„Zvláště dnes, když je celá střední a východní Evropa ve válce, bychom na sebe měli být navzájem hodní,“ říká jedna z postav v černé komedii Cherry Man. Příběh o konci civilizace v ní s nekorektním humorem vypráví ruský spisovatel a dramatik Ivan Vyrypajev. Momentálně žije v emigraci poté, co se vzdal ruského občanství. Inscenace Cherry Man, kterou napsal přímo pro Národní divadlo v Praze, má být jeho posledním divadelním kusem.
Cherry Man testuje, kam až může zajít Rus s pocitem viny
Název Cherry Man odkazuje k Čechovovi a jeho Višňovému sadu, tedy ke klasikovi spojenému s Ruskem a jeho kulturou. „Vnímá se jako součást národa, který na základě snu o sobě samém, o své vlastní jedinečnosti až nadřazenosti, vytvořil tu nejabsurdnější věc, které se člověk může dopustit – válku,“ říká o Vyrypajevovi režisérka inscenace Kasha Jandáčková.
Slovo „válka“ ve hře zazní jenom jednou. Příběh o morální devastaci a lhostejnosti k osudu těch druhých se odehrává ve Spojených státech. „Je podnětem k zamyšlení nad sebou samým jako nad člověkem i nad společností,“ míní herečka Pavlína Štorková.
Otupená společnost
Vyrypajev lidem vyčítá, že nepřebírají odpovědnost za to, co se stane se světem. „Protože nepřijímáme odpovědnost za to, co se děje s našimi osobními životy,“ vysvětlil v rozhovoru pro magazín Národního divadla Foeyer.
„Samozřejmě, ne všichni. Ale většina občanů ano. O Rusech je to jasné, to je prostě totální nezodpovědnost a jakýsi sen, ve kterém se ruská společnost utápí jako ve sklenici lepkavého medu. Ale to se bohužel děje i obyvatelům Evropy a USA a celého světa obecně. Opět – ne všem. Ale většině.“
Na jevišti vytvořil podobenství prostřednictvím manželského páru Toma a Jerry. Manželé si chtějí zpátky přivlastnit luxusní vilu, kterou přenechali afroamerickým sluhům a také strýci. Ten ovšem o sobě začne tvrdit, že je Rus a cítí se zodpovědný za vše, co se aktuálně ve světě i v Americe děje.
Vyrypajev na několika postavách vykreslil společnost, jež se natolik otupila, že projevy nenávisti, agrese, vzájemné sprostoty a nekonečné ubližování se staly normou. „Tato hra je spíše o válce a morální a duchovní krizi, kterou válka způsobuje. Ta strašná, špinavá agrese Ruska je také neuvěřitelnou tragickou absurditou,“ míní ruský dramatik.
„Buldozer nekompromisního humoru“
V Cherry Manovi se vyrovnává s pocitem viny, kterou jako Rus cítí po vpádu Ruska na Ukrajinu. „Jestli se někdo bude smát, nebo plakat, budeme rádi za jedno i druhé,“ připouští herec Radúz Mácha. Přes veškerou závažnost tématu je v této černé komedii totiž podstatný nekorektní a pro někoho provokativní humor. Vyrypajev přiznává inspiraci anglosaskými stand-up komiky, jako jsou Louis C.K. či Ricky Gervais.
„Svou hlubokou existenciální bolest vykloubil do naprosto vyhrocené černé komedie, která se nezastaví před ničím a jako buldozer svým nekompromisním humorem válcuje vše, co z našich představ o tomto světě a o Rusku zbylo. Zválcovat, vybagrovat a jedině na těchto troskách vybudovat svět nový. V době cancel culture, redefinovávání společenských, kulturních i politických rolí Vyrypajev testuje, kam až může zajít,“ dodává dramaturgyně Nina Jacques.
Ruský dramatik byl v květnu 2023 ruským soudem v nepřítomnosti odsouzen k deseti letům vězení za údajné šíření dezinformací o ruské armádě. V té době už žil v Polsku. Jeho temný divadelní příběh má v sobě ale i určitou naději. „Nikdo neví, jestli to bude lepší, nebo horší, nebo stejné, ale je tam ta naděje, že se něco nového stane,“ upřesnila režisérka.
Cherry Mana označuje Vyrypajev za svou poslední divadelní hru. „Chci se teď věnovat duchovnímu životu a pomoci lidem. Zní to nechutně pateticky, ale nenacházím jiná slova. Toužím se zkrátka rozvíjet a posouvat dál a tradiční divadlo je etapa, kterou už mám za sebou,“ uvedl. Svou pomoc směřuje k lidem zasaženým ruskou agresí vůči Ukrajině.