Dobrá pověst u soudu. Filmový archiv ani České bijáky neuspěly se vzájemnou žalobou

Národní filmový archiv (NFA) ani Nadace české bijáky (NČB), které spolupracují na digitalizaci českých filmů, neuspěly se vzájemnými žalobami o poškozování dobré pověsti. Jejich návrhy ve středu zamítl Městský soud v Praze. Organizace požadovaly stažení údajně nepravdivých textů druhé strany, které byly zveřejněny na webu. Rozsudek není pravomocný, obě strany se mohou odvolat.

Případem se měl soud zabývat už na začátku března, ale kvůli možnosti smírného řešení termín ještě před projednáním odložil. Organizace se však mimosoudně nedohodly.

„Veřejnost si udělá názor sama“

Podle soudkyně Hany Nebesařové by bylo stažení textů v tuto chvíli kontraproduktivní, protože byly zveřejněny skoro před dvěma lety. Upozornila také na to, že obě strany měly možnost se osočování druhé strany bránit. „Veřejnost si udělá názor sama,“ dodala.

Podotkla také, že soud se snažil o smírné řešení sporu zejména proto, že oba účastníky poškozuje veřejné projednávání neshod. Po vynesení rozsudku znovu požádala obě strany, aby zvážily dohodu.

Organizace se přou už několik let

Spor obou filmových organizací má počátek v roce 2013. NFA, NČB a společnost Film servis festival Karlovy Vary spolu tehdy podepsaly smlouvu o spolupráci na digitálním restaurování 12 filmů. Podle smlouvy má archiv předat nosiče s filmy nadaci, která je na vlastní náklady zrestauruje. Film by se následně měl promítat v rámci karlovarského festivalu.

Nadace od roku 2014 tvrdí, že archiv dodává zdrojový materiál se zpožděním, a proto se zvyšují náklady na digitalizaci. Její zástupci si také stěžovali na to, že nemají žádný finanční podíl na distribuci filmů a že archiv nadaci v souvislosti s restaurováním nezmiňuje v médiích.

Kritizuje také to, že archiv údajně změnil metodiku digitalizace. V dubnu 2014 proto NČB zveřejnila otevřený dopis adresovaný NFA a později i několik dalších textů, ve kterých na tyto své problémy upozorňuje. V jednom z textů popisuje svůj pohled na genezi sporu

Ředitel NFA Michal Bregant tvrdí, že ze smlouvy o spolupráci nevyplývají pro nadaci žádné nároky na finanční podíly. Hájí se také tím, že digitalizace a digitální restaurování je poměrně mladý obor, který se stále vyvíjí. Nikdo proto prý nemůže garantovat univerzální metodu, jež by byla aplikovatelná na všechny snímky vybrané k digitalizaci.

V odpovědi na otevřený dopis také uvedl, že v dopise je řada dezinformací a manipulativních sdělení, jež považuje za nedůstojné. NFA svůj pohled na digitální restaurování shrnuje v tiskové zprávě.

NFA se ohledně digitalizace nepře pouze s Nadací české bijáky. Proces digitálního restaurování kritizovali také zástupci filmařů a kameramanů. Michal Bregant výtky dlouhodobě odmítá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 15 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 17 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...