Múzy Thálie stále nejsou bez práce. Popětadvacáté ocenily nejlepší umělce a umělkyně, kteří v předchozím roce zaujali mimořádnými jevištními výkony. S výjimkou baletu, v němž byli oceněni kolegové z Národního divadla Nikola Márová a Ondřej Vinklát za Svěcení jara (Timeless), si všichni laureáti došli pro svou první Thálii. Vedle zlaté kapličky se ze dvou skleněných plastik může radovat i Národní divadlo moravskoslezské – díky muzikálu Rebecca a opeře Otello.
Ceny Thálie mají rády nadčasový balet a osudové ženy z Ostravy
Tereza Dočkalová září jako ibsenovská antihrdinka v inscenaci Nora – Domeček pro panenky v pražském Divadle pod Palmovkou. „Pro mě je to kronika všech ženských trapností, jakých jsem se v životě dopustila já a mé okolí,“ podotkla Dočkalová. Jedna činoherní Thálie patří jí, ostatně divadelní ocenění v ní talent objevilo už před pár lety, kdy ji vybralo jako nadaného činoherce do 33 let. Druhou činoherní Thálii převzal Daniel Bambas, který se v Městském divadle Mladá Boleslav proměňuje v ženu a stává se tak Krás(k)ou na scéně.
Thálie za celoživotní mistrovství v oboru činohra náleží Petru Kostkovi. Působil v Městských divadlech pražských i v Národním divadle, od poloviny devadesátých let je členem souboru Divadla na Vinohradech.
Pro svou druhou Thálii si došli oba ocenění v kategorii balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr. A oba si ji zasloužili za svůj výkon v komponovaném choregorafickém večeru Timeless, konkrétně v části Svěcení jara. Primabaleríně Národního divadla Nikole Márové Thálii už před jedenácti lety přineslo Labutí jezero. První sólista baletu ND Ondřej Vinklát si dřívější Thálii vytančil jako Romeo.
Celoživotní mistrovství v oboru balet prokázal ývalý člen ostravského baletního souboru a pedagog Richard Böhm.
Femme fatale se vším všudy, popisují Thálie postavu, kterou ztvárnila Slovenka Katarína Hasprová v muzikálu s kriminální zápletkou. Inscenaci Rebecca uvádí Národní divadlo moravskoslezské. Osudová se tato role stala i pro umělkyni samotnou, obdržela za ni cenu v kategorii muzikál, opereta a jiný hudebně dramatický žánr. Slovenské kořeny má i další oceněný – Peter Pecha, Thálii si vyboxoval jako Rocky v pražském Kongresovém centru.
Celoživotním mistrovstvím v oboru muzikál si zvláštní cenu vysloužil Jiří Korn. Zpěvák, herec a tanečník začínal se skupinou Rebels, v posledních letech je členem vokálního kvarteta 4TET. Vystupoval v muzikálech Bídníci, Dracula nebo Monte Cristo. „Úplně mě to děsí, dostat cenu za celoživotní dílo, doufám, že ještě chvilku budu naživu a naučím se ještě další věci,“ okomentoval ocenění Korn.
Jako Desdemona v Otellovi nekončí německá sopranistka Maida Hundeling dobře, v Cenách Thálie ale dopadla výborně. Za ztvárnění této role v Národním divadle moravskoslezském získala ocenění pro nejlepší operní pěvkyni. Mezi operními pěvci vynikl Svatopluk Sem, slyšet a vidět je ho možné v opeře La traviata v Jihočeském divadle. Podle poroty ho sametově zbarvený baryton přímo předurčuje ke ztvárnění verdiovských otců.
Thálii za celoživotní mistrovství v oboru opera převzal Miroslav Švejda. Významný představitel lyrických tenorových rolí je spojen především s Národním divadlem, kde vystupoval tři dekády. Nyní se na prkna zlaté kapličky vrátil pro ocenění svého přínosu opeře. „Děkuji Bohu za milost, že jsem mohl zpívat svému publiku,“ ohlédl se za svou kariérou dojatý pěvec.
Oceněn za celoživotní mistrovství v oboru loutkového divadla byl Bohuslav Šulc, který čtyři desítky let vodil oblíbeného dřevěného hrdinu Hurvínka.
Novinkou 25. ročníku je cena za šíření divadelního umění v televizi. Jejím prvním laureátem se stal režisér František Filip. Udělena byla také Zvláštní cena Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění, a to divadelníkovi, scénografovi, režisérovi a především tvůrci Černého divadla Jiřímu Srncovi.
Cenu pro činoherce do 33 let si odnáší Ivan Dejmal. Jeho hereckého talentu si Thálie všimla v Národním divadle moravskoslezském, kde působí.
- činohra – ženy: Tereza Dočkalová (Nora – Domeček pro panenky, Divadlo pod Palmovkou Praha)
- činohra – muži: Daniel Bambas (Krás(k)a na scéně, Městské divadlo Mladá Boleslav)
- činohra – celoživotní mistrovství: Petr Kostka
- opera – ženy: Maida Hundeling (Otello, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- opera – muži: Svatopluk Sem (La traviata, Jihočeské divadlo České Budějovice)
- opera – celoživotní mistrovství: Miroslav Švejda
- muzikál – ženy: Katarína Hasprová (Rebecca, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
- muzikál – muži: Peter Pecha (Rocky, Dark style agency s.r.o. – Kongresové centrum Praha)
- muzikál – celoživotní mistrovství: Jiří Korn
- balet – ženy: Nikola Márová (Svěcení jara – Timeless, Národní divadlo Praha)
- balet – muži: Ondřej Vinklát (Svěcení jara – Timeless, Národní divadlo Praha)
- balet – celoživotní mistrovství: Richard Böhm
- loutkové divadlo – celoživotní mistrovství: Bohuslav Šulc
- činoherec do do 33 let: Ivan Dejmal
- Zvláštní cena Kolegia: Jiří Srnec
- cena za šíření divadelního umění v televizi: František Filip
Ceny Thálie vs. divadelní kritika
Ceny Thálie uděluje Herecká asociace. Před týdnem se rozdávaly také Ceny divadlení kritiky, které se s Thálií kryjí pouze v kategoriích nejlepší herec a herečka, jinak si všímají i dalších divadelních profesí.
Z herců si kritici nejvíce loni cenili Ivany Hloužkové (její jméno se objevilo i v širších nominacích Thálie) a Miloslava Königa (v nominacích Thálie nebyl zmíněn vůbec). Na čem se naopak obě ocenění shodnou, je opakované vyzdvihování ostravských scén.