Agnieszka Hollandová: Z koronavirové krize se lidstvo nepoučí, jako se nepoučilo z dějin

27 minut
Agnieszka Hollandová v Interview ČT24: Lidé se nepoučí
Zdroj: ČT24

Lidé jsou nepoučitelní, obává se polská filmařka Agnieszka Hollandová. A pandemie covidu-19 podle ní zřejmě nebude mezi ostatními dějinnými zkušenostmi výjimkou. Se současností svým způsobem rezonuje i její nejnovější snímek Šarlatán. Příběh totalitami zkoušeného českého léčitele, v hlavní roli s Ivanem Trojanem, promítají tuzemská kina od 20. srpna. Při té příležitosti byla Agnieszka Hollandová hostem pořadu Interview ČT24.

Šarlatán stihl ještě světovou premiéru na festivalu Berlinale, českou měl mít v době, kdy vypukla koronavirová krize. Nakonec se do kin dostává až nyní. Jaké je pro tvůrce představovat svůj film na etapy?

Krize by nás měla něco naučit. Ale jak koukám na lidstvo kolem, jak se lidi valí do hospody a na pláže, jak zapomněli, že virus může také zabíjet, myslím si, že se příliš nepoučí, jako z ostatních zkušeností z dějin. 

Pro mě osobně to bylo zastavení v letu, protože jsem neustále zaměstnaná. Uváděla jsem v Paříži svůj předchozí film Občan Jones a tři dny před předpremiérou zavřeli kina. Pak jsem měla přijet do Čech a na Slovensko a na festival do Bulharska uvádět Šarlatána – a to se také zastavilo.

Takže jsem jela k sobě do Bretaně a najednou byl můj kalendář úplně prázdný, nevěděla jsem, kdy se zase něco otevře. Člověk v životě neví, co bude, náš život je křehký, může skončit v každý okamžik, ale nesmířili jsme se s tím a děláme, jako že to tak není. Koronavirus nám ukázal, že plánování je jen zvyk, sice ho musím dělat z podnikatelských důvodů, ale zároveň k tomu musíte mít určitý pokorný sklon. 

Jsme hračkou dějin

Hlavní hrdina Šarlatána Jan Mikolášek je léčitelem, tedy léčí mimo oficiální zdravotnický systém, jako člověk čelí násilí dokonce dvou totalit, nacismu a komunismu, a celý život se musí prát se svou homosexuální orientací. Není ale jednoznačně kladným hrdinou. Co z toho vás na něm fascinuje nejvíc?  

Právě složitost jeho postavy, která určitým způsobem symbolizuje osud středoevropského občana ve dvacátém století. Ukazuje, že bez ohledu na to, kdo jsme, se stáváme hračkou dějin a režimů.

Zajímavá je pro mě i otázka, jakou cenu člověk platí za výjimečný dar. Mikolášek totiž ten dar má. Není žádný podvodník nebo šarlatán, jak zní název filmu, ale jeho intuice a znalosti nekonvenčních metod diagnostiky vedou k tomu, že je často schopen pomoci lidem tam, kde tradiční medicína selhává.

Léčitelství bere jako misi. Aby léčil, je pro něho důležitější než všechno ostatní, a jakmile se z vnějších důvodů zastaví, cítí se šíleně nešťastně, narůstá v něm agresivita, frustrace a bojuje se svým hlavním démonem – pýchou. On by totiž chtěl, když je tak blízko Boha, dělat věci, které ostatní lidé nemůžou, aby překonal smrt a kontroloval všechno, i svůj obraz.  

Zmiňujete pýchu. V souvislosti s Mikoláškem se mluví spíše o konformismu. Léčil Antonína Zápotockého, Olgu Scheinpflugovou, Maxe Švabinského a další známé osobnosti, určitým způsobem zneužíval jejich ochrany. Na druhou stranu byl i velký filantrop, třeba na své náklady posílal děti k moři. Pralo se v něm tedy dobro s jistou vypočítavostí?

Když dělám film, zkoumám konkrétního člověka a snažím se empatickým způsobem nahlédnout do jeho duše, tak ho neposuzuji. Nevážím, jestli to stálo za to, nebo ne. On si určitě myslel, že všechno, co dělal zlého, není důležité, když může někomu zachránit život. Protože to je důležitější, než kdyby byl nějaký odbojář a hrdina, který bojuje se zbraní a vlajkou proti okupantům. 

Kvůli daru, který ho od ostatních odlišuje, na něj normální mravní měřítka neplatí. Zároveň myslím, že byl člověkem velmi citlivým a nejistým, i kvůli tomu, že popíral svou erotickou identitu a snažil si vybudovat autoritu, kterou všichni musí respektovat. 

Jak se vás osobně dotýká problematika lidí s odlišnou sexuální orientací? Ve vašem rodném Polsku jsou homosexuálové stále utlačováni. 

Tento problém se mě velice týká. Mnoho mých přátel jsou homosexuálové, i moje dcera je homosexuální. Vím, že jsou stejní jako ostatní, jen mají od narození jinou identitu, ale také se ji snaží naplnit láskou a péčí, jejich emotivní potřeby a potřeba občanských práv je úplně stejná.

Ve Francii, kde žiju, nebo ve Spojených státech se to za posledních několik desítek let stalo běžné. LGBT si vybojovali práva, jaká mají ostatní občané, můžou mít partnera nebo vstupovat do manželství, ve většině zemí také adoptovat děti. Z toho má konzervativní Polsko strach, ale myslím, že tento strach by byl překonatelný, kdyby nebyl podporován vládou, která z homosexuální menšiny dělá obětního kozla, a polskou katolickou církví, která je podle mě ve své většině protikřesťanská. Prostě kopírují Putinova práva. 

Svoboda lidem „ze zoo“ nahání strach

Nejen tolerance homosexuality, ale i další témata z Mikoláškova života stále v Evropě prožíváme. Jako jsou různé autoritářské tendence, problémy Polska a Maďarska s Bruselem, ochrana lidských práv a demokracie. Aktuální situace v Bělorusku. Máte o tento region strach? 

Když se dívám na Bělorusko, mám v sobě naději, a zároveň strašný smutek, protože si pamatuji ten okamžik v devětaosmdesátém, kdy Polsko jako první vyhrálo nad komunistickým režimem. Pak přišla československá revoluce a s ní pocit, že jsme překonali černé období a že teď už si budeme svobody vážit. A najednou, po třiceti letech, se vracíme do ještě temnějších dob, než byl konec komunismu.

Když se dívám na Bělorusy, vidím, že svoboda je pro ně absolutně nezbytná, nechtějí tyrana, a myslím si: no dobře, ale co bude za pět let? I když si teď svobodu vybojujete, dovedete si ji ustrážit? Jestli to není tak, že frommovský útěk od svobody je silný pud, zvláště u lidí, kteří žili léta zavření v kleci v zoologické zahradě, a když se dostanou na svobodu, mají strach. 

Nechystáte se navázat na svůj snímek Evropa, Evropa? O situaci v Bělorusku, na Krymu… 

Nemyslím na to, jaký film by popsal, co se dnes odehrává. Problém s hraným filmem o současnosti je, že realita se odehrává tak rychle, změny jsou tak prudké, všechno je tekuté a vytlačit z toho esenci je dost těžké.  

Realita je tedy mnohem provokativnější než jakýkoliv scénář? Třeba zmíněné dění v Bělorusku.

Proč se to ale děje, kde je hlubší důvod toho, že se najednou vracíme do klece? Proč musí člověk vždy najít nepřítele? Proč aby vládnul, musí rozdělit společnost? Na tyto otázky mám částečně odpověď, ale teď hledám vzrušující a pro lidi zajímavé téma, kde se najednou ta provokační skutečnost plná rozporů odrazí. Sbírám fakta a hodně přemýšlím o tom, jaký svět je. 

Šarlatán je velmi český, a zároveň univerzální

Vrátím se ještě k Šarlatánovi. Proč jste vlastně zvolili hanlivý název? Proč se film nejmenuje Léčitel nebo Bylinkář?

Scénář měl od začátku takový název, a i když mezinárodní distributoři říkali, že je třeba ho změnit, nic jiného nefungovalo. Když chtěla komunistická propaganda Mikoláška zničit po smrti jeho protektora, prezidenta Zápotockého, začali fízlové proti němu velkou kampaň a v ní ho mnohokrát označili za šarlatána. Název Šarlatán označuje, jak ho viděli ti, kteří ho nenáviděli – ne to, kým skutečně byl.

2 minuty
Trailer: Šarlatán
Zdroj: Marlene Film Production

V rozhovorech o Šarlatánovi jste odmítla, že není dalším filmem z Kina morálního neklidu. Přitom sociální i politické pozadí příběhu by tomu napovídaly, stejně jako dva rozervaní hrdinové – Mikolášek a jeho asistent a zároveň přítel, kteří se nenávidí i milují.  

Jako filmy morálního neklidu pojmenovali polští kritici v sedmdesátých letech filmy, které byly současné a měly přímý vztah ke společenské a politické situaci. Šarlatán je přece jen historický film, a i když je velmi český, je zároveň univerzální. Něco takového by se mohlo odehrát kdekoliv, kde existují podobné zkušenosti, podobný kontext. 

(Textový přepis rozhovoru byl zkrácen, celé interview si lze přehrát ve videu.) 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 58 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...