Brněnský malíř Petr Veselý představuje v malé galerii pražského Rudolfina čtyřiadvacet obrazů, jejichž náměty vycházejí ze zobrazení běžných konkrétních věcí. Výstava Anděl, stín využívá podobně jako další umělcova tvorba minima výrazových prostředků, zabývá se malbou nikoli jako nástrojem zobrazování, ale jako svébytným fenoménem. Odkazuje také k uměleckým dílům minulosti a důležitým momentům dějin umění. K vidění je do 12. července.
Andělé a stíny Petra Veselého se v Rudolfinu příliš neveselí
Kromě rozměrných pláten a menších prací na návštěvníky čekají objekty ze dřeva a skla. Malba jako taková však převažuje. Veselý dlouhodobě zkoumá její hranice a často ji redukuje až na pouhý znak plný symbolů a významů.
„Malba, která odkazuje k sobě samé, je v evropském prostoru posledních padesáti let poměrně častá, k rozvinutí tohoto principu přispělo především Německo s Gerhardem Richterem v čele,“ uvedl kurátor výstavy a ředitel Galerie Rudolfinum Petr Nedoma. V tvorbě tuzemských umělců však takový přístup ještě do 80. let nebyl příliš častý.
Obrazy Petra Veselého ale i přes značnou redukci výrazových prostředků stále obsahují příběh, byť je mnohdy skryt a proměněn v nehmotné symboly. Autor ve svém konceptuálním přístupu zkoumá malbu, zjišťuje její možnosti a testuje, co vše je možné z malby odebrat, aby ještě malbou zůstala, říká Nedoma.
Většině obrazů dominuje bílá barva s různými odstíny šedé. „Šedá byla v mých obrazech dřív, než jsem si ji jako něco specifického začal uvědomovat a než jsem se pokoušel vystopovat příčiny. Nejdříve jsem ji asi vnímal jako neutrální a pro barevnou kompozici důležitou barvu. Později (…) jsem si uvědomoval vlastnosti barvy jako hmoty,“ říká autor k užití barev a sochařskému vidění svých maleb.
V malířově tvorbě se prolíná obraz se slovy, a proto Veselý vydává také vlastní básnické sbírky, vytváří textové kresby a některé ze svých obrazů doprovází verši či úvahami.
Petr Veselý se narodil v roce 1953. V 70. letech absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze. Do roku 2007 vedl ateliér malířství na brněnské FaVU a dnes učí na Střední škole umění a designu v Brně. S Vladimírem Kokoliou, Petrem Kvíčalou a Janem Steklíkem je od poloviny 80. let členem uskupení Tovaryšstvo malířské.