Německá automobilka Volkswagen zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard korun) v rámci dohody o řešení skandálu s obcházením emisních testů. Tu uzavřela s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů, uvedlo americké ministerstvo spravedlnosti v dokumentu, který předložilo soudu v San Francisku.
Volkswagen zaplatí v USA kvůli skandálu s emisemi 15,3 miliard dolarů
Z 15,3 miliard dolarů dá automobilka Volkswagen v USA deset miliard na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulace s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.
Volkswagen by podle dokumentu měl zahájit odkup vozů v říjnu, a to za cenu vypočítanou podle jejich tržní hodnoty před podzimním vypuknutím skandálu. Částka vynaložená na odkupy bude podstatně nižší, pokud regulační úřady schválí firmě případné opravy a vlastníci vozů se rozhodnou, že je nechají opravit. Podle dokumentu ale zatím firma nenavrhla opravu, která by její vozy uvedla do souladu s americkými předpisy. Majitelé dostanou navíc odškodnění ve výši 5100 až deset tisíc dolarů v závislosti na stáří vozu.
Vlastníci vozů ale mohou stále nabídku firmy odmítnout a podat na ni samostatnou žalobu. Celou dohodu ještě musí schválit federální soud v San Francisku.
Koncern bude platit i čtyřicítce států USA
Informovaný zdroj agentuře Reuters navíc řekl, že Volkswagen oznámí oddělené vyrovnání s nejméně 44 americkými státy. To bude firmu stát minimálně 603 milionů dolarů. Celkově půjde o největší vyrovnání v americkém automobilovém sektoru, řekli právníci agentuře AP. Na firmu byla od států USA podána i trestní oznámení.
Volkswagen se na základních principech řešení aféry v USA dohodl již v dubnu. Vedle nabídky odkoupit od majitelů nelegálně upravené naftové vozy je součástí také fond pro řešení otázky nadměrných emisí. Do něj Volkswagen převede 2,7 miliardy dolarů. Dále vzniká i fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu – ten od firmy dostane dvě miliardy dolarů.
Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.
Nynější dohoda se týká asi 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovým motorem, o postupu u zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.
Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulace s emisními testy do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, které se již také začaly svolávat.