Dostali jsme příslib ráje, čas Šeherezády ale skončil

Uherské Hradiště - Další legendou stříbrného plátna, která zavítala na letošní 38. ročník Letní filmové školy (LFŠ) do Uherského Hradiště, je íránský režisér Abbás Kiarostamí. Vyprávěl například o tom, jak složité je točit film v jeho rodné zemi, o tlaku, který lidi nutí hledat pravdu, ale také například o tom, jak ho v úterý večer překvapil plný sál na projekci 40 let starého filmu. To jinde neuvidíte, řekl Kiarostamí.

Íránský režisér byl už hostem Letní filmové školy v roce 1997, která se kvůli záplavám konala v Jihlavě. Na jeden z dotazů tehdy potvrdil, že jej íránské úřady nechtěly pustit ze země na předání cen do Cannes, kde tehdy za snímek Chuť třešní obdržel nejvyšší ocenění - Zlatou palmu. Zmínil se také o cenzuře, jejíž chapadla zasahují už do scénářů připravovaných filmů.

Absolutní svoboda neexistuje

K ideálu má velice daleko i dnešní situace v jeho zemi. „Absolutní svoboda neexistuje a to je to, co dělá naši práci zajímavou. Jsme lidé, kteří skrze své povolání musí hledat svobodu a pravdu. Tlak ale není jen na umělce, ale na všechny obyvatele Íránu. Hlavní tlak je však ekonomický. Samozřejmě, že nesvoboda je v Íránu trochu větší než jinde,“ řekl režisér.

„Musíme najít cestu, jak se z toho dostat ven nebo jak v tom žít. Všichni jsme dostali příslib ráje, ale ten na zemi neexistuje,“ doplnil Kiarostamí.

„Lži nejsou skutečné, ale odhalují hlubokou pravdu.“
Abbás Kiarostamí

Své poslední dva filmy Věrná kopie a Like Someone in Love natočil v Evropě a v Japonsku. „Pracovat v Íránu je opravdu těžké. Ne, že bych nedostal povolení k natáčení, to dostanu. Nemůžu ale riskovat svůj čas a peníze. Začnete pracovat a za šest měsíců přijde někdo jiný a zastaví to. Pořád tak žijete v napětí. Přesunul jsem proto svou práci tam, kde jsou podmínky stabilnější,“ uvedl íránský režisér.

Kiarostamí patří několik desetiletí mezi nejuznávanější představitele umělecké kinematografie. Natočil přes 40 snímků, návštěvníci LFŠ mohou vidět deset z nich. Ve většině filmů rozvíjí každý následující záběr záběry předchozí - je jako odpověď na položenou otázku, jako vodítko směřující k pointě, rozuzlení a katarzi.

Otázky si dost možná klademe špatně

Kiarostamího snímky se naproti tomu odvíjejí opačným směrem. Nové obrazy v nich zpochybňují to, co už se na plátně objevilo před nimi. Nenabízejí divákům odpovědi, ale ani je nefrustrují nezodpovězenými hádankami. Většina z jeho filmů končí překvapivě osvobozujícím zjištěním, že otázky, které si v životě obvykle klademe, si dost možná klademe špatně.

„Nejvíc nemám rád v životě i ve filmu lhaní. Nepovídám pohádky, čas Šeherezády skončil. Chci dávat divákovi správné informace,“ uzavřel Kiarostamí, který v pátek večer obdrží v Uherském Hradišti před projekcí snímku Like Someone in Love výroční cenu Asociace českých filmových klubů.

Nezvyklý přístup k filmovému vyprávění není v Kiarostamího případě jen plodem tvůrčí originality, ale i odlišné kulturní zkušenosti. Nikdy se netajil tím, že jej na rozdíl od evropských současníků neformovala cinefilní zkušenost s filmovou klasikou, ale především fascinace poezií.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...