Když Gerhardu Richterovi zbyla barva, přemaloval fotografie

Drážďanské Albertinum otevřelo výstavu jednoho z nejúspěšnějších a také nejdražších současných malířů Gerharda Richtera. Nese prostý, ale jasný název: Přemalované fotografie.

Gerhard Richter, narozen 1932 v Drážďanech, zde také studoval malbu, než ovšem na začátku šedesátých let emigroval do západního Německa a vystudoval v Düsseldorfu výtvarnou akademii.

Od té doby se především svými velkoformátovými abstraktními expozicemi stal nejen jedním z nevýznamnějších, ale i nejdražších umělců současnosti. Richter ovšem tvoří i hyperrealistická díla, kreslí a navrhl vitráž pro kolínskou katedrálu. V Praze byla možnost vidět jeho díla v roce 2017.

Ovšem jeho maloformátové přemalované fotografie, to je něco zcela jiného. Ústrojně se zde střetávají i prolínají obě Richterovy polohy: abstraktní i realistická. Richterovo dílo je již po šest desetiletí formováno právě dialogem a konfrontací předmětných a abstraktních strategií. V žádné jiné skupině Richterových děl nevstupují oba styly do podobné symbiózy jako právě v maloformátových přemalovaných fotografiích.

Kurátor výstavy Dietmar Elger připomíná Richterovu první „oficiální“ malbu Stůl z roku 1962, kdy Richter nejdříve velice pečlivě a věrně okopíroval moderní kávový stolek z časopisu o italské architektuře, pak vše ale částečně zase překryl výraznými kruhovými tahy štětce.

Odpočinek od velkých pláten

Nicméně s technikou přemalovávaných fotografií začal Richter až o více než dvacet let později, když si chtěl po celodenní práci na velkoformátových plátnech nejspíš odpočinout, možná i jako jakési zklidnění. Zkrátka zbytky barvy, které měl zrovna na špachtli, zcela jednoduše otřel na fotografii – a dílo bylo hotovo.

Z výstavy Gerhard Richter: Přemalované fotografie (lze použít jen v souvislosti s touto výstavou)
Zdroj: Albertinum/Klemens Renner

Dílka tak vznikala nekontrolovaně, jediným, spontánním a rychlým gestem, kdy buďto přitiskl fotografii na rozetřenou barvu a pastózní nános na místech kontaktu fotografický podklad zcela překryl, nebo je plošně potřel špachtlí či štětcem – v tomto případě je fotografie pod barvou zřetelnější.

S lety praxe se jeho technika rozvíjela a proměňovala. Pastózní nános barvy přitom funguje i jako jakýsi „rušivý“ element, je však třeba vše vnímat v kontextu, souzvuku, ale i s nevyhnutelnými disonancemi, napětím až pnutím, kontrasty. „Udržení kontradikcí je tím, co konstituuje obraz, “ potvrzuje Richter.

Richterovy přemalované maloformátové fotografie lze vnímat i jako jakýsi derivát. Bez umělcovy hlavní práce s olejovou barvou a špachtlí na velkých formátech by prostě nevznikly.

Sám Richter k tomu v roce 1991 řekl: „Fotografie nemá téměř žádnou realitu, je to málem pouze obraz. Malba má realitu vždy, barvy se lze dotknout a uchopit ji, má přítomnost; vždy ale slouží obrazu, něco mu poskytuje – a jedno, zdali v dobrém, či špatném. Teorie, jež nic nepřináší. Fotografoval jsem malé snímky, které jsem pak pomazal barvou. Tím se něco z oné problematiky spojilo a to je docela dobré, lepší než to, co bych o tom mohl říct.“

Nuda, či jevení?

Většinou používal Richter formát 10 x 15 centimetrů a vlastní fotografie, které si nechával zvětšovat v běžném fotoshopu a kterým rozhodně chyběl jakýkoliv „umělecký“ záměr či ráz. Momentky z rodinných oslav, cest, výletů, krajin, architektury. Byť pracoval impulzivně, kontrastem mezi fotografickým podkladem a intruzivní barvou, anebo jak se dnes říkává v intervenci, vznikají nové reality.

A ty se jedinečným způsobem dotýkají Richterova ústředního uměleckého tématu, jímž je dialog mezi figurativním a abstraktním zobrazením reality a jejich vzájemné prostupování. Již záhy poté, co s touto novou technikou začal, Richter prohlásil: „Iluze – přesněji řečeno – jevení se, zdání, to je téma mého života.“

Z výstavy Gerhard Richter: Přemalované fotografie (lze použít jen v souvislosti s touto výstavou)
Zdroj: Albertinum/Klemens Renner

K onomu zdání píše ve výpravném katalogu kurátor Elger: „Jsou to právě tyto maloformátové přemalované fotografie, v nichž Gerhard Richter úžasně vizualizuje téma zdání. Tato skupina děl potvrzuje Richterův skepticismus vůči zakoušení skutečnosti. Abstraktní barevné struktury tak ničí holistický obraz fotografického zpodobení stejně tak, jako naopak v jiných svých dílech ověřuje klam představy abstrakce.“

Vždy se však jedná o jistou hru na hledání, jak potvrzuje i sám Richter: „Obrazy vždy představují něco, co vlastně neexistuje. Dokonce i abstraktní obrazy ‚čteme‘, hledáme, co nám sdělují, ukazují. Pouze barva, to by byla nuda.“

Na sedmdesát dva přemalovaných fotografií, z nichž celá polovina pochází z Richterova archivu, jejž spravuje Albertinum, je v této galerii k vidění do 19. listopadu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...