Co přinesla kafkovská konference?

Liblice - Slovy, že kafkovská konference v Liblicích v roce 1963 byla silně politicky laděnou, dobře veřejnosti "prodanou" akcí, která změnila život mnoha jejím účastníkům, ukončil německý vědec Jürgen Danyel letošní mezinárodní konferenci, která se pod názvem "Kafka a moc" konala 24. a 25. října na místě původní konference, na zámku Liblice u Mělníka. Její účastníci se snažili z různých pohledů zodpovědět, jaký byl vztah Kafkova díla a událostí, které vyvrcholily v roce 1968, a také má-li Kafkovo humanistické slovo i dnes moc.

„Zajímá nás, zda a jak spolu souvisí rozdílný pohled politiků, historiků, filosofů a filologů. Do jaké míry se Kafkovy texty samy o sobě bouří proti represím? A podržel si jeho rozbor mocenských poměrů svou platnost i po zhroucení totalitního systému?“ nastolil na začátku letošní konference otázky její organizátor, profesor novější německé literatury na Universitě v Heidelbergu Roland Reuss. Sám vystoupil se svým příspěvkem nazvaným „Mocná slova, mocné spisy“ v literárněvědném a filozofickém bloku konference.

Kautman, Goldstücker, Reiman, Seghersová

Osobami, jejichž jména na konferenci často zněla - v příspěvcích i v následných diskusích - byli zejména František Kautman, Eduard Goldstücker, Pavel Reiman, Anna Seghersová, Ernst Fischer a Walter Ulbricht. První tři jmenovaní různými způsoby přispěli ke konání konference, dodnes se vedou spory, kdo do jaké míry a kdo byl iniciátorem myšlenky, ve své době nesmírně troufalé a s malou nadějí na svolení politických špiček.

Tuto otázku otevřel hned v úvodu konference publicista Alexej Kusák ve svém příspěvku „Co všechno jsme s Kafkou zažili“, v němž popisoval okolnosti vzniku konference, a stejně jako ve své publikaci Tance kolem Kafky za prvotního iniciátora konference označil sám sebe spolu s Františkem Kautmanem, který chtěl blížící se 80. výročí Kafkova narození oslavit zřízením muzea autorovi. Kusák trval především na účasti Maxe Broda a rakouského znalce umění Ernsta Fischera, tehdejšímu režime značně nepohodlného. Z publika mu oponoval syn Pavla Reimana, historik Michal Reiman, který za původce myšlenky označuje svého zesnulého otce. Jak v jednom z následujících referátů řekla spisovatelka a publicistka Alena Wagnerová, Kafka na počátku 60. let „visel ve vzduchu“ a na různých místech se lidé snažili dostat jeho dílo do diskuse a rehabilitovat ho.

Postava německé spisovatelky Anny Seghersové je v souvislosti s konferencí z roku 1963 zahalena tajemstvím z toho důvodu, že velká znalkyně a průkopnice Kafkova díla z konference záhy odjela a následně se o jejím přínosu vyjadřovala velmi opatrně. Podle Kautmana to způsobila další z účastnic, která na ni vyvíjela nátlak, aby podepsala oslavná slova na Waltera Ulbrichta, stalinistu a prvního tajemníka komunistické strany NDR. Seghersová se zalekla a z konference odjela.

Co předcházelo a následovalo

Několik referujících (Oldřich Tůma, Jiří Pernes aj.) se ve svých příspěvcích věnovalo přiblížením poměrů v Československu 50. a 60. let a přístupu k Franzi Kafkovi, jehož dílo zde bylo do konce 50. let zakázáno a o autorovi se mlčelo. „Měla jsem pocit, že se mi zhroutí myšlenkový svět. Kafka popisoval situace člověka v realitě, kterou jsme dobře znali, ale o které nikdo takto nepsal,“ zavzpomínala na své první setkání s Kafkovým dílem Wagnerová.

Na konferenci zazněly i připomínky způsobu, jakým se k liblické konferenci z roku 1963 stavěly v 90. letech české politické špičky, které ji mnohdy označovaly za marxistickou a snažící se Kafkovo dílo vrátit do hry pomocí kompromisů s režimem. Podle Jürgena Danyela je tento přístup pochopitelný (zmiňuje ho ve své publikaci i Kusák) a je nemožné napsat dějiny konference bez prozkoumání všech jejích vrstev. Nicméně konference podle jeho slov přispěla k upevnění tehdejší intelektuální veřejnosti, obnovila soudržnost mezi Západem a Východem a přispěla k modernizaci Československa. 

Letošní konference se zúčastnilo přes 100 zájemců z Čech, Německa, Rakouska, Švýcarska, Velké Británie i USA, kteří vyslechli 13 příspěvků literárních vědců, historiků i literárních tvůrců. Hlavnímu programu předcházelo čtení Kafkových textů večer 23. října a o den později se večer konala pódiová diskuse. Konferenci uspořádal Institut für Textkritik v Heidelbergu ve spolupráci s Ústavem pro soudobé dějiny Akademie věd a s podporou Česko-německého fondu budoucnosti v rámci Zipp - česko-německých kulturních projektů. 

  • Alexej Kusák autor: Linda Fryčová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/488/48773.jpg
  • Dějiště konference Kafka a moc autor: Linda Fryčová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/488/48779.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 10 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...