Agnieszka Hollandová: Z koronavirové krize se lidstvo nepoučí, jako se nepoučilo z dějin

27 minut
Agnieszka Hollandová v Interview ČT24: Lidé se nepoučí
Zdroj: ČT24

Lidé jsou nepoučitelní, obává se polská filmařka Agnieszka Hollandová. A pandemie covidu-19 podle ní zřejmě nebude mezi ostatními dějinnými zkušenostmi výjimkou. Se současností svým způsobem rezonuje i její nejnovější snímek Šarlatán. Příběh totalitami zkoušeného českého léčitele, v hlavní roli s Ivanem Trojanem, promítají tuzemská kina od 20. srpna. Při té příležitosti byla Agnieszka Hollandová hostem pořadu Interview ČT24.

Šarlatán stihl ještě světovou premiéru na festivalu Berlinale, českou měl mít v době, kdy vypukla koronavirová krize. Nakonec se do kin dostává až nyní. Jaké je pro tvůrce představovat svůj film na etapy?

Krize by nás měla něco naučit. Ale jak koukám na lidstvo kolem, jak se lidi valí do hospody a na pláže, jak zapomněli, že virus může také zabíjet, myslím si, že se příliš nepoučí, jako z ostatních zkušeností z dějin. 

Pro mě osobně to bylo zastavení v letu, protože jsem neustále zaměstnaná. Uváděla jsem v Paříži svůj předchozí film Občan Jones a tři dny před předpremiérou zavřeli kina. Pak jsem měla přijet do Čech a na Slovensko a na festival do Bulharska uvádět Šarlatána – a to se také zastavilo.

Takže jsem jela k sobě do Bretaně a najednou byl můj kalendář úplně prázdný, nevěděla jsem, kdy se zase něco otevře. Člověk v životě neví, co bude, náš život je křehký, může skončit v každý okamžik, ale nesmířili jsme se s tím a děláme, jako že to tak není. Koronavirus nám ukázal, že plánování je jen zvyk, sice ho musím dělat z podnikatelských důvodů, ale zároveň k tomu musíte mít určitý pokorný sklon. 

Jsme hračkou dějin

Hlavní hrdina Šarlatána Jan Mikolášek je léčitelem, tedy léčí mimo oficiální zdravotnický systém, jako člověk čelí násilí dokonce dvou totalit, nacismu a komunismu, a celý život se musí prát se svou homosexuální orientací. Není ale jednoznačně kladným hrdinou. Co z toho vás na něm fascinuje nejvíc?  

Právě složitost jeho postavy, která určitým způsobem symbolizuje osud středoevropského občana ve dvacátém století. Ukazuje, že bez ohledu na to, kdo jsme, se stáváme hračkou dějin a režimů.

Zajímavá je pro mě i otázka, jakou cenu člověk platí za výjimečný dar. Mikolášek totiž ten dar má. Není žádný podvodník nebo šarlatán, jak zní název filmu, ale jeho intuice a znalosti nekonvenčních metod diagnostiky vedou k tomu, že je často schopen pomoci lidem tam, kde tradiční medicína selhává.

Léčitelství bere jako misi. Aby léčil, je pro něho důležitější než všechno ostatní, a jakmile se z vnějších důvodů zastaví, cítí se šíleně nešťastně, narůstá v něm agresivita, frustrace a bojuje se svým hlavním démonem – pýchou. On by totiž chtěl, když je tak blízko Boha, dělat věci, které ostatní lidé nemůžou, aby překonal smrt a kontroloval všechno, i svůj obraz.  

Zmiňujete pýchu. V souvislosti s Mikoláškem se mluví spíše o konformismu. Léčil Antonína Zápotockého, Olgu Scheinpflugovou, Maxe Švabinského a další známé osobnosti, určitým způsobem zneužíval jejich ochrany. Na druhou stranu byl i velký filantrop, třeba na své náklady posílal děti k moři. Pralo se v něm tedy dobro s jistou vypočítavostí?

Když dělám film, zkoumám konkrétního člověka a snažím se empatickým způsobem nahlédnout do jeho duše, tak ho neposuzuji. Nevážím, jestli to stálo za to, nebo ne. On si určitě myslel, že všechno, co dělal zlého, není důležité, když může někomu zachránit život. Protože to je důležitější, než kdyby byl nějaký odbojář a hrdina, který bojuje se zbraní a vlajkou proti okupantům. 

Kvůli daru, který ho od ostatních odlišuje, na něj normální mravní měřítka neplatí. Zároveň myslím, že byl člověkem velmi citlivým a nejistým, i kvůli tomu, že popíral svou erotickou identitu a snažil si vybudovat autoritu, kterou všichni musí respektovat. 

Jak se vás osobně dotýká problematika lidí s odlišnou sexuální orientací? Ve vašem rodném Polsku jsou homosexuálové stále utlačováni. 

Tento problém se mě velice týká. Mnoho mých přátel jsou homosexuálové, i moje dcera je homosexuální. Vím, že jsou stejní jako ostatní, jen mají od narození jinou identitu, ale také se ji snaží naplnit láskou a péčí, jejich emotivní potřeby a potřeba občanských práv je úplně stejná.

Ve Francii, kde žiju, nebo ve Spojených státech se to za posledních několik desítek let stalo běžné. LGBT si vybojovali práva, jaká mají ostatní občané, můžou mít partnera nebo vstupovat do manželství, ve většině zemí také adoptovat děti. Z toho má konzervativní Polsko strach, ale myslím, že tento strach by byl překonatelný, kdyby nebyl podporován vládou, která z homosexuální menšiny dělá obětního kozla, a polskou katolickou církví, která je podle mě ve své většině protikřesťanská. Prostě kopírují Putinova práva. 

Svoboda lidem „ze zoo“ nahání strach

Nejen tolerance homosexuality, ale i další témata z Mikoláškova života stále v Evropě prožíváme. Jako jsou různé autoritářské tendence, problémy Polska a Maďarska s Bruselem, ochrana lidských práv a demokracie. Aktuální situace v Bělorusku. Máte o tento region strach? 

Když se dívám na Bělorusko, mám v sobě naději, a zároveň strašný smutek, protože si pamatuji ten okamžik v devětaosmdesátém, kdy Polsko jako první vyhrálo nad komunistickým režimem. Pak přišla československá revoluce a s ní pocit, že jsme překonali černé období a že teď už si budeme svobody vážit. A najednou, po třiceti letech, se vracíme do ještě temnějších dob, než byl konec komunismu.

Když se dívám na Bělorusy, vidím, že svoboda je pro ně absolutně nezbytná, nechtějí tyrana, a myslím si: no dobře, ale co bude za pět let? I když si teď svobodu vybojujete, dovedete si ji ustrážit? Jestli to není tak, že frommovský útěk od svobody je silný pud, zvláště u lidí, kteří žili léta zavření v kleci v zoologické zahradě, a když se dostanou na svobodu, mají strach. 

Nechystáte se navázat na svůj snímek Evropa, Evropa? O situaci v Bělorusku, na Krymu… 

Nemyslím na to, jaký film by popsal, co se dnes odehrává. Problém s hraným filmem o současnosti je, že realita se odehrává tak rychle, změny jsou tak prudké, všechno je tekuté a vytlačit z toho esenci je dost těžké.  

Realita je tedy mnohem provokativnější než jakýkoliv scénář? Třeba zmíněné dění v Bělorusku.

Proč se to ale děje, kde je hlubší důvod toho, že se najednou vracíme do klece? Proč musí člověk vždy najít nepřítele? Proč aby vládnul, musí rozdělit společnost? Na tyto otázky mám částečně odpověď, ale teď hledám vzrušující a pro lidi zajímavé téma, kde se najednou ta provokační skutečnost plná rozporů odrazí. Sbírám fakta a hodně přemýšlím o tom, jaký svět je. 

Šarlatán je velmi český, a zároveň univerzální

Vrátím se ještě k Šarlatánovi. Proč jste vlastně zvolili hanlivý název? Proč se film nejmenuje Léčitel nebo Bylinkář?

Scénář měl od začátku takový název, a i když mezinárodní distributoři říkali, že je třeba ho změnit, nic jiného nefungovalo. Když chtěla komunistická propaganda Mikoláška zničit po smrti jeho protektora, prezidenta Zápotockého, začali fízlové proti němu velkou kampaň a v ní ho mnohokrát označili za šarlatána. Název Šarlatán označuje, jak ho viděli ti, kteří ho nenáviděli – ne to, kým skutečně byl.

2 minuty
Trailer: Šarlatán
Zdroj: Marlene Film Production

V rozhovorech o Šarlatánovi jste odmítla, že není dalším filmem z Kina morálního neklidu. Přitom sociální i politické pozadí příběhu by tomu napovídaly, stejně jako dva rozervaní hrdinové – Mikolášek a jeho asistent a zároveň přítel, kteří se nenávidí i milují.  

Jako filmy morálního neklidu pojmenovali polští kritici v sedmdesátých letech filmy, které byly současné a měly přímý vztah ke společenské a politické situaci. Šarlatán je přece jen historický film, a i když je velmi český, je zároveň univerzální. Něco takového by se mohlo odehrát kdekoliv, kde existují podobné zkušenosti, podobný kontext. 

(Textový přepis rozhovoru byl zkrácen, celé interview si lze přehrát ve videu.) 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
včera v 11:00

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
16. 4. 2025

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025
Načítání...