V kulturních institucích je nedostatek technického a produkčního personálu, a to hlavně v divadlech. Kvůli dlouhé koronavirové krizi odcházejí pracovníci zajišťující zázemí jednotlivých představení. Vzdělávací skupina Art Gate proto spustila kampaň, aby se na důležitost těchto profesí nezapomínalo.
Divadla hlásí nedostatek lidí v zákulisí. Odcházejí zvukaři, produkční i osvětlovači
Technici, osvětlovači nebo zvukaři často pracují v noci a v náročném prostředí. Odpovídají za bezpečnost herců i diváků, mají nepravidelnou pracovní dobu a špatné platové podmínky.
Například Marek Rippl pracoval jako vedoucí technik oceňovaného pražského divadla Jatka78, kvůli koronavirové krizi ale změnil profesi. Teď prodává grily. Jeho příběh není ojedinělý. „Spousta lidí – a je to i u dalších profesí – opustila divadelní scénu. Dostali nabídku pracovat od–do a za jasně stanovené peníze,“ říká Rippl.
Právě lepší a stabilnější finanční ohodnocení bývá nejčastějším důvodem odchodu z divadelního provozu. O zkušený technický personál je nouze. Například Městská divadla pražská, která zaměstnávají bezmála dvě stě lidí, hledají zkušeného osvětlovače do Divadla Komedie už více než půl roku.
„Většina divadel jsou divadla nezisková nebo divadla příspěvková. To znamená tabulkové platy v nezávislém sektoru, které nedosahují ani na ty v příspěvkových organizacích,“ uvedl ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl.
Kolik lidí pracuje jako technický personál, přitom nikdo neví. Odhady hovoří o desítkách tisíc pracovníků. „Potřebujeme zmapovat, kolik těch lidí v oboru ještě zbylo, na ně se soustředit, poskytnout jim péči i v oblasti vzdělávání,“ vysvětlila vedoucí produkční skupiny Art Gate Dagmar Kantorková.
Na ministerstvu kultury v současnosti vzniká skupina, která by měla problémy technického personálu řešit. Nově by měli dostat i takzvaný status umělce, který je součástí připravovaného zákona.