Nejprestižnější filmové ocenění Oscar se uděluje ve třiadvaceti základních kategoriích. Je to dost? Pro letošní předávání 10. března je počet sošek už neměnný, pořádající Akademie filmového umění a věd ale oznámila, že na ceremoniálu v roce 2026 přibude nová cena – za casting. K rozšíření kategorií dojde po téměř čtvrtstoletí a vyvolává otázku, jestli by si podobnou pozornost nezasloužily i další složky filmu, třeba choreografové nebo kaskadéři.
Kaskadéři, choreografie, efekty bez počítače. Za co se neuděluje Oscar, ale mohl by
Novou soutěžní kategorii přidaly ceny Oscar naposledy v roce 2002, kdy přibyl celovečerní animovaný film (historicky prvním vítězem se stal Shrek). Dvě dekády předtím se své vlastní sošky dočkali filmoví maskéři. Naopak od roku 2020 se uděluje jen jeden Oscar za zvuk, do té doby existovala dvě ocenění – za mix a střih zvuku.
V roce 2026 při slavnostním ceremoniálu poprvé zazní jméno držitele Oscara za nejlepší castingový počin. Tedy toho, komu se podařilo namíchat mimořádně působivé herecké obsazení. Přičemž, jak poznamenává deník The Guardian, není tak zcela jasné, jak přesně pojem „casting“ bude Akademie chápat, vzhledem k tomu, kolik – především velkých hvězd – se k roli dostane díky svému věhlasu, předchozí spolupráci s režisérem a dalšími cestami, které účast na konkurzu úplně opomíjí.
„Castingoví režiséři hrají ve filmové tvorbě zásadní roli a s tím, jak se Akademie vyvíjí, jsme hrdí na to, že můžeme casting přidat k disciplínám, které oceňujeme a vyzdvihujeme,“ uvedli neurčitě v prohlášení generální ředitel Akademie Bill Kramer a prezidentka Janet Yangová.
Kaskadérům Oscar chybí, vedlejším rolím přebývá
Jde o výsledek dlouhodobého lobbingu organizací, které stojí za castingovými režiséry. A povzbuzení pro ty, kdo se stále snaží. Ve vyslyšení svých požadavků u Akademie doufají třeba kaskadéři. Přímluvy za novou kategorii akademikům opakovaně adresuje mimo jiné filmař a kaskadér Charles F. Stahelski, jenž režisérsky stojí za akční sérií o zabijákovi Johnu Wickovi.
„Setkáváme se s akademiky, mluvíme s nimi, a abych byl upřímný, je to neuvěřitelně pozitivní. Všichni na obou stranách chtějí, aby k tomu došlo. Chtějí, aby se na Osarech objevovaly kaskadérské výkony,“ uvedl pln naděje už loni pro The Guardian.
Britský deník přišel s návrhy na další možné úpravy oscarového portfolia. Například kategorie „nejlepší herecký výkon ve filmu“ by mohla pomoci odstranit rozpaky, s nimiž jsou spojovány ocenění za herecké výkony ve vedlejších rolích. Ta totiž podsouvají, že ve snímku musí být nejvýše dvě hlavní role, ideálně různého pohlaví, a všechny ostatní patří do „vedlejších“.
Stane se proto, že Oscara za vedlejší roli si odnesl jak třeba Brad Pitt za Tenkrát v Hollywoodu, kde je prakticky rovnocenným hereckým partnerem Leonardu DiCapriovi v hlavní roli, tak i Judi Denchová, ač se v romanci Zamilovaný Shakespeare v roli královny objevila na sotva deset minut.
Efektivnější rozdělení vizuálních efektů
Za praktické The Guardian také považuje rozdělení kategorie vizuálních efektů na digitální a na ty, které se bez digitálních triků obejdou, jsou ale tituly vytvářenými pomocí nejmodernějších technologií při výběru nominací zastíněny.
Příkladem je letošní oscarový favorit Oppenheimer. Režisér Christopher Nolan se při natáčení dramatu o „otci atomové bomby“ snažil co nejvíce obejít bez počítačové animace. Tvůrci zkoušeli napodobit jaderný test rozbíjením pingpongových míčků, házením barvy na zeď nebo pomocí luminiscenčního roztoku hořčíku. Oppenheimer má třináct, tedy nejvíce nominací na Oscara, ani jednu ale za vizuální efekty.
Choreografie je víc než taneční čísla
Článek v deníku The New York Times pléduje za sošku pro choreografii. Pokud jste sledovali letošní filmy nominované na Oscara, vlastně pokud jste v poslední době vůbec byli v kině, téměř jistě jste viděli práci choreografa, upozorňuje. Tančí se ve sci-fi tragikomedii Chudáčci od Yorgose Lanthimose, v životopisném dramatu Maestro, v němž Bradley Cooper vzdává poctu skladateli a dirigentovi Leonardu Bernsteinovi, a na tanec hojně dojde i v kinohitu Barbie.
Choreografové se ale nepodílí jen na zjevných tanečních číslech, která k oscarovému úspěchu jistě pomohla třeba muzikálu La La Land z roku 2016. Jakkoliv by jejich práci diváci asi nehledali třeba za scénou s požárem v dalším snímku nominovaném na nejlepší film roku 2023 – Zabijácích rozkvetlého měsíce.
Režisér Martin Scorsese se vrací ke skutečné tragédii z dvacátých let minulého století, kdy se indiánský kmen Osedžů stal kvůli nalezištím ropy terčem promyšleného vraždění. Ve zmíněné scéně s požárem choreograf pomáhal hercům, aby jejich pohyby působily démonicky a podtrhly efekt biblického výjevu.
Tanec přitom pomohl Hollywoodu stát se tím, čím je, třeba ve filmových muzikálech ve zlaté éře hollywoodské kinematografie. Absence Oscara za choreografii je o to paradoxnější, že ve třicátých letech se udělovala cena za taneční režii. Byla ale z nejasných důvodů po pár ročnících zrušena.
Larry Billman, jenž se léta pohyboval v zábavním průmyslu a o filmových choreografech a tanečních režisérech vydal knihu, přišel s domněnkou, že filmovým režisérům vadilo v případě jejich kolegů z tanečních scén označení „režisér“. „Odmítli se smířit s tím, že by diváci přišli na film kvůli tancům,“ napsal Billman.
Jde i o respekt, nejen o vlastní sošku
Choreografickému lobby by pomohl i tlak zevnitř Akademie, což se zdálo obtížné vzhledem k tomu, že ještě na začátku loňského roku byl mezi deseti tisíci členy pouze jeden choreograf – Vincent Paterson, který pracoval mimo jiné na muzikálu Evita.
Nedávno ale vznikla v Akademii nová sekce, v níž jsou zastoupeni i choreografové, což dávalo naději na účinnější lobbování za jejich zájmy. Po pár měsících fungování se ale podle Patersona ukázalo, že sekce slouží spíš jako „záchytný bod“ pro ty, kdo jsou v Akademii profesními „sirotami“.
V případě choreografů i kaskadérů a dalších profesí, které usilují o vlastní oscarovou kategorii, nejde „jen“ o to být označen za „nejlepšího“. „Jde o legitimitu,“ uvedl Paterson. „Udělit nám cenu by znamenalo uznat nás jako rovnocenné s ostatními tvůrci, s nimiž se potkáváme při filmování. Choreograf, který získá Oscara, bude mít trochu jiný respekt.“
Oscar za popularitu neprošel
Jsou ale i kategorie, které Akademie zavést chtěla, ovšem její nápad se nesetkal s nadšením. Během několika týdnů například přehodnotila v roce 2018 myšlenku udělovat cenu za nejoblíbenější film.
K novince vedení Akademie vedla snaha odvrátit odliv diváků od sledování slavnostního ceremoniálu. Vkus hlasujících totiž v posledních letech dává před blockbustery přednost nezávislejším produkcím. Jenže nesouhlasné reakce od hlasujících i filmařů donutily Akademii Oscara za popularitu odložit, podle všeho na neurčito.