Francouzskému výrobci automobilů Renault hrozí trestní vyšetřování kvůli nesrovnalostem kolem emisí oxidů dusíku u některých naftových modelů, informovala agentura Reuters. Francouzský úřad pro ochranu spotřebitelů předal prokuratuře poznatky ohledně podezření, že by Renault mohl manipulovat s testy emisí. Kvůli podobnému problému čelil velkému skandálu německý výrobce Volkswagen.
Zachoval se Renault jako Volkswagen? Kvůli emisím mu hrozí vyšetřování
„Nyní je na soudech, aby stanovily, jaké budou v souvislosti s tímto podezřením učiněny další kroky,“ uvedla francouzská vláda.
Ministerstvo průmyslu o předání materiálů prokuratuře informovalo po středečním uzavření pařížské burzy. Ve čtvrtek se cena akcií Renaultu propadla o více než čtyři procenta, později ale asi polovinu ztrát smazala. Renault v krátkém prohlášení uvedl, že jeho motory vyhovují evropským zákonům.
Předané materiály podle zdroje agentury Reuters obsahují dokumenty, které policie zabavila při raziích na pracovištích Renaultu, dále záznamy rozhovorů s představiteli podniku a výsledky nezávislého testování automobilů Renault.
Předpokládá se, že prokuratura teď posoudí, zda by měla nařídit, aby se vyšetřování případu oficiálně ujal vyšetřující soudce. To pak může vést k soudnímu procesu.
Volkswagen platí a opravuje
Automobilové emise se loni dostaly do centra pozornosti, když německý koncern Volkswagen přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.
V USA, kde byla aféra odhalena, se Volkswagen dohodl s vládou na urovnání, v rámci něhož vyplatí firma celkem 16,5 miliardy dolarů (přes 400 miliard korun), z toho většinu na odkoupení problematických vozů a na další kompenzace jejich majitelům. V Evropě se Volkswagen zavázal, že do podzimu 2017 všechna auta opraví, poskytnutí náhrady ale odmítl.
Francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u většího evropského konkurenta Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Vláda ale tehdy zdůraznila, že v autech není systém umožňující manipulovat s výsledky měření emisí – na rozdíl od Volkswagenu.
V lednu letošního roku se pak objevila zpráva, že francouzští vyšetřovatelé kontrolovali u Renaultu způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. O několik dnů později oznámila francouzská ministryně, že Renault svolá zhruba 15 tisíc aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy, aby filtrační systém fungoval i tehdy, když je velké horko, nebo když je méně než 17 stupňů Celsia, protože za takové situace již filtrační systém nefungoval.