Glosa: Festivalové filmy jako obraz rozpolcené Evropy

Shodou okolností se v době konání 14. ročníku festivalu Crossing Europe v rakouském Linci (25.–30. dubna) stal v Makedonii vážný politický incident: v parlamentu se strhla rvačka, při které zhruba stovka nacionalisticky orientovaných členů politického bloku Za lepší Makedonii VMRO-DPMNE napadla členy proevropské sociálně demokratické strany SDSM (Sociálnědemokratický svaz Makedonie).

Nacionalisté socialisty bili a vláčeli po zemi. Napadli i přítomné novináře a pracovníky parlamentu. Následně parlament obsadili. Před budovou demonstrovali příznivci nacionalistů. Obrázky se zkrvavenými sociálními demokraty obletěly svět. Policie nezasáhla, protože je v Makedonii pod silným vlivem VMRO.

V Makedonii rostou snahy nacionalistů o autokratické vedení země. V zemi panuje už delší dobu politická krize. Krvavý incident v parlamentu, de facto pokus o puč, byl jen jejím vyvrcholením. Řádné ani mimořádné volby, které v Makedonii probíhají prakticky každé dva roky, nepochybně nepřinesly očekávané uklidnění, naopak. Politická krize se prohlubuje. A na to reaguje i film… i jeho diváci. Díky aktuálním událostem v Makedonii se dostal do první linie jeden z nejsilnějších festivalových filmů Když den neměl jméno.

Dav lidí po vniknutí do budovy parlamentu ve Skopje
Zdroj: Reuters/Ognen Teofilovski

Rozháraný evropský cíp – Makedonie

Snímek makedonské režisérky a producentky Teony Strugar Mitevské Když den neměl jméno (When the Day Had no Name) je otevřen slovy, že na břehu jezera byli nalezeni čtyři mrtví chlapci a tento zločin rozdělil makedonskou společnost. Zároveň film končí slovy, že film je fikce a jakákoliv podobnost s reálnými postavami je čistě náhodná. I filmaři v Makedonii balancují na hranici opatrnosti. Snímek je natočen podle skutečné události z roku 2012, kdy byli čtyři mladí lidé napadeni a zabiti u jezera nedaleko od Skopje. Vraždy byly dobře připraveny a proběhly takřka rituálním způsobem.

„Ztráta těchto nevinných životů na mě hluboce zapůsobila,“ říká režisérka Teona Strugar Mitevská, „snažila jsem se představit si jejich každodenní život, jejich sny, naděje, to, jak trávili čas hodiny před smrtí. Chtěla jsem vytvořit obraz společnosti rozdělené na základě náboženství a národností. Albánci versus Makedonci, muslimové proti křesťanům. Chtěla jsem vyvolat atmosféru násilí, která mladou generaci stále víc poznamenává. Násilí vyvolává zase jen násilí a vražda je konečným produktem téhle spirály.“

Příběh vychází z rozhárané situace v zemi, otřásané etnickými a národnostními konflikty. Zachycuje život šesti mladíků z takzvané ztracené makedonské generace, poznamenané rostoucím nacionalismem, politickým a sociálním bojem, protialbánským a protiřeckým napětím. Mladí z malého makedonského města pocházejí z rodin, které příliš nefungují, nemají peníze ani perspektivu. Přesto mají své teenagerovské sny, kterých se nechtějí vzdát. Bloumají společně po okolí, jezdí na kolech, povídají si o holkách, připravují se na školní ples. Nikdo z mladých hrdinů filmu nemá otce, a pokud ano, ve filmu se neobjeví. Otcové jsou mimo své manželky a mimo své děti buď v zahraničí nebo neznámo kde.

Před školním plesem si mladíci naplánují tradiční vyjížďku na pár dní k jezeru na ryby, a dokonce pozvou i kamaráda vozíčkáře. Cesta má ale první zastávku ve špinavé ubytovně ve Skopje, kde si najmou mladičkou prostitutku. Po intermezzu s prostitutkou se zapletou s Albánci na čerpací stanici. A pak už se ozvou jen výstřely. Jak a proč vůbec ke krutému zločinu došlo, se však nedozvíme. Pomstil se někdo za zlé zacházení s prostitutkou? Pomstili se vyprovokovaní Albánci z čerpací stanice? Zaměřil se na chlapce někdo kvůli možná mafiánské historii otců? Proč museli zemřít obyčejní chlapci s běžnými sny?

Film otázky vyvolává, ale neodpovídá na ně. Jednu z hlavních rolí – roli nevlastní matky jednoho mladíka – má sestra režisérky, herečka Labina Mitevská (známá například z českých Samotářů), která je také hlavní producentkou filmu (Sisters and Brother Mitevski Production).

Otevřené politické filmy

Srbsko-francouzský dokumentární film Ognjena Glavoniće Hluboká bolest (Dubina Dva) sice už procestoval celou řadu filmových festivalů, ale jeho naléhavost zůstává. Jde o velmi dobrý meditativní dokument, složený jen z hlasů a obrazů. Tématem je objev masového hrobu nedaleko od Bělehradu. Na tomto místě se během války v Jugoslávii staly nepředstavitelně násilné skutky.

K událostem došlo v roce 1999 během bombardování Jugoslávie silami NATO. Do Dunaje byl tehdy ponořen celý nákladní automobil s 53 mrtvými těly. Podobné masové hroby byly nalezeny např. v řece Suva v Kosovu. Nešlo o náhodné vraždy, ale o logisticky přesně a náročně zorganizované akce. Režisér se snaží rekonstruovat, jak ke krutostem došlo, a krok za krokem přijít na to, kdo byli oběti. Obraz zmaru doplňuje výpověďmi svědků z minulosti a obrazy z přítomnosti.

Celá akce byla ze začátku nejasná, protože vyšetřovatel se domníval, že může jít o utopené Kurdy. Ke slovu přicházejí i pachatelé – jejich hlasy jsou ale vědomě zkreslené. Jde o části výpovědí u Mezinárodního soudního tribunálu v Haagu. Jeden z posledních, nejnaléhavějších hlasů obětí patří albánské ženě ze Skopje. Její muž pomáhal Američanům, Srbové na spolupráci přišli, zastřelili ho a ženu naložili na valník a odvezli. Díky tomu, že předstírala mrtvou, přežila. Během jízdy seskočila z valníku a utekla, později odešla do Albánie. Hlasy obětí i mučitelů postupně odkrývají, co se na místě stalo a jaké hrůzy lidé v nákladním autě zažili. Bylo mezi nimi překvapivě nejvíc civilistů, především žen a dětí.

Český dotek se Strnadovými

Český zástupce v Linci – film Heleny Třeštíkové Strnadovi – vyhlížel zcela apoliticky a jako poněkud z jiné doby. Z doby, kdy ještě platila morální pravidla. Politika jde ve filmu Strnadovi stranou, hlavní je osobní rovina. Dokonce chybí i důraz na revoluční rok 1989, který musel být pro lidi s podnikatelským duchem, jako byli Strnadovi, zcela klíčový. Nedostatek politiky ale v Linci nevadil. Helena Třeštíková je v zde velmi oblíbená režisérka, jak ukázala i její velká loňská retrospektiva. Vůbec český dokument si v Linci své diváky najde v hojném počtu.

Publikum chodilo na politické i apolitické filmy. Mladé, univerzitní publikum, mnohdy zeleně orientované, dávalo přednost diskusím o zelených tématech, o stavu planety, o možnostech nějakého nového socialismu. Není to publikum primárně orientované na kontroverzi. Právě proto tu byl film Strnadovi příznivě přijat.

Festival měl své poslední speciální projekce 1. května, v den, kdy se na hlavním náměstí ozývaly hlasy řečníků vítající uprchlíky a zelené či socialistické ideály. I toto byla festivalová tvář Lince, města uspořádaného kolem Dunaje, kde městský park v noci ožívá uprchlíky. Často tu zasahuje policie, ale zdá se, že obyvatelé to jsou schopni strávit lépe než Pražané. A dokonce se zdá, že místní publikum má o problémy rozdělené Jugoslávie, potažmo rozděleného světa, větší zájem než publikum české. Nicméně nevraživost vůči uprchlíkům narůstá i tady, jde o celoevropský problém, který se současný film snaží zachytit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 3 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 3 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...