Glicked chce být nový Barbenheimer. Čarodějka a Gladiátor zatím kina plní

Filmy Barbie a Oppenheimer loni svou přetahovanou o pozornost diváků resuscitovaly skomírající návštěvnost kin. Filmaři, distributoři i kinaři se nyní snaží podobný model zopakovat. Velké naděje vkládali do severoamerických premiér muzikálové Čarodějky (v originále Wicked) a pokračování Gladiátora, provázené kampaní zahrnující i gladiátorské zápasy ve skutečném Koloseu. Jestli má aktuální dvojice filmů překřtěná na Glicked šanci nahradit Barbenheimera, naznačily tržby za první víkend.

Čarodějka a Gladiátor II se v amerických kinech začali promítat 22. listopadu. Za první víkend utržili na vstupném dohromady celosvětově 270,2 milionu dolarů (zhruba šest a půl miliardy korun). Jedná se o nejvýdělečnější víkend od červencového uvedení superhrdinského návratu Deadpool & Wolverine.

Čarodějka vede, ale „nikdo není zklamán“

Čarodějka vede celosvětový i americký víkendový žebříček. Celkem „vykouzlila“ 164,2 milionu dolarů, z toho sto čtrnácti přispěli návštěvníci amerických a kanadských kin. Universal Pictures mluví o překonání rekordu, který mezi filmovými adaptacemi broadwayských muzikálů natočenými v produkci této společnosti dosud drželi dvanáct let staří Bídníci.

Zájem o Čarodějku je pro studio a distributory příslibem i do budoucna. Prequel k zejména v USA populárnímu pohádkovému příběhu Čaroděj ze země Oz má totiž příští rok pokračovat druhou částí.

Gladiátor II se může těšit z tržeb 106 milionů dolarů, zhruba padesát pět získal na domácí půdě. „Filmoví diváci a analytici tržeb čekali na tento víkend a nikdo není zklamán,“ zhodnotil výsledky Chris Aronson, který ve společnosti Paramount Pictures šéfuje distribuci.

Ani tentokrát nechybí růžová

Tolik čísla. Na jaké příběhy se ale Glicked vlastně pokouší lidi do kin nalákat? Opět jde o dva velké studiové filmy s jednoslovnými názvy. A opět je v jednom docela dost růžové, zatímco v druhém převažuje testosteron.

Gladiátor II je čtyřiadvacet let po premiéře prvního filmu návratem do římské arény, kde původní snímek vybojoval několik Oscarů, včetně toho pro nejlepší film a Russella Crowea v hlavní roli. Ridley Scott, který se i tentokrát ujal režie, vsadil na známou značku v kombinaci s převážně novým hereckým obsazením v čele s Paulem Mescalem a Denzelem Washingtonem. O holý život v Koloseu v pokračování bojuje syn „prvního“ gladiátora, generála Maxima.

Čarodějka přivádí na filmová plátna broadwayský muzikál s odkazem na Čaroděje ze země Oz. Dvě studentky univerzity pro čaroděje překonají vzájemnou nevraživost a odlišnosti a spojí své schopnosti proti temnotě. V hlavních rolích Ariana Grande a Cynthia Erivová.

Na „nového Barbenheimera“ není dobré tlačit

Mluví se o kasovním úspěchu těchto snímků, byť „Glicked“ nedosáhl – natož aby překonal – úvodního úspěchu svého vzoru Barbenheimera. Když příběhy panenky Barbie a otce atomové bomby loni v července vstoupily do kin, společně vydělaly 245 milionu dolarů. Distributoři po celém světě začali filmy nasazovat ve stejný den a i jinak lidi přesvědčovali, aby zašli na oba a mohli je tak porovnat.

Soupeření snímků, které kromě diváckého zájmu příliš společného neměly, pak ještě znovu rozdmýchaly nominace na Oscary, mezi nimiž navíc chyběla ta pro představitelku Barbie Margot Robbieovou. Udělování prestižních ocenění pak svým způsobem vyhlásilo vítěze, když si Oppenheimer odnesl sedm sošek, zatímco Barbie jen jedinou – za nejlepší filmovou píseň.

Jakkoliv se o prvním víkendu na Čarodějku a Gladiátora chodilo, efekt 2v1 se s takovou vehemencí neprosadil, podle agentury AP dvojí promítání vyhledal málokdo. Ani značka Glicked (natož jiné pokusy o novotvar) se příliš neujala. I když se ji snažily prosadit různé kolaborace propojující mladé čarodějky se starověkým gladiátorem.

Paradoxně přílišné tlačení na pilu může oběma aktuálně promítaným filmům ve výsledku spíše uškodit. Fanoušci mohou vnímat jako příliš křečovité snažení najít „dalšího Barbenheimera“ za každou cenu. Pokusy byly už loni při souběžné premiéře hororu Saw a rodinného animáku Tlapková patrola (vznikl tak Saw Patrol) nebo nedávno v Británii, kde se pokoušeli Gladiátora „naroubovat“ na film o medvídku Paddingtonovi (z čehož vzešel Gladdington).

Glicked slibuje lepší návštěvnost kin

Každopádně v případě Čarodějky a Gladiátora II čísla mluví o diváckém zájmu a ten lze číst jako určitý vzkaz. „Spíš než o konkurenci jde o konverzaci,“ shrnul to ještě před víkendem nový Gladiátor Paul Mescal. „Tenhle průmysl potřebuje injekci. Tyhle filmy (Barbie a Oppenheimer) mu ji loni daly. Doufáme, že se nám to podaří i letos.“

Barbenheimer ukázal, že filmový průmysl se vzpamatovává z pandemie a také z téměř půlroční stávky hollywoodských herců a scenáristů. I nyní vcelku dobré kasovní zisky vzbuzují v Hollywoodu, kterému konkurují streamovací platformy, opatrnou radost. Filmová studia se potýkají se snižováním nákladů a propouštěním a kina se vyrovnávají s předpověďmi, že je pravděpodobně čeká zánik, přinejmenším ve stávající podobě.

Premiéra filmu Gladiátor II v Los Angeles
Zdroj: Reuters/Mario Anzuoni

„Je to obrovský stimul pro dosažení dobrý chtržeb v prosinci a v novém roce,“ podotkl prezident americké Národní asociace majitelů kin Michael O'Leary.

Nejbližší další slibnou premiérou je Odvážná Vaiana 2, byť může konkurovat právě Čarodějce. Dobrodružství dospívající mořeplavkyně začnou koncem listopadu vyprávět zároveň i česká kina. Už existující příběhy rozvíjí i další očekávaný titul – Mufasa chce vytěžit nestárnoucí hit Lví král. A obsazení současné herecké hvězdy Timothéea Chalameta do role Boba Dylana by mohlo na životopisné drama o legendárním písničkáři přilákat i mladší diváky.

Vcelku dobré tržby Glickedu také trochu oslazují pachuť zklamání, která zůstala po premiérách některých podzimních novinek. Příliš dobře si u diváků nevedl zástupce marvelovského vesmíru, mimozemský symbiont Venom v závěrečném díle Poslední tanec. A studia nejspíš ještě víc zaskočilo velmi rozpačité přijetí Jokera s tváří Joaquina Phoenixe, který se v pokračování filmu z roku 2019, tentokrát s podtitulem Folie à Deux, dal na muzikál. Není přitom bez zajímavosti, že Phoenix si zahrál i v prvním Gladiátorovi z roku 2000.

Kampani pomohlo Koleseum i omyl s pornografií

Jak Čarodějka, tak Gladiátor II se budou muset snažit na špici návštěvnosti chvíli udržet, jen nadějný start na pokrytí nákladů nestačí.

Čarodějka přišla studio Universal na sto šedesát milionů dolarů (přes 3,8 miliardy korun), ale řeč je jen o natočení filmu, započteny nejsou další desítky milionů za marketing. Kampaň zejména pro severoamerické diváky připomíná humbuk kolem Barbie.

Čarodějka má i vlastní nápoj v kavárenském řetězci Starbucks, módní kolekci v obchodě Target a panenky od firmy Mattel, která vyrábí rovněž Barbie. Hračka spojená s filmovou Čarodějkou se ovšem dočkala i nevyžádané reklamy, když chybně vytištěný odkaz na obalu místo na stránky snímku vedl na pornografický obsah. 

Ariana Grande se fotí s fanoušky při premiéře filmu Čarodějka v Los Angeles
Zdroj: Reuters/Mario Anzuoni

Gladiátor – s rozpočtem na natočení ještě o sto milionů dolarů vyšším – se dokonce vytasil s velkolepou nabídkou účastnit se inscenovaných gladiátorských zápasů ve skutečném Kolesu. Umožní to sponzorská smlouva s ubytovací platformou Airbnb. Osm uživatelů platformy a jejich doprovod (vybraní losem) se bude moci v květnu po zavírací době starověké památky dostat do arény, a to stejnou podzemní cestou, jakou používali gladiátoři ve starém Římě.

Nápad schytal kritiku od některých místních obyvatel, politiků i aktivistů, kteří kampaň mající údajně podpořit „uvědomělejší turistiku“ nepovažují za vhodnou v době, kdy se centra měst jako Řím potýkají s přemírou turistů, a vedou s poskytovateli krátkodobých pronájmů spory.

České tržby vede Gladiátor, na Čarodějku se čeká

V českých kinech víkendové tržby podle údajů od Unie filmových distributorů ovládl právě druhý Gladiátor, který do pokladen nasypal devět a půl milionu korun. Pro srovnání: druhá Pyšná princezna, která recykluje oblíbenou pohádku v animované verzi, utržila něco málo přes čtyři miliony.

Kina ji ale uvádějí už od začátku listopadu. Z filmů premiérovaných ve stejný týden jako Gladiátor II se po víkendu dostal nejvýše kreslený Sobík Niko a jeho Cesta za polární září. U tuzemských diváků mu vynesla 2,8 milionu.

O tom, jak si v tuzemských kinech povede Čarodějka a jestli své kouzelnické síly poměří se svaly Gladiátora, zatím jasno být nemůže. Fantasy muzikál se v Česku totiž začne promítat až 5. prosince. Zatímco u Gladiátora se očekává, že ho mimoamerické publikum podpoří, Čarodějka může v zahraničí spíš narazit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...