Fincher rozumí Mužům, kteří nenávidí ženy

Ostrov Hedeby je malý nevlídný kus promrzlé země, která se téměř dotýká drsného norrlandského pobřeží, pár hodin cesty na sever od Stockholmu. Jeho rozeklané útesy omývají olověné vlny Botnického zálivu a ledový vítr od moře trhá vlhké chuchvalce mlhy, převalující se nad tichým lesem a rozlehlou kamennou rezidencí průmyslového magnáta ze staré školy Henrika Vangera, jako by chtěl odhalit temné tajemství, jež je s ní spojeno, a připomenout krev, která tu (možná?) byla prolita. A s jeho kvílivými poryvy jako by sem z minulosti doléhaly zoufalé výkřiky děsu a bolesti, štiplavý odér studeného potu, vyvolaný panickým strachem z kruté smrti, i přerývaný dech maniaka, kterého (zatím!) nedokázal nikdo zastavit. Zaslechne tyto signály investigativní novinář Mikael Blomkvist z redakce Milénia a dokáže, spolu se svéráznou vyšetřovatelkou detektivní agentury, potetovanou hackerkou Lisbeth Salanderovou, zachytit téměř neznatelnou stopu vraha a odrazit jeho protiútok?

Nestává se často, že by do redakce nakladatelství přinesl dosud neznámý spisovatel kompletní, rozměrnou trilogii noirových thrillerů, zemřel dřív, nežli vyjde první díl, nedočkal se toho, že tahle série vyjde ve čtyřiceti šesti zemích, v celkovém nákladu (zatím) šedesát pět milionů výtisků, nemohl zajít na její severský filmový přepis a v současné době být spolu s námi zvědavý, jak se s remakem prvního dílu vyrovná Hollywood. Přesně toto je fatální příběh švédského novináře a spisovatele Stiega Larssona, který přišel, napsal, zvítězil a odešel tak náhle, že ani nestihl zaznamenat, jak pronikavě nás oslovil.

Mohlo by se zdát, že pouštět se v tak krátké době (zhruba za dva roky) do remaku je pěkná ptákovina. Jestliže bychom přesto hledali motivy, proč se tak přesto stalo, mohli bychom je nalézt ve třech rovinách. Za prvé: Milénium je v současné době, z hlediska stále vybuzeného auditoria, sázka na jistotu, za druhé: bylo třeba co nejrychleji eliminovat fatální chybu, že Hollywood nebyl první, kdo ho pro ekranizaci usápl – a za třetí: když máte v čele týmu režiséra Davida Finchera, máte s takovouto látkou napůl vyhráno.  

Cesta do pekla

Reportér časopisu Milénium (s jehož šéfredaktorkou Erikou vychází více než přátelsky) Mikael Blomkvist právě dostal u soudu do čenichu, protože si to odvážně rozdal s hajzlem, který v tom umí chodit. V jediné chvíli tak přišel o všechno, co měl, a nebylo toho zas až tak málo: novinářská pověst, prakticky všechny úspory z prasátka a flek v Miléniu, které nechtěl dál kompromitovat. Investigativní žurnalisté s kombinačními schopnostmi, citlivým čenichem a vůlí jen tak něco nevzdat jsou ale docela žádaným zbožím.

A jednoho takového zrovna potřebuje bývalý průmyslový magnát Henrik Vanger, který chce vyrovnat účty se svojí vypečenou rodinou a odhalit tajemství neteře Harriet, kterou v šestnácti letech zřejmě někdo z pošahaného rodinného klanu zprovodil z tohoto světa. Každý rok, v den Harrietiných narozenin, dostává Henrik od vraha potměšile morbidní „vzkaz“, který v něm toto přesvědčení utvrzuje, každý rok v něm sílí odhodlání zjistit, co se tehdy vlastně stalo. A Mikael Blomkvist je dobrý stopař, který je zrovna volný a tuhle fušku (v jejíž úspěch sám příliš nevěří) nakonec vezme.

Nějaký čas se potlouká po nevlídném ostrově, seznamuje se s ujetou Henrikovou rodinou a kostlivci, kteří vypadávají z nedovřených skříní - a marně zkouší přijít na to, kde je začátek vychladlé stopy, která ho má zavést nějakých třicet let zpátky. Jenomže pak na ostrov Hedeby dorazí drsná, anorektická, potetovaná, piercingy procvakaná, asociální (a téměř geniální) pátračka a hackerka Lisbeth Salanderová (která má bokem nějaké problémy s násilným orálním a análním sexem). A ta projeví překvapivou (byť z ženského hlediska vcelku pochopitelnou) slabost pro Mikaela a rozhodne se mu píchnout, což v zásadě nikdy nedělá.

Tím se věci dají náhle do pohybu, krutá skládačka do sebe začne zapadat, Harrietino tajemství se vynořuje z hlubin úchylné deviace a vraždící psychopat, tušící, že jsou mu na stopě, se odhodlává k poslední zoufalé likvidační akci, která má zamést jeho stopu. Buď budou spolu s jeho oběťmi pohřbeni i Mikael a Lisbeth – nebo ho přece jen zastaví. Smyčka se neúprosně stahuje, a kdo v ní uvízne, nemá šanci na přežití.

Remake, který překonává originál

Režisér David Fincher (Sedm, Klub rváčů, Zodiac) je brilantní vypravěč temných, vizuálně výživných příběhů, plných deviantního násilí a brutálních aktů, pohybujících se mnohdy na hraně už jen sotva snesitelného. A Larssonovo Milénium, včetně jeho prvního dílu Muži, kteří nenávidí ženy, je látka, která je nasáklá temnotou, s níž Fincher dokáže tak sugestivně   souznít, syrově se do ní ponořit a stáhnout do ní i nás. Nikdo jiný by nedokázal lépe než on nalézat v mrazivé bezútěšnosti skandinávských exteriérů tolik zneklidňujících detailů a odstínů šedé (je dobře, že příběh byl ponechán ve švédském reálu), které mu pomáhá hledat i strohá, noirová digitální kamera Jetta Cronenwetha (s nímž má Fincher, byť v jiné rovině, natrénováno již při natáčení The Social Network). Nic v tomhle vizuálu není jednobarevné, ani temné stromy na čerstvě napadeném sněhu tu nejsou jen kombinací černé a bílé.

Promyšlená, zdánlivě úsporná, soustředěná a zároveň jakoby odtažitá režie se může solidně opřít o spolehlivou kvalitu Larssonovy literární předlohy, jež je pro filmaře spíše výzvou nežli vstřícnou a poddajnou látkou a jejíž více než pět set stran textu do scénáře téměř sto šedesáti minutového filmového opusu (s evidentním respektem k její dikci) přepsal oscarový scenárista Steven Zaillian (Schindlerův seznam). 

Ve srovnání s předchozí švédsko-dánsko-norsko-německou verzí zabodoval Fincherův remake příklonem k stylově čistému, drásavému thrilleru a výraznějším hereckým obsazením. Jeho dominantou je ústřední tandem: elegantní, ambiciózní, ale také zranitelný Daniel Craig (Casino Royal - který disciplinovaně odložil bondovské parametry) a divoké, extravagantní a nebezpečné zvíře Rooney Maraová, jejíž odbarvené obočí a tetování na bledé pleti je nepřehlédnutelné, pomsta ultimativní a temná figura na hony vzdálená dívce, se kterou v The Social Network nějaký čas kamarádil Mark Zuckerberg. A nemůžete se ubránit pocitu, že navzdory charismatickému Craigovi je právě ona tou klíčovou postavou, posunující děj, udávající tón a řešící jeho zápletky. Tenhle ústřední pár skvěle doplňuje pečlivě doplněný casting, v němž dále dominuje pracovitá švédská hvězda Stellan Skarsgärd (Prolomit vlny) a uznávaný veterán Christopher Plummer (jenž má na svém kontě již více než sto celovečeráků).

Zabíjet je snadné…

… přežít mezi Muži, kteří nenávidí ženy, je někdy problém (i když vám k tomu hraje Led Zeppelin). A pod povrchem neosobního a věcného vyšetřování se vzdouvají temné vlny zraňovaných i zraňujících emocí, s nimiž si Fincher zkušeně pohrává. Technicky dokonale, lidsky studeně vypočítavě, filmařsky tradičně geniálně. Široko daleko není nikdo, kdo by na něj mohl v tomto duchu adekvátně navázat – a vzhledem k tomu, že se sám tváří na realizaci dvojky a trojky vlažně, je otázka, jak (či zda vůbec?) bude projekt dále pokračovat.

Fincherova (a Larssonova) cesta do pokřiveného světa odpudivé perverze a úchylné brutality, kde jen obtížně hledáme někoho, s kým bychom rádi zašli na panáka, je sice bezútěšná, nikoli však zcela bezvýchodná. Jen s málo kým se totiž můžeme vydat na odvrácenou, temnou stranu lidské duše, nepropadnout depresi, čeho všeho je člověk schopen, a vrátit se sice poznamenáni, ale nezlikvidováni zase zpátky. Kdo by si takový adrenalin čas od času rád opatrně nedopřál?

THE GIRL WITH THE DRAGON TATOO. USA 2011, 158 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: David Fincher. Scénář: Steven Zaillian (podle literární předlohy Stiega Larssona). Kamera: Jeff Cronenweth. Hrají: Daniel Craig (Mikael Blomkvist), Rooney Maraová (Lisbeth Salanderová), Christopher Plummer (Henrik Vanger), Stellan Skarsgärd (Martin Vanger), Yorick van Wageningen (Bjurman), Steven Berkoff (Frode), Robin Wrightová (Erika Bergerová). V kinech od 12. ledna 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 17 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...