„Polis“ je řecký výraz pro městský stát a také název obrazového cyklu, který Michal Škapa vystavuje v pražské Galerii U Betlémské kaple. Výtvarník vzešlý z graffiti scény vyobrazil na více než třiceti velkoformátových plátnech městské struktury.
„Kam to všechno může vést?“ Michal Škapa staví celá města
Výstava shrnuje Škapovy práce vytvořené během posledních dvou let technikou airbrushe. Dominuje jim plátno o rozměru 440 na 280 centimetrů. Svůj dosud největší interiérový obraz namaloval Škapa na míru galerie. „Mixuju v něm styly z měst z celého světa a vlastní zážitky,“ popisuje výtvarník.
Nejen nejrozměrnější dílo, ale i o ostatní vystavené obrazy jsou zahuštěny motivy dnešních megapolí. Škapu zajímá jejich vizuální estetika zanesená nejrůznějšími realizacemi ve veřejném prostoru, které vznikaly a vznikají na politickou objednávku a stávají se tak mementem doby.
Zachycení dynamiky města
Fotí si proto těžké betonové stavby, zapomenuté sochy v zahradě i totalitní pomníky. Ze snímků dělá koláže, jež následně překresluje na plátno a vytváří vlastní města. „Přestože na jeho obrazech nejsou zobrazeni žádní lidé, jsou v nich vidět konflikty a propaganda. Podle věcí, které jsou vedle sebe umístěné, můžeme odhadovat, co se děje za zdí brutalistních budov a kam to všechno může vést,“ poznamenává ke Škapově tvorbě kurátor Radek Wohlmuth.
Někdejší výrazný představitel graffiti scény postupně z malování po městě přešel k malování měst na plátno. Přesto nadále tvoří i mimo galerie, věnuje se mural artu, tedy velkoplošným malbám na stěny ve veřejném prostoru. Výtvarně tak pozdvihl například skladovou halu blízko letiště v Ruzyni nebo protihlukovou stěnu na nedalekém Veleslavíně. „Jde mi o zachycení dynamiky města, které se neustále mění,“ říká.
Do jeho Polis v Galerii U Betlémské kaplel lze vstoupit do 6. září.