Experimentální snímek FREM o umělé inteligenci a antarktické samotě slovenské režisérky Viery Čákanyové má on-line premiéru na portálu DAFilms. Režisérka natočila během svého pobytu v Antarktidě ještě dokumentární deník Bílá na bílé, který získal hlavní cenu letošního Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.
Filmový experiment FREM natočený v nehostinné Antarktidě má on-line premiéru
„Tato krajina je droga. Čistá. Koncentrovaná. Monochromatická droga.“ Tak popisuje režisérka svou zkušenost s Antarktidou. Ústředním motivem filmu FREM je úvaha, jak by vypadal svět, v němž nedominují lidé. Ať v důsledku klimatické katastrofy, nebo rozvoje umělé inteligence.
Toto dokumentární sci-fi se celé odehrává na nehostinných bílých pláních Antarktidy a je vůbec prvním českým celovečerním snímkem, který se zde natáčel. „Má to takový dystopický rozměr, protože lidé nemusí být na planetě vždy přítomní jako klíčoví aktéři,“ říká režisérka Viera Čákanyová.
Během natáčení si vedla režisérka deník, z něhož vznikl další film
FREM byl uveden ve světové premiéře na loňském festivalu Ji.hlava a v mezinárodní premiéře potom i na prestižním festivalu Berlinale. Četná festivalová uvedení na světových festivalech doplnila i Cena Pavla Kouteckého za nejlepší český dokumentární debut.
Během natáčení filmu FREM začala autorka mimoděk natáčet druhý film Bílá na bílé, tentokrát o lidském vnímání a sebereflexi v antarktickém větru, v krajině, která vede k hypnotické meditaci.
„V Antarktidě máte dost času, abyste mohli defragmentovat mozek. Druhý film jsem začala natáčet v podstatě jako takové terapeutické procházky s kamerou,“ dodává filmařka. Film Bílá na bílé získal hlavní cenu na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.