„Kam to všechno může vést?“ Michal Škapa staví celá města

Polis podle Michala Škapy (zdroj: ČT24)

„Polis“ je řecký výraz pro městský stát a také název obrazového cyklu, který Michal Škapa vystavuje v pražské Galerii U Betlémské kaple. Výtvarník vzešlý z graffiti scény vyobrazil na více než třiceti velkoformátových plátnech městské struktury.

Výstava shrnuje Škapovy práce vytvořené během posledních dvou let technikou airbrushe. Dominuje jim plátno o rozměru 440 na 280 centimetrů. Svůj dosud největší interiérový obraz namaloval Škapa na míru galerie. „Mixuju v něm styly z měst z celého světa a vlastní zážitky,“ popisuje výtvarník. 

Nejen nejrozměrnější dílo, ale i o ostatní vystavené obrazy jsou zahuštěny motivy dnešních megapolí. Škapu zajímá jejich vizuální estetika zanesená nejrůznějšími realizacemi ve veřejném prostoru, které vznikaly a vznikají na politickou objednávku a stávají se tak mementem doby.

Zachycení dynamiky města

Fotí si proto těžké betonové stavby, zapomenuté sochy v zahradě i totalitní pomníky. Ze snímků dělá koláže, jež následně překresluje na plátno a vytváří vlastní města. „Přestože na jeho obrazech nejsou zobrazeni žádní lidé, jsou v nich vidět konflikty a propaganda. Podle věcí, které jsou vedle sebe umístěné, můžeme odhadovat, co se děje za zdí brutalistních budov a kam to všechno může vést,“  poznamenává ke Škapově tvorbě kurátor Radek Wohlmuth.

Obraz Michala Škapy z výstavy Polis (Galerie U Betlémské kaple)
Zdroj: Galerie U Betlémské kaple

Někdejší výrazný představitel graffiti scény postupně z malování po městě přešel k malování měst na plátno. Přesto nadále tvoří i mimo galerie, věnuje se mural artu, tedy velkoplošným malbám na stěny ve veřejném prostoru. Výtvarně tak pozdvihl například skladovou halu blízko letiště v Ruzyni nebo protihlukovou stěnu na nedalekém Veleslavíně. „Jde mi o zachycení dynamiky města, které se neustále mění,“ říká. 

Do jeho Polis v Galerii U Betlémské kaplel lze vstoupit do 6. září.  

Načítání...