Francouzi odmítají v oknech katedrály Notre-Dame moderní vitráže

V oknech katedrály Notre-Dame, opravované po mohutném požáru, by se měly objevit moderní vitráže místo těch z devatenáctého století, přestože původní jsou nepoškozené. Záměr oznámil minulý týden při návštěvě chrámu francouzský prezident Emmanuel Macron. Prohlášení vyvolalo pobouření u veřejnosti a váhavé reakce odborných kruhů, píše Le Figaro. Pod petici se během tří dnů podepsalo přes 67 tisíc lidí.

Macron chce novými vitrážemi stavbě vtisknout „znak 21. století“ a na jejich realizaci má být vypsána umělecká soutěž. Původní vitráže by byly přemístěny a vystaveny v nově vznikajícím muzeu.

Za nápadem je podle deníku Le Figaro pařížský arcibiskup Laurent Ulrich a Macron s jeho nápadem souhlasil. Podle kritiků záměru ale mají skleněné dekorace smysl jen na původním místě, protože jsou součástí architektonického záměru.

„Požár vitráže nepoškodil a jsou historickou památkou stejně jako celá stavba,“ uvedl v textu provázejícím petici historik umění Didier Rykner z odborného serveru La Tribune de l'Art. O Macronově návrhu píše jako o „vandalství“.

Katedrálu Notre-Dame zachvátily plameny 15. dubna 2019. Oheň se rozšířil v krovu a pohltil rozsáhlé části středověké budovy. Příčina požáru nebyla zcela objasněna. Katastrofu mohla způsobit závada v elektroinstalaci či nedopalek cigarety. Památku, chráněnou organizací UNESCO a proslavenou románem Victora Huga Zvoník u Matky Boží, před požárem navštěvovalo na 13 milionů lidí ročně.

Vnější část má být hotova na olympiádu

Rekonstrukce vnější části katedrály má být prakticky hotova již příští rok v červenci, kdy Paříž očekává příval návštěvníků díky olympijským hrám. Nedávno katedrála dostala novou věž, tu původní z devatenáctého století zničily plameny. Restaurátoři a dělníci vystavili věrnou repliku podle nákresů autora originálu Eugéne Violleta-Le-Duca. Tento francouzský architekt je i autorem původních vitráží.

„Očekávání a příprava na znovuotevření jsou úžasnými symboly naděje v tomto těžkém světě,“ řekl agentuře AP rektor katedrály Olivier Ribadeau Dumas. Pařížská katedrála není největší ani nejhezčí ve Francii, ale je „vtělením duše národa“, dodal.

Poslední práce jsou naplánovány do interiéru, kde bude mimo jiné potřeba vyladit mohutné varhany s osmi tisícovkami píšťal, které jsou největším hudebním nástrojem ve Francii.