35 let, 5 dětí a 1 manželská etuda. "Strnadovi jsou intenzivní ve všem, co dělají," říká Třeštíková

Třicet pět let běžných starostí i radostí spojených s dětmi, domácností, prací, s partnerským porozuměním i dramaty. Příběh jednoho manželství a jedné rodiny sestříhala dokumentaristka Helena Třeštíková do 102 minut svého nejnovějšího časosběrného snímku. Diváky v kinech se Strnadovými, o nichž začala točit pro cyklus Manželské etudy na začátku 80. let, seznámí 19. ledna.

Když jste si v roce 1980 vybírala páry pro první Manželské etudy, věřila jste tomu, že s nimi budete tak dlouho?

Ne, to jsem opravdu nevěřila. Tehdy to byl projekt na šest let, tím byl ukončen a to, že budeme pokračovat, mě napadlo až za nějakou dobu. 

Cyklus Manželské etudy jste začala v roce 1980 se šesti páry. Točíte stále se všemi? 

Ano, zhruba za rok bude v televizi uveden cyklus Manželské etudy po 37 letech. Většinou se nám podařilo přemluvit všechny, máme jen dvě výjimky: jednu ženu a jednoho muže, ale každý je naštěstí z jiného páru, takže dílů zůstane šest. 

Strnadovi mají svůj vlastní celovečerní dokument, proč zrovna tato rodina?

To je takový pokus jeden z těch příběhů pustit do kin a zdálo se nám, že oni jsou intenzivní ve všem, co dělají, a tím pádem okolo nich vzniká mnoho situací a dobře se natáčí.

Se Strnadovými jste natáčela na tři etapy, v letech 1980 až 1985, pak od roku 2000 po rok 2005 a nakonec do minulého roku. Jak jsou jednotlivé etapy zastoupeny v dokumentu? 

Současnost je možná nejdelší, protože je hodně intenzivní. Přišla krize, ale krásné je, že ji Strnadovi překonali. A samozřejmě když má člověk pět dětí, také z toho vznikají různé situace. To vše se ve třetím pokračování objeví.

Jak probíhalo natáčení? Jak často jste do rodiny jezdila a ohlašovala jste se dopředu?

Vždycky jsme se domlouvali navzájem. Když se u nich dělo něco zajímavého, tak se ozvali oni, jinak i já jsem je volala, takže to byl takový kontakt lehce chaotický. Asi jako je život sám. Ivana a Václav před kamerou nehrají, jsou velmi autentičtí. Ale je pravda, že jsme je jednou – v té první etapě, kdy nebyly mobily, neměli telefon – přepadli a byla z toho docela roztomilá scénka. Bylo to 14 dní po svatbě, kdy bydleli asi druhý den v bytě po babičce. 

Jak Strnadovi vnímají, že se jejich soukromí stává veřejným?

Úplně nevím, ale, zdá se mi, že to snáší poměrně dobře. Už to vlastně zažili dvakrát, takže když šli do té třetí, už věděli, co je čeká. 

A co jejich děti? Ti už jsou teď také víceméně dospělí – i oni souhlasili s tím, že budou pokračovat?

Dětí je pět a přistupovaly k natáčení různě. Dva nejstarší synové se v dokumentu objeví docela výrazně, dcera se trochu držela stranou a dva nejmladší synové před námi spíše utíkali. 

Strnadovi mapují osudy jedné rodiny, ale ty se odehrávají na pozadí změn ve společnosti. Jak konkrétně se projeví v dokumentu?

V tomto příběhu jsou zastoupeny především tématem podnikání. Možné začalo být až po roce 1990 a Ivana s Václavem se hned zapojili, koupili si na úvěr dům a podnikají s nábytkem. Myslím, že příběh v dokumentu je příběh nadějí devadesátých let a následně i lehké deziluze. Samozřejmě doba se v jejich příbězích určitým způsobem projevuje. Dneska už asi nestojíte čtyřhodinovou frontu na vánoční stromek jako v osmdesátých letech.

Nejen se Strnadovými natáčíte 35 let. Do jaké míry jste se stala součástí rodin z Manželských etud? 

Myslím, že jsem se trochu stala součástí jejich života a naopak oni se stali součástí mého. To mě opravdu v roce 1980 na matrice, kde jsme se potkali, nenapadlo.  

Bude další pokračování i po čtyřiceti, padesáti letech?

Doufám. Limitním prvkem jsem já – záleží, jak dlouho přežiju.

Rozhovor s Helenou Třeštíkovou o časosběrném dokumentu Strnadovi (zdroj: ČT24)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Režisér seriálu Bylo nás pět Karel Smyczek dostane Českého lva za přínos ve filmu

Českého lva za mimořádný přínos kinematografii dostanou dvě osobnosti. In memoriam dirigent Mario Klemens: pod jeho taktovkou byla nahrána hudba k více než sto padesáti filmům a seriálům. Druhou oceněnou osobností je režisér a herec Karel Smyczek. Ceny bude Česká filmová akademie předávat začátkem března.
před 8 hhodinami

Sněmovna schválila zřízení dětského ombudsmana

Poslanci podpořili zřízení dětského ombudsmana. Od července má působit v Kanceláři veřejného ochránce práv. Sněmovna schválila i novelu zákona, která má u velkých akvizic a veřejných zakázek zajistit rovné podmínky firem z EU vůči firmám ze zemí mimo Unii. První čtení novely mysliveckého zákona sněmovna ve středu nedokončila.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Muzea a galerie v Česku mají bohatší sbírky. I díky dotacím

Tuzemská muzea a galerie získaly v loňském roce do svých sbírek několik významných kulturních děl. Patří mezi ně třeba obraz od Jana Zrzavého, grafiky od Toyen nebo skleněné negativy s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Výkup desítek mimořádně hodnotných předmětů podpořilo dotací ministerstvo kultury. Jen Masarykovo muzeum v Hodoníně si do sbírek pořídilo 189 negativů z let 1918 až 1937. Za kolekci zaplatilo zhruba 280 tisíc korun, ze státních peněz šlo sedmdesát procent této částky.
20. 1. 2025

Novým rektorem AVU chtějí být tři kandidáti

O post rektora Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze se ucházejí tři kandidáti. Splnili podmínky, které stanovil Akademický senát AVU. Uchazeči Tomáš Pospiszyl a Dušan Zahoranský na AVU už nyní působí, Marek Pokorný je externista. Senát AVU zvolí nového rektora 5. března. Předchozí rektorka Maria Topolčanská rezignovala loni v říjnu. AVU od té doby vede v zastoupení nová prorektorka pro studijní záležitosti Šárka Krtková, kterou do funkce jmenovala Topolčanská.
20. 1. 2025

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
20. 1. 2025Aktualizováno20. 1. 2025

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025
Načítání...