Výroba aut v Česku dosáhla předcovidové úrovně. Evropané mají opět zájem o nové vozy

8 minut
Události: Automobilový průmysl v Česku
Zdroj: ČT24

Výroba automobilů v Česku se dostala na úroveň před covidovou krizí. Souvisí to s oživením zájmu o nové vozy v Evropské unii, kde prodeje loni vzrostly o čtrnáct procent. Většina tuzemské produkce míří právě do zahraničí. V průměru patnáct procent prodejů tvořily v EU elektromobily. V oblíbenosti už překonaly vozy s naftovými motory. Česko je však s tříprocentním podílem bateriových aut skoro na konci tabulky.

Z výrobních linek loni sjelo celkem 1 397 816 nových vozidel. Doma v Česku ale našla majitele jen menší část z nich, i když se prodejům po předchozím poklesu začalo dařit. Přibylo přes 220 tisíc aut všech značek.

„Skladba vozů se za posledních pár let dramaticky změnila ve prospěch SUV vozů. Těžších, logicky s většími emisemi. Zároveň je to zajímavý segment z pohledů marží,“ podotkl odborník společnosti EY pro automobilový průmysl Petr Knap. Svůj podíl zvýšily i kategorie střední a nižší střední třídy. Oproti tomu obliba vozů malé třídy a víceúčelových aut klesá.

Výroba osobních aut v ČR
Zdroj: AutoSAP/ČT24
Registrace nových osobních aut v ČR
Zdroj: SDA/ČT24

Více energie teď automobilky věnují i výrobě bateriových aut. V Česku jich vzniklo 130 tisíc. Šest a půl tisíce registrovaných ale představuje jen tříprocentní podíl. „Elektromobilita je velká inovace pro českou veřejnost, mění to naše přemýšlení o dopravě. Lidé nemají zatím tu vlastní, osobní zkušenost. V kombinaci i s tím, že pro lidi je to věc, která je často ekonomicky nedostupná, je velký problém k tomu najít nějaký postoj a vlastně to přijmout pozitivně,“ okomentoval sociolog a ředitel Institutu 2050 Jan Krajhanzl.

„Evropský trh je rozhodující pro naše místní fabriky, protože export je výrazně přes devadesát procent. Český trh je vlastně výrazněji pozadu, kde zaujímáme třetí místo od konce mezi zeměmi EU,“ uvedl Knap. Pomoci mohou třeba nové dotace na nákup elektromobilů, o které letos budou moci zažádat podnikatelé.

Výroba elektromobilů v ČR
Zdroj: AutoSAP/ČT24
Registrace nových elektromobilů v ČR
Zdroj: SDA/ČT24

Emise

To, jaká auta Češi kupují, má vliv na průměrné emise CO2. Ty loni klesly o jediný gram na 137 gramů na kilometr. Jde ale o statistiku jenom dvaceti nejregistrovanějších značek, nezahrnuje tak třeba výhradně bateriová auta, protože se jich neprodalo dost.

Češi loni opět preferovali benzinový pohon. Na naftu bylo každé páté auto. O tři procenta pak vzrostl počet hybridních vozů, těch se prodalo čtyřicet tisíc. Podíl elektrifikovaných se blížil šesti procentům.

Limity na emise jsou stále přísnější. Nově vyrobená auta se kontrolují několikrát — nejprve v laboratorních podmínkách, poté i za provozu. „Celá aparatura je na vozidle nebo ve vozidle, z výfukového potrubí se odebírá vzorek, který se zpravidla vyhřívanými hadicemi přivádí do jednotlivých přístrojů. Některé přístroje měří koncentrace plynných látek, jiné měří koncentrace pevných částic,“ ujasnil Michal Vojtíšek z Katedry vozidel a pozemní dopravy Technické fakulty ČZU v Praze.

„Moderní spalovací motory jsou dovedeny do takové dokonalosti, že už ani nezbývá příliš mnoho místa, jak charakteristiky zlepšovat,“ poznamenal František Skácel z Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie VŠCHT Praha. Problémem tak zůstává hlavně stáří aut na silnicích a jejich špatný technický stav.

Ojeté vozy

Ojetých aut se loni prodalo 671 tisíc, což je o jedno a půl procenta víc než rok před tím. Průměrná cena činila 305 tisíc korun. Na odbyt šly hlavně vozy s českým původem. Dovezených byla zhruba třetina. Pořízení ojetého auta je sice cenově výhodnější, nese s sebou ale řadu rizik.

„V posledních dvou letech motoristé v České republice začali hodně preferovat auta do 150 tisíc korun. Spousta těch vozidel je po velmi vážných haváriích, často jsou opraveny poměrně amatérsky a málo lidí si uvědomuje, že tu nejde jen o peníze, ale i o život,“ upozorňuje ředitel Cebia Martin Pajer.

Minulost ojetého auta lze nejlépe prověřit v autorizovaném servisu té značky, která vozidlo vyrobila. Ve speciálním systému dokáží nahlédnout do kompletní historie vozu a také do servisní knížky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...