy americké filmové černé série (film noir) padesátých let, přetváří časové zařazení, strhuje svojí expresí. Pro většinu českých diváků bude setkání s dílem Lorny Simpsonové jasnou novinkou – uvidí mistrovskou sérii zralé autorky.

Výstavy Lorny Simpsonové a Ahlam Shibliové. Kde a kdy: Jeu de Paume, Paříž, do 1. září. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...