Režisér Sam Mendes, který natočil oscarovou Americkou krásu nebo nejúspěšnější snímek s Jamesem Bondem, se svým novým filmem vrací do historie. A jak napovídá název 1917, nastíní divákům válečnou éru.
Filmová upoutávka týdne: Režisér posledních bondovek zamířil do zákopů první světové války
Svět si loni připomínal sto let od ukončení prvního válečného konfliktu světového měřítka, tehdejší události nicméně ještě připomene nové drama Sama Mendese, které by mělo být koncipované jako zachycení jednoho dne dvou mladých britských vojáků, které hrají George MacKay a Dean-Charles Chapman a kteří musí doručit zprávu přes nepřátelské území, aby zabránili smrti svých spolubojovníků.
Podle některých informací by se 1917 mohlo odehrávat v jediném záběru. První upoutávka ještě nic takového nepotvrzuje, Mendes by ale nebyl jediný, kdo se rozhodl nabídnout divákům filmový zážitek odehrávající se bez střihu (alespoň ne viditelného). Podobně postupoval třeba Alejandro González Iñárritu s Birdmanem, německý filmař Sebastian Schipper s dramatem Victoria či Alexandr Sokurov v případě Ruské archy.
Jistější je, že Mendes opět spojil síly s kameramanem Rogerem Deakinsem. Stejně tak by Mendesův tvůrčí tým měl znovu zahrnovat i skladatele Thomase Newmana.
Oscar na první pokus
Právě Newman stál po boku Mendese už na začátku jeho kariéry, když v roce 1999 uvedl snímek Americká krása, který podobně jako další tituly ze závěru minulého tisíciletí zachycoval úzkost ze stability a jistot své doby. Hned svým debutem Mendes uchvátil, a tak dílo na Oscarech bodovalo jak v kategorii nejlepší film, tak i režisér.
Že nešlo o omyl, dokazoval i dalšími projekty, v nichž navíc zůstal věrný „americkým“ tématům. Jeho druhý snímek sice byl adaptací komiksu, ale nešlo o v současnosti tak populární superhrdiny, nýbrž gangsterský příběh z třicátých let Road to Perdition s Tomem Hanksem a Paulem Newmanem.
V následujícím dramatu Mariňák pak reflektoval moderní válku a nasazení amerických vojáků na Blízkém východě. Poté se Mendes vrátil k frustracím střední třídy, ovšem tentokrát v padesátých letech minulého století. Ve snímku Nouzový východ dal navíc opět dohromady dvojici známou z Titanicu Leonarda DiCapria a Kate Winsletovou. Po této vážné sondě do partnerského života nabídl odlehčenější pohled s komedií Všude dobře, proč být doma.
Přesun do Británie
Následně opustil svou americkou linku, když svázal filmařskou kariéru s nejslavnějším britským agentem 007. V roce 2012 tak šel do kin snímek Skyfall, který v rámci dekonstrukce srazil Jamese Bonda k zemi, aby ho posunul dál. Ohlasy byly tak nadšené, že poprvé celosvětové tržby filmu o Jamesi Bondovi překonaly miliardu dolarů.
Producenti Mendese u franšízy udrželi a o tři roky později uvedl Spectre. A přestože opět vydělával slušně (s téměř devíti sty miliony je vlastně druhý nejúspěšnější za Skyfall), kritici a diváci byli mnohem nespokojenější. Série se dokonce dostala do tak svízelné situace ohledně toho, jak pokračovat, že se uvedení dalšího Jamese Bonda odkládalo.
Do kin nakonec dorazí příští rok na jaře, ale tentokrát už bez Mendese. Ten sice zůstal v evropském prostředí, ale zaměřil se na hrůzu první světové války. Jeho snímek 1917 se ve světě bude promítat už na konci roku, v tuzemských kinech by se měl objevit v lednu.