Cannes: dvojitý zásah vášnivé lásky

Vášnivá láska vždycky bude provokativní, pro milence i pro jejich publikum. Tisíckrát film ukázal milostná vzplanutí, tisíckrát Francouzi přišli s vyšinutou láskou. Určitý smutek se vznáší nad dvěma love stories, které přinesla víkendová soutěž na filmovém festivalu v Cannes. I když vyprávění obou filmů neopouští tradiční způsoby, jde o nebanální a neromantické milostné příběhy. A oproti filmům o umírání a nezaměstnanosti mají milostné příběhy rozhodně větší šance pro následnou nefestivalovou distribuci.

Americká love story Carol s Cate Blanchettovou a Rooney Marou v hlavních rolích musí být schovaná za zavřenými dveřmi. Jsme totiž v Americe na počátku 50. let a lesbická láska je považována za zločin. Blanchettová hraje rozvedenou ženu z vyšší společnosti, která se zamiluje do výrazně mladší Theresy, kterou potká coby prodavačku na Manhattanu. Jiskra přeskočí ihned a Carol se rozhodne raději strávit Vánoce s Theresou na cestě po Americe, než aby dala přednost rodinnému kruhu se svým exmanželem a dcerou. Theresa, začínající fotografka, zas nepovažuje Carol jen za svůdkyni, ale také za životní mentorku. Jejich vztah však naráží na mužské partnery i společenská pravidla.

Čtyřiapadesátiletý režisér Todd Haynes natočil film podle částečně autobiografického románu Patricie Highsmithové Cena soli, který autorka v roce 1952 musela vydat pod pseudonymem. „Padesátá léta v Carol, to je vrchol Eisenhowerovy éry, ale ve skutečnosti film vypráví o přechodné době mezi 2. světovou válkou a Eisenhowerem. Vrcholil mccarthismus, Amerika byla v jistém smyslu pozadu za Sovětským svazem a cítila se částečně paranoidní. Fotografie New Yorku z té doby ukazují město jako špinavé starosvětské místo, které ještě nebylo vyčištěno,“ říká Haynes.

Carol
Zdroj: ČT24/Festival de Cannes

Cate Blanchett svou Carol hraje především drobnými gesty, očima, naznačeným úsměvem, k tomu vždy perfektně oblečená, upravená, dokonalá, jak se na dámu z vyšší společnosti v 50. letech patří. Sexuální scény vůbec nejsou tak otevřené, jak například ukazuje film Život Adély, předloňský vítěz festivalu v Cannes. Její mileneckou spoluhráčkou je stoupající hvězda Rooney Mara, která se objevila ve filmech Muži, kteří nenávidí ženy a Dívka, která si hrála s ohněm coby extravagantní Lisbeth Salanderová.

Můj král režisérky Maïwenn vzbuzuje očekávání

Taktéž francouzský Můj král (Mon Roi) je založen na výkonech herců představujících milenecký pár. Především Vincent Cassel exceluje v roli majitele restaurací Georgia, který prochází neobvyklým vztahem s právničkou Tony. Tu hraje herečka a režisérka Emmanuelle Bercotová, jejíž film Hlavu vzhůru letošní canneský festival zahájil. Mého krále natočila devětatřicetiletá režisérka jménem Maïwenn, která ve Francouzích vzbuzuje očekávání hned několikrát: už jen tím, že je Francouzka v soutěži a že si z Cannes odvezla v roce 2011 jednu z hlavních cen za film Policie. Scénář navíc vznikl přímo pro Bercotovou. Tento film se silným ženským elementem se v Cannes ukazuje v době zvýšených debat o roli žen ve filmovém průmyslu a ve filmovém světě.

Emmanuelle Bercotová, Vincent Cassel a Maïwenn
Zdroj: Bellak Rachid/ČTK/ABACA

Přesto je nejsilnějším partem filmu Vincent Cassel coby lehkomyslný Georgio. Hlavní hrdinka Tony má na lyžích vážnou nehodu a během rekonvalescence se v retrospektivách dozvíme peripetie jejího manželství: seznámení v baru, sblížení, těhotenství, nevěry, manželské starosti, nevyřešená minulost s expartnery. Na první pohled tyto peripetie lásky nejsou ničím neobvyklé, přesto jde o zničující vztah, který oba požírá. On se časem proměňuje v jiného muže, ona zase procitá z romantického snu.

Největší problém spočívá v té jednoduché charakteristice, že ona touží po tradičním stálém vztahu, zatímco on v něm nevydrží a potřebuje vzlety a pády. Georgio a Tony se k sobě přibližují a vzdalují v různých intervalech a každý s jinou intenzitou. „Chtěla jsem natočit film, který by byl řízen sentimentem. A co se stane, když je takový sentiment konfrontován se sociální realitou. Když sleduju páry kolem sebe, vidím, že spolu nejsou schopni překonávat své rozdíly a nakonec jejich vztahy často krachují.“

Maïwenn
Zdroj: ČT24/Festival de Cannes

Jak Carol, tak Můj král by zřejmě zůstaly filmovými klišé, pokud by neměly velmi silné herce a pevné režisérské vedení. A oba filmy upomínají na klasiky, kteří vztahy a emoce na plátně rozehrávali v minulosti. Můj král totiž odkazuje k francouzskému režisérovi Claude Lelouchovi, Todd Haynes sám přiznal, že čerpal z filmu Pouto nejsilnější britského režiséra Davida Leana, od nějž si dokonce jednu scénu „vypůjčil“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 55 mminutami

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025
Načítání...