Uvádění dosud neprověřených operních děl je posláním festivalu NODO. Ostravské bienále proto v pátém ročníku i přes koronavirová omezení uvede opery v českých i světových premiérách. Diváky přivítá od 28. do 30. srpna v ostravských divadlech, na Dole Hlubina a také při živých streamech.
Hibiki, Hibiki, NODO! Nová opera zní z Ostravy ve světových premiérách i streamech
Světové premiéry se v programu najdou dvě. Pod názvem Hibiki, Hibiki, vzhmoť! se skrývá operní debut Marka Keprta. „Hibiki je japonská whisky. Samotné slovo hibiki v japonštině znamená echo či rezonance,“ odkrývá autor význam zvláštního názvu.
Jeho prvotina není operou v tradičním slova smyslu, spíše interakcí různých divadelních složek. „Samostatnou kategorií jsou pak průběžně se ozývající ‚degustační‘ zvuky jako mlaskání, čichání či polykání,“ prozradil Keprt.
Světovou premiéru si v Ostravě odbude i Nauka o afázii, kterou napsal autorský tandem Michal Rataj a Katharina Schmittová. Pro Rataje, zavedeného skladatele filmové hudby a autora koncertních kompozic s živou elektronikou, je toto dílo vstupem do světa hudebního divadla.
Z novinek současné opery uvede NODO i tři kusy od zahraničních tvůrců. Od Muže v skafandri slovenského skladatele Miro Tótha lze očekávat multižánrové představení. Jeho hrdinou je americký kosmonaut se slovenskými kořeny. Richard Ayres se narodil v Británii, žije v Nizozemsku a do Ostravy přiveze scénické monodrama No. 50 (Zahrada). Skladba pro bas, ansámbl a soundtrack čerpá z textů Poea, Shakespeara či Leopardiho.
Pozvánka na Svatbu
Česká premiéra opery srbsko-kanadské skladatelky Any Sokolovičové je pozvánkou na Svatbu. „Spíše než příběh je to situace. Šest holek, jedna se vdává a mají rozlučku se svobodou. Autorka zpracovává texty ze srbské lidové poezie a vzniká zajímavé napětí mezi současností a folklorem, který je v balkánských zemích ještě daleko silnější než v našem kontextu,“ přiblížil dílo ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil. Svatba je navíc čistě vokální operou, obejde se tedy bez doprovodu.
Přehlídku současné opery hostí scény Národního divadla moravskoslezského a také Dolní oblast Vítkovice. Tři představení, u nichž je to technicky možné, se navíc pořadatelé rozhodli živě streamovat a zpřístupnit je tímto způsobem i divákům, kteří do Ostravy nemohou dorazit.