Galerie hlavního města Prahy otevřela rozsáhlou výstavu Světy Jindřicha Chalupeckého, na které ukazuje mimořádný rozsah výtvarného zájmu jednoho z nejvýraznějších českých uměleckých teoretiků dvacátého století. V instalaci ale chybí ruské zápůjčky.
Divák se ukazuje dílu Jindřicha Chalupeckého
Jindřich Chalupecký tvrdil, že dílo se neukazuje divákovi, ale divák se ukazuje dílu. Jeho myšlenky zásadním způsobem ovlivňovaly reflexi progresivních výtvarných proudů – málokterý český výtvarný teoretik dvacátého století se těšit takové úctě a zájmu jako Chalupecký.
„Byl velkým obhájcem těžkého umění, divák i umělec si musí umění odpracovat. Vážil si, když šel umělec za obvyklé formy, obvyklé životní postoje, v tom viděl smysl,“ dodává spolukurátor výstavy Tomáš Pospiszyl.
Vnímání umění chápal Chalupecký jako zápas transcendentního rozměru. Říkal: Umění je mostem, který spojuje to, co je zde a nyní, s tím, co je nikde a nikdy. S tímto náhledem vykládal třeba i dílo personě moderního umění Marcela Duchampa. „Dokonce i vdova po Marcelu Duchampovi Chalupeckého přesvědčovala: ,Prosím vás, můžete potlačit ty zmínky o náboženství? Já se domnívám, že to není úplně na místě,‘“ prozradil Pospiszyl.
Chalupecký umění přikládal významnou společenskou úlohu. Sám byl obětí perzekucí komunistického režimu, který ho označil za zastánce úpadkového umění. Umělce sovětského Ruska ovšem podporoval a jezdil za nimi do Moskvy.
Bez ruské zápůjčky, ale ne umělců
Stejné napětí mezi ruským režimem a ruským uměním řešil i kurátorský tým výstavy. V ní měla být totiž vystavena i díla zapůjčená z Ruska, pražská galerie se nakonec na poslední chvíli rozhodla zápůjčku zrušit. Propůjčila ale část prostoru ruským a ukrajinským umělcům žijícím v Praze. Možnost k výtvarnému vyjádření využila třeba Darja Lukjanenková.
Výtvarnice, která pochází z rusky mluvící části východní Ukrajiny, má jasno: „Pokud je ruská armáda v Ukrajině a pokud ruská armáda zabíjí civilisty, znásilňuje ženy a střílí děti, není možná žádná spolupráce, kolaborace s ruskými umělci.“ Podle ní se zvedá i vlna kulturního sebeuvědomění Ukrajiny. Někteří původem ukrajinští umělci totiž bývají v důsledku sovětské kolonizační politiky chybně považovány za Rusy.
Světy Jindřicha Chalupeckého, jehož jméno nese i česká cena pro výtvarné umělce, jsou v Galerii hlavního města Prahy otevřeny až do června.