Národní divadlo Brno hraje v Tel Avivu drama Matka. První uvedení protiválečné hry Karla Čapka vyvolalo v obecenstvu národního divadla Habima dojetí. V repríze představení diváci uvidí ještě v úterý. Matka se v Tel Avivu poprvé hrála už na konci třicátých let, tedy nedlouho po premiéře v Československu.
Čapkova Matka nechce v Izraeli pustit syna do války. Brněnská inscenace diváky dojala
Nové nastudování Matky mělo v Brně premiéru loni na jaře. Aktuální kontext Čapkově hře dodalo vypuknutí války na Ukrajině o několik týdnů dříve. V nastudování Štěpána Pácla ztvárnila titulní roli Tereza Groszmannová.
„Ta hra je dodnes tak dobrá, protože to není nějaký plakát. Je hrozně důležité, že se odehrává v rodině a k nedorozumění dochází mezi těmi, kteří jsou si k sobě nejblíže. To je zraňující a zároveň je tam jistá možnost pochopení, že se nakonec zjistí, co má být tím správným krokem,“ podotkl režisér Pácl.
Matka je považována za protiválečnou hru. Komorní drama sleduje rozhodování ženy, jejíž manžel i děti zemřeli ve válce – zbyl jí jen nejmladší syn, i ten se ale chce přidat k bojům. Téma je pro Izraelce blízké, míní ředitel Českého centra v Tel Avivu Robert Mikoláš. „A i přesto, že děti Izraelci milují nade vše, jsou si dobře vědomi, že se musí, pokud jsou napadeni, bránit,“ dodal.
V Tel Avivu se Matka hrála v češtině s hebrejskými titulky. Podle ČTK vyvolala hra v publiku dojetí. Některým divákům se po poslední scéně, kdy matka nakonec svého syna sama do války pošle, objevily v očích slzy.
Čapkovo varování
Drama Matka mělo v Československu premiéru v únoru 1938, tedy nedlouho před Čapkovou smrtí a také mnichovskou dohodou, na jejímž základě musela republika postoupit své pohraniční území nacistickému Německu. Čapkův text reaguje na Hitlerovy ambice a rovněž na vzestup fašismu. Autor děj zasadil do neurčené země, která by ale mohla být občanskou válkou rozděleným Španělskem.
Brněnská inscenace nabídla aktuální rekvizity, původní rádio nahradila satelitní televize, děj přinesl odkazy na levicové i pravicové demonstrace, modré helmy mírových sil OSN a různé moderní zbraně.
Matka se hrála v Izraeli už ve třicátých letech
V izraelském národním divadle Matku nastudovali už na sklonku třicátých let. Roli matky tehdy ztvárnila ikona izraleského divadla Chana Rovina.„Byla to tehdy velmi politická a aktuální hra,“ podotýká ředitel divadla Habima Noam Semel. Zároveň v té době v Habimě podle Českého centra v Jeruzalémě uvedli i další Čapkovo drama z té doby – Bílou nemoc, v níž autor také varoval před rozpínáním nebezpečných ideologií.
S propagací a organizací hostování pomohlo brněnskému divadlu České centrum v Tel Avivu. „Není úplně jednoduché tak velký soubor přivézt. Výjimečný je i fakt, že vystoupí v Habimě, tedy v izraelském národním divadle, kde vždy hrají ty nejlepší zahraniční soubory, takže je to určitě pocta,“ uvedl Mikoláš.
Habima na oplátku přiveze do Brna inscenaci The One My Soul Loves, která zpracovává útok na telavivský podnik pro LGBTQ+ komunitu v roce 2009. Hra bude součástí festivalu Divadelní svět Brno. „Věřím, že to bude začátek spolupráce,“ dodal ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.