Filmový experiment FREM natočený v nehostinné Antarktidě má on-line premiéru

3 minuty
Filmový experiment FREM zkoumá svět bez lidí
Zdroj: ČT24

Experimentální snímek FREM o umělé inteligenci a antarktické samotě slovenské režisérky Viery Čákanyové má on-line premiéru na portálu DAFilms. Režisérka natočila během svého pobytu v Antarktidě ještě dokumentární deník Bílá na bílé, který získal hlavní cenu letošního Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.

„Tato krajina je droga. Čistá. Koncentrovaná. Monochromatická droga.“ Tak popisuje režisérka svou zkušenost s Antarktidou. Ústředním motivem filmu FREM je úvaha, jak by vypadal svět, v němž nedominují lidé. Ať v důsledku klimatické katastrofy, nebo rozvoje umělé inteligence.

Toto dokumentární sci-fi se celé odehrává na nehostinných bílých pláních Antarktidy a je vůbec prvním českým celovečerním snímkem, který se zde natáčel. „Má to takový dystopický rozměr, protože lidé nemusí být na planetě vždy přítomní jako klíčoví aktéři,“ říká režisérka Viera Čákanyová.

Během natáčení si vedla režisérka deník, z něhož vznikl další film

FREM byl uveden ve světové premiéře na loňském festivalu Ji.hlava a v mezinárodní premiéře potom i na prestižním festivalu Berlinale. Četná festivalová uvedení na světových festivalech doplnila i Cena Pavla Kouteckého za nejlepší český dokumentární debut.

Během natáčení filmu FREM začala autorka mimoděk natáčet druhý film Bílá na bílé, tentokrát o lidském vnímání a sebereflexi v antarktickém větru, v krajině, která vede k hypnotické meditaci.

„V Antarktidě máte dost času, abyste mohli defragmentovat mozek. Druhý film jsem začala natáčet v podstatě jako takové terapeutické procházky s kamerou,“ dodává filmařka. Film Bílá na bílé získal hlavní cenu na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...