Zamíříme z webu do oblak, prozradil na WebExpu zakladatel Skypickeru

Nejen programování a web designu patří letošní ročník konference WebExpo. Svou dávku pozornosti dostaly také start-upy. Jeden z těch českých – vyhledavač letenek Skypicker – se nezadržitelně dere na zahraniční trhy. Kromě skandinávských zemí, Španělska či Velké Británie teď upíná pozornost hlavně k americkému trhu a věří, že díky němu rychle zdvojnásobí své už tak rostoucí zisky. Ve hře je také nákup vlastních letadel.

Jsou mu teprve tři roky a už umí utržit stovky milionů korun – tak lze zjednodušeně popsat vyhledávač letenek z Brna. Loni Skypicker prodal zhruba 100 tisíc letenek a tržby mu rostly každý měsíc v průměru o třetinu. Pro letošek si firma vytkla smělý cíl – překonat miliardu v obratu. Ačkoliv rok 2015 ještě není zdaleka u konce, už teď je podle Olivera Dlouhého jasné, že uspěla více než výborně. Orat se přiblíží 2,5 miliardám korun.

Skypicker postavil svůj raketový růst na tom, že vyhledává a kombinuje lety nízkonákladových aerolinií, které spolu běžně nespolupracují. Zákazníkům, kteří využijí jeho služeb, pak navíc poskytuje garanci, že se do cílové destinace dostanou za domluvenou cenu, i když některý z nakombinovaných letů bude mít zpoždění a klient zmešká navazující.

Na rozdíl od klasických prodejců letenek, jako je Student Agency nebo Letuška, si mohou zákazníci Skypickeru nechat vyhledat levné letenky do různých destinací v širokém časovém horizontu a teprve podle získané nabídky se rozhodnout, kam a kdy přesně poletí.

Přijímat rány

Ani slibný růst a obchodní model, který přitahuje pozornost světových médií jako New York Times, Le Figaro nebo Business Insider, ale neznamená, že podnikání Skypickeru běží naprosto hladce. Jak přiznává zakladatel start-upu Oliver Dlouhý, „průšvihů“, s nimiž se musí popasovat, je víc než dost.

„Teď se nám stalo, že Ryanair zrušil linku Kodaň – Varšava, na kterou jsme měli navázano nějakých 500 rezervací. Ta linka sama – to byly nějaké pěti, deseti, maximálně dvacetieurové letenky. Ale Kodaň, protože je přestupní uzel na lety do Ameriky, do Asie, tak tam jsme na to měli navázané poměrně drahé a většinou nerefundovatelné letenky. Kvůli tomu jsme ztratili nějakých 100 tisíc eur,“ popsal Dlouhý.

Oliver Dlouhý
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Rány ale nedostává úspěšná firma jen zvenčí, někdy si je nechtěně uštědří i sama. Stalo se tak například koncem loňského roku při strmém pádu ruského rublu. „Kolega udělal chybu, měsíc se nám neaktualizoval kurz rublu a ono to spadlo o polovinu. Takže jsme prodávali letenky o polovinu levněji, než jsme nakupovali. To nás stálo asi dva miliony, což pro nás tehdy ještě byla docela garda,“ vzpomíná na jednu z nepříjemných situací v byznysu Dlouhý.

„Koupím si letadlo“

Další horké chvilky Skypicker do budoucna také čekají. Velkou výzvou pro něj je například nábor nových pracovníků a vytvoření životaschopné vnitřní struktury – na tom si už vylámal zuby nejeden úspěšný start-up. Ani z dobrého prvotního nápadu nelze růst věčně, a tak i šéfové Skypickeru budou muset hledat nové cesty, jak boom udržet. Nápady jim však rozhodně nechybí. Zkušenosti a data získaná z internetového byznysu teď chtějí využít k tomu, aby se mohli doslova vznést do oblak.

„Máme nejkomplexnější databázi letů na celém světě, takže víme, za kolik aerolinky prodávají to, co lidi vyhledávají. Zároveň víme, za kolik se to dá létat v nákladech. Když si vezmeme tuto trojčlenku, tak nám vyjde, kde ty aerolinky mají zbytečně vysokou marži, a tam bychom rádi poslali vlastní letadla. V první fázi to budou pronajatá letadla a do budoucna i naše,“ poodhrnul na WebExpu roušku svých plánů Dlouhý.

On-line výzvy

O výzvách a příležitostech, které on-line byznys přináší, se mluvilo i na dalších přednáškách probíhajících v rámci WebExpa. Řeč byla mimo jiné o reklamě, která v prostředí internetu ztrácí na účinku. Místo toho se musí i podnikatelé z typicky neinternetových odvětví – jako je například pohostinství – popasovat s „šeptandou“ na sociálních sítích. Podle J. Christiana Andersena, zakladatele společnosti Relationwise a autora úspěšných knih o marketingu, se musí firmy naučit i z negativní odezvy zákazníků, která se prostřednictvím Facebooku nebo Twitteru šíří jako virus, vytěžit obchodní zisky. Jak to ale udělat?

Rada je podle Andersena jednoduchá. Pokud si zákazník na sociálních sítích stěžuje například na to, že na kávu v kavárně čekal hodinu, nemůže majitel podniku zareagovat jen omluvou, v níž vysvětlí, že kvůli nemoci byl v kavárně nedostatek personálu. Měl by nespokojenému zákazníkovi automaticky nabídnout šálek kávy zdarma při příští návštěvě. „Nejenže ostatní lidé na internetu vidí, že se podnik zdvořile vypořádal s kritikou, můžeme také čekat, že si zákazník ke kávě koupí možná ještě dort nebo sandwich, a z toho bude mít kavárna další tržbu,“ vysvětlil Andersen.

Příkladem společnosti, která s pohotovou komunikací v praxi uspěla a vybojovala si díky ní loajalitu zákazníků, je podle Andersena výrobce stavebnic Lego. Ten před deseti lety bezmála zbankrotoval, dnes se ale těší image jednoho z nejúspěšnějších světových výrobců hraček. O tom ostatně svědčí i to, že marketingový model Lega přišel na přetřes také na dalších přednáškách sobotního WebExpa, připomněl ho mimo jiné research manager MailChimpu Gregg Bernstein.

WebExpo patří k největším webovým konferencím v Evropě. Letošního ročníku se účastní na 1600 profesionálů a fanoušků internetového byznysu. Podělit se o své zkušenosti přijelo na 70 tuzemských i zahraničních expertů a manažerů, jejichž jména mají v on-line světě zvuk.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Objem hypoték v dubnu klesl meziměsíčně o dvě procenta

Banky a stavební spořitelny poskytly v dubnu hypotéky za 32,2 miliardy korun, což je proti březnu pokles o téměř dvě procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly o čtyři procenta na 26 miliard korun. Úrokové sazby v březnu pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,68 procenta na 4,65 procenta, vyplývá ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025

Bydlení v EU za dekádu zdražilo o desítky procent. Nejvíce si připlatí Maďaři

Ceny nemovitostí se v Evropské unii mezi lety 2015 a 2024 zvýšily v průměru o 53 procent, píše server Euronews s odvoláním na data Eurostatu a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Server podotýká, že nárůst nebyl ve všech zemích jednotný. Největší skok pozorovali obyvatelé Maďarska, kterým vlastní bydlení zdražilo oproti roku 2015 zhruba trojnásobně. V Česku se náklady během necelých deseti let přibližně zdvojnásobily, uvádí Euronews.
15. 5. 2025

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
15. 5. 2025

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
14. 5. 2025

Evropská banka pro obnovu a rozvoj zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky, zdůvodňuje to zejména situací v Německu. Na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu (HDP) o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s růstem o 1,9 procenta, uvedla banka v aktualizovaném výhledu. Na příští rok počítá s růstem české ekonomiky o 2,2 procenta, což je o dvě desetiny procentního bodu méně, než čekala v únoru.
13. 5. 2025Aktualizováno13. 5. 2025

Čína a USA omezí výběr cel

Spojené státy a Čína se dohodly na výrazném snížení cel a na 90 dnů přeruší výběr většiny z nich. Po víkendovém jednání v Ženevě to v pondělí oznámil americký ministr financí Scott Bessent. Dohoda, která dle Bílého domu začne platit nejpozději 14. května, předpokládá, že základní clo bude činit deset procent. Američané ale ponechají v platnosti i dvacetiprocentní clo zavedené kvůli fentanylu. Čína by tak podle agentury Reuters měla u dovozu z USA vybírat desetiprocentní clo, zatímco USA u dovozu z Číny třicetiprocentní.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

EK podle dopisu žádá Česko o odklad podpisu smlouvy na Dukovany

Evropská komise (EK) žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Vyplývá to z dopisu, který českému ministrovi průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi (STAN) poslal místopředseda Komise Stéphane Séjourné. Premiér Petr Fiala (ODS) nicméně kontroval, že dopis není stanoviskem EK. Podle ministra Vlčka jde pouze o zdvořilostní dopis. Český eurokomisař Jozef Síkela (STAN) situaci okomentuje po úterním jednání se Séjourném.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

Kondice důchodového systému se oproti loňsku lepší

Systém penzí byl další měsíc v lepší kondici než loni. V březnu skončil ve zhruba dvanáctimiliardovém mínusu, což je proti loňsku poloviční deficit. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) by příjmy a výdaje důchodového účtu mohly být vyrovnané už příští rok.
12. 5. 2025
Načítání...