Otec a syn Donutilovi se už podruhé setkávají na jevišti brněnského divadla Husa na provázku. Po hře Amadeus tentokrát v absurdní, 120 let staré, a přesto stále aktuální grotesce o uzurpátorovi moci – Králi Ubu. Režisér Vladimír Morávek inscenaci pojal jako představení o svobodě.
Král Ubu mluví na Provázku o tom, co nás bolí
Jednu z nejskandálnějších her v divadelních dějinách napsal na konci 19. století Francouz Alfred Jarry, považovaný za předchůdce absurdního dramatu. „Rozhodli jsme se, že má-li se padesátá provázkovská sezona, která nás čeká, jmenovat vzkříšení, je třeba v té čtyřicáté deváté mluvit o tom, co bolí, co bolí naše divadlo, tuhle zem, tuhle Evropu,“ vysvětlil výběr premiéry režisér Morávek.
Jarryho drama uvádí Provázek pod názvem Ubu králem: Svoboda! V inscenaci se absurdita s fraškou míchají s odkazy na současný svět. „Je možné ji uvádět v jakékoli době. Je prostě vždy aktuální,“ domnívá se herec Miroslav Donutil. Hra podle něho ukazuje, že k moci se může za určité shody okolností dostat každý.
V brněnském nastudování se ujal hlavní role Otce Ubu – uzurpátora moci, surovce bez vkusu i skrupulí, který je schopen všeho, jen aby dosáhl svého. Matku Ubu ztvárnila Ivana Hloužková. A Donutilův syn Martin se na jevišti představuje jako autor frašky Alfred Jarry.
„Už jsme věděli, do čeho jdeme – a jdeme do inspirativní, vzrušující, zábavné práce,“ říká o rodinném divadelním setkání Morávek. Provázek má také stále na repertoáru hru Amadeus, v níž se otec a syn Donutilovi potkávají jako Mozart a jeho protivník Salieri.
Vzestup a pád Otce Ubu mohou diváci při nejbližších reprízách sledovat až koncem dubna.