Zamíříme z webu do oblak, prozradil na WebExpu zakladatel Skypickeru

Nejen programování a web designu patří letošní ročník konference WebExpo. Svou dávku pozornosti dostaly také start-upy. Jeden z těch českých – vyhledavač letenek Skypicker – se nezadržitelně dere na zahraniční trhy. Kromě skandinávských zemí, Španělska či Velké Británie teď upíná pozornost hlavně k americkému trhu a věří, že díky němu rychle zdvojnásobí své už tak rostoucí zisky. Ve hře je také nákup vlastních letadel.

Jsou mu teprve tři roky a už umí utržit stovky milionů korun – tak lze zjednodušeně popsat vyhledávač letenek z Brna. Loni Skypicker prodal zhruba 100 tisíc letenek a tržby mu rostly každý měsíc v průměru o třetinu. Pro letošek si firma vytkla smělý cíl – překonat miliardu v obratu. Ačkoliv rok 2015 ještě není zdaleka u konce, už teď je podle Olivera Dlouhého jasné, že uspěla více než výborně. Orat se přiblíží 2,5 miliardám korun.

Skypicker postavil svůj raketový růst na tom, že vyhledává a kombinuje lety nízkonákladových aerolinií, které spolu běžně nespolupracují. Zákazníkům, kteří využijí jeho služeb, pak navíc poskytuje garanci, že se do cílové destinace dostanou za domluvenou cenu, i když některý z nakombinovaných letů bude mít zpoždění a klient zmešká navazující.

Na rozdíl od klasických prodejců letenek, jako je Student Agency nebo Letuška, si mohou zákazníci Skypickeru nechat vyhledat levné letenky do různých destinací v širokém časovém horizontu a teprve podle získané nabídky se rozhodnout, kam a kdy přesně poletí.

Přijímat rány

Ani slibný růst a obchodní model, který přitahuje pozornost světových médií jako New York Times, Le Figaro nebo Business Insider, ale neznamená, že podnikání Skypickeru běží naprosto hladce. Jak přiznává zakladatel start-upu Oliver Dlouhý, „průšvihů“, s nimiž se musí popasovat, je víc než dost.

„Teď se nám stalo, že Ryanair zrušil linku Kodaň – Varšava, na kterou jsme měli navázano nějakých 500 rezervací. Ta linka sama – to byly nějaké pěti, deseti, maximálně dvacetieurové letenky. Ale Kodaň, protože je přestupní uzel na lety do Ameriky, do Asie, tak tam jsme na to měli navázané poměrně drahé a většinou nerefundovatelné letenky. Kvůli tomu jsme ztratili nějakých 100 tisíc eur,“ popsal Dlouhý.

Oliver Dlouhý
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Rány ale nedostává úspěšná firma jen zvenčí, někdy si je nechtěně uštědří i sama. Stalo se tak například koncem loňského roku při strmém pádu ruského rublu. „Kolega udělal chybu, měsíc se nám neaktualizoval kurz rublu a ono to spadlo o polovinu. Takže jsme prodávali letenky o polovinu levněji, než jsme nakupovali. To nás stálo asi dva miliony, což pro nás tehdy ještě byla docela garda,“ vzpomíná na jednu z nepříjemných situací v byznysu Dlouhý.

„Koupím si letadlo“

Další horké chvilky Skypicker do budoucna také čekají. Velkou výzvou pro něj je například nábor nových pracovníků a vytvoření životaschopné vnitřní struktury – na tom si už vylámal zuby nejeden úspěšný start-up. Ani z dobrého prvotního nápadu nelze růst věčně, a tak i šéfové Skypickeru budou muset hledat nové cesty, jak boom udržet. Nápady jim však rozhodně nechybí. Zkušenosti a data získaná z internetového byznysu teď chtějí využít k tomu, aby se mohli doslova vznést do oblak.

„Máme nejkomplexnější databázi letů na celém světě, takže víme, za kolik aerolinky prodávají to, co lidi vyhledávají. Zároveň víme, za kolik se to dá létat v nákladech. Když si vezmeme tuto trojčlenku, tak nám vyjde, kde ty aerolinky mají zbytečně vysokou marži, a tam bychom rádi poslali vlastní letadla. V první fázi to budou pronajatá letadla a do budoucna i naše,“ poodhrnul na WebExpu roušku svých plánů Dlouhý.

On-line výzvy

O výzvách a příležitostech, které on-line byznys přináší, se mluvilo i na dalších přednáškách probíhajících v rámci WebExpa. Řeč byla mimo jiné o reklamě, která v prostředí internetu ztrácí na účinku. Místo toho se musí i podnikatelé z typicky neinternetových odvětví – jako je například pohostinství – popasovat s „šeptandou“ na sociálních sítích. Podle J. Christiana Andersena, zakladatele společnosti Relationwise a autora úspěšných knih o marketingu, se musí firmy naučit i z negativní odezvy zákazníků, která se prostřednictvím Facebooku nebo Twitteru šíří jako virus, vytěžit obchodní zisky. Jak to ale udělat?

Rada je podle Andersena jednoduchá. Pokud si zákazník na sociálních sítích stěžuje například na to, že na kávu v kavárně čekal hodinu, nemůže majitel podniku zareagovat jen omluvou, v níž vysvětlí, že kvůli nemoci byl v kavárně nedostatek personálu. Měl by nespokojenému zákazníkovi automaticky nabídnout šálek kávy zdarma při příští návštěvě. „Nejenže ostatní lidé na internetu vidí, že se podnik zdvořile vypořádal s kritikou, můžeme také čekat, že si zákazník ke kávě koupí možná ještě dort nebo sandwich, a z toho bude mít kavárna další tržbu,“ vysvětlil Andersen.

Příkladem společnosti, která s pohotovou komunikací v praxi uspěla a vybojovala si díky ní loajalitu zákazníků, je podle Andersena výrobce stavebnic Lego. Ten před deseti lety bezmála zbankrotoval, dnes se ale těší image jednoho z nejúspěšnějších světových výrobců hraček. O tom ostatně svědčí i to, že marketingový model Lega přišel na přetřes také na dalších přednáškách sobotního WebExpa, připomněl ho mimo jiné research manager MailChimpu Gregg Bernstein.

WebExpo patří k největším webovým konferencím v Evropě. Letošního ročníku se účastní na 1600 profesionálů a fanoušků internetového byznysu. Podělit se o své zkušenosti přijelo na 70 tuzemských i zahraničních expertů a manažerů, jejichž jména mají v on-line světě zvuk.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...