Praha - Tři režiséři se podílejí na prvním českém animovaném filmu, který bude možné v digitálních kinech zhlédnout trojrozměrně. Jde o Fimfárum 3 nazvané Do třetice všeho dobrého. Nový projekt přivede na plátno další Werichovy pohádky: O kloboučku s pérkem sojčím, Jak na Šumavě obři vyhynuli a Rozum a štěstí. V kinech se snímky objeví za rok, v říjnu 2010.
Fimfárum 3 vstoupí do kin ve třech rozměrech
„Důvodů, proč jsme zvolili stereoskopii, bylo vícero. Jeden důvod byl, že jsme chtěli vzkázat kinařům, že nastupuje éra digitální distribuce,“ vysvětluje producent Martin Vandas.
První pohádka trilogie - O kloboučku s pérkem sojčím režisérky Vlasty Pospíšilové je už hotová, teď se dokončuje díl Jak obři na Šumavě vyhynuli režisérky Kristíny Dufkové, kterou v animačním studiu vystřídá David Súkup. Toho čeká práce na čtyřicetiminutovém Rozumu a štěstí. „Moje pohádka je takový filmový týdeník, prostřednictvím něhož se dostaneme do zákulisí natáčení. Zasazené je to do 60. let,“ prozrazuje Kristína Dufková.
Fimfárum Jana Wericha z roku 2002, které obsahovalo pět pohádek v režii Vlasty Pospíšilové a Aurela Klimta, a předloňské Fimfárum 2 se čtyřmi příběhy, v nichž oba tvůrce doplnil Jan Balej, vidělo v ČR přes 200 tisíc diváků. Úspěšně reprezentovaly český film na zahraničních festivalech - dvě z devíti pohádek byly v roce 2006 v soutěži na Berlinale.
Scénář pohádek napsal Jiří Kubíček, kamery se ujali Hubert Hesoun a Zdeněk Pospíšil. Hudbu složil Karel Holas a ústřední píseň k pohádce Rozum a Štěstí Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák. Podle Vandase činí rozpočet téměř 30 milionů korun, z čehož sedm milionů potřebných na 3D animaci pokryl grant fondu kinematografie.
V současné době je v Česku zhruba 600 jednosálových kin. Až skončí éra klasických kopií, budou moci uvádět jen snímky starší a archivní. Přitom investice na digitalizaci kina včetně zvukové aparatury přijde na 2,5 až tři miliony korun. Fond kinematografie na to letos vyčlenil 45 milionů korun a podpořil více než dvě desítky kin. Digitalizace kin, jejíž projekt ministerstvo letos přijalo, si v letech 2009 až 2014 zřejmě vyžádá 50 milionů korun ročně. Jde o nahrazení filmových projektorů digitální technologií a změnu způsobů distribuce.