Lorna Simpsonová a Ahlam Shibliová v Jeu de Paume

Ještě před třiceti lety nesla dnešní výstavní síň Jeu de Paume v Paříži stopy po původním určení. Před rokem 1922, kdy se stala již muzeem moderního umění, zde byla velká herní hala, zbudovaná za Napoleona III. na okraji reprezentativních zahrad v Tuileriích. Zde se hrávala pelota, pala, volejbal a později hlavně tenis. Dnešní třípodlažní rozsáhlé výstavní prostory si zanedlouho vybudovaly díky výtečné dramaturgii dobrou pověst jako nejlepší pařížské místo pro prezentaci současné fotografie. I proto je návštěvnost těchto prostor opravdu unikátní – nonstop se zde potkávají desetitisíce obdivovatelů a také znalců moderní fotografie. I dvě aktuální výstavy, které budou prezentovány po celé léto, určitě stojí za to.

Ahlam Shibliová nazvala svoji výstavu Phantom Home. Tato palestinská fotografka (narozená roku 1970) rozdělila svoji expozici do několika částí, nazvaných podle zobrazovaných témat. Pro nás jsou přitažlivá nejméně tři z nich. Excelentní reportáž z polského dětského domova pro opuštěné děti, která vznikla v roce 2008 v Dome Dziecka Na Zielonym Wzgórzu v Kisielanech-Žmichách, je tak trochu studií o osamění, dospívání, ale také šikaně, sexuálním zrání, absenci rodiny.

Vlastně zde Shibliová nastoluje téma, které pak prolíná i dalším jejím dílem. Neuvěřitelná a výtvarně dokonalá je její zpráva Eastern LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender), traumatizující, pochmurná série z nelehkého života takto orientovaných osob v Pákistánu, Palestině, Libanonu, Turecku a Somálsku čili všude tam, kde se sexuálně odlišným skupinám opravdu lehce nežije. Fotografie přímo dýchají beznadějí, smutkem, bezmocí, neexistencí perspektivy.

  • Ahlam Shibliová / Smrt, 2011-2012 zdroj: Galerie Jeu de Paume
  • Ahlam Shibliová / Dětský domov, 2008 zdroj: Galerie Jeu de Paume

Mistrovské zvládnutí tématu se liší od podobných sérií tematicky příbuzných, vznikajících v jiných částech světa. Zde je tma, pochmurno, žádný prostor… Hlavní téma, které nám logicky autorka přináší, je ponor do nekonečného blízkovýchodního marasmu. Představuje a přibližuje nám desítkami záběrů dokumentovanou náladu v soukromí dennodenního palestinského života. Vidíme byty, zdobené kýčovitými fotografickými kolážemi – portréty padlých otců a synů či členů rodin, skrývajících se či bojujících v nekonečném urputném boji o sebeurčení a svobodný stát. Toto téma, oklikou a nenásilně, dominuje celé rozsáhlé výstavě a nesmlouvavě udává zásadní tón a nadřazuje tuto sérii (jak bylo samozřejmě záměrem) celé prezentaci. Pro českého návštěvníka je to setkání minimálně neobvyklé, vzrušující a smutné.

První evropská velká souhrnná výstava Lorny Simpsonové (narozena v roce 1960 v Brooklynu) je vlastně brilantní exhibicí či studií na pomezí řady žánrů, dominujících americké fotoscéně od padesátých let. Celé výstavě vévodí stejnorodé neopouštěné černobílé zpracování. Stylizované drobné autoportréty v prvních dvou sálech, ironizující velký americký sen, sice jakoby vycházejí z postupů Cindy Shermanové, jdou však jiným směrem a zmnožením předváděných záběrů dosahují jiných výsledků.

Lorna zde dokládá svůj smysl pro ironii a nadhled, pro hodnocení dnes již dávno minulé a ztracené doby. Zcela přirozeně vyznívá i ve vtipných sériích, pracujících se simulovanými vzorníky kosmetickýchi doplňků, paruk, účesů a podobně. Tady nenápadně varuje před vlezlými momenty v patologické vemlouvavosti západní globální tržní společnosti. Její velkoplošná skládaná krajinná a městská zákoutí a zátiší, přiznávající scanování lehce rozdílných technických kvalit, zabírají dvě velké stěny. Celý soubor, i zde sestávající z řady zcela tematicky odlišných kapitol, má samozřejmě společného jmenovatele - analýzu a výpověď z oblasti hledání identity, místa, rasy, třídního zařazení.

Vrcholem celé výstavy jsou však autorčina videa – ať již (jediné barevné) taneční autobiografické Momentum, nebo gigantické, na čtyřech složených celostěnných plátnech promítané a jazzovým piánem doprovázené The Chess. Video, vytvořené přímo pro tuto pařížskou výstavu, je podle mne vrcholem celé prezentace. Pracuje s detailními momenty a lehce pochmurnou atmosférou epochy americké filmové černé série (film noir) padesátých let, přetváří časové zařazení, strhuje svojí expresí. Pro většinu českých diváků bude setkání s dílem Lorny Simpsonové jasnou novinkou – uvidí mistrovskou sérii zralé autorky.

Výstavy Lorny Simpsonové a Ahlam Shibliové. Kde a kdy: Jeu de Paume, Paříž, do 1. září. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 39 mminutami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 6 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025
Načítání...