Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn rezignoval na svou funkci. Stalo se tak v důsledku kauzy podvodů s dieslovými motory. Automobilka údajně používala speciální software k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Winterkorn prý ale o manipulacích nevěděl.
Šéf Volkswagenu Winterkorn kvůli skandálu s emisemi rezignoval
- Martin Winterkorn se narodil 24. května 1947 v německém Leonbergu. V letech 1966 až 1973 studoval metalurgii a fyziku kovů na univerzitě ve Stuttgartu, doktorát získal na Institutu Maxe Plancka v roce 1977.
- Po studiu začal pracovat jako výzkumník u firmy Robert Bosch a od roku 1981 spojil svůj profesní život se společností Audi. Od roku 1990 šéfoval řízení jakosti u Audi a od roku 1993 stejnému oddělení v celé skupině Volkswagen.
- Od března 2002 působil ve funkci generálního ředitele Audi AG a od ledna 2003 byl zároveň šéfem vývoje divize Audi. Jako předseda představenstva Audi byl zároveň členem vedení VW.
- V roce 2003 obdržel čestný profesorský titul na technické a ekonomické univerzitě v Budapešti a od srpna 2004 je čestným profesorem technické univerzity v Drážďanech. Čestné tituly má i na dalších univerzitách v Německu i zahraničí.
Winterkorn své rozhodnutí oznámil po zasedání výkonného výboru dozorčí rady koncernu, jehož součástí je i česká Škoda Auto. Převzal tím zodpovědnost za největší skandál v takřka 80leté historii společnosti.
„Volkswagen potřebuje nový start také v personální oblasti. Uvolňuji tím cestu pro tento nový start svou rezignací,“ uvedl Winterkorn ve svém prohlášení. Současně veřejnost ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl, a dodal, že sám byl těmito informacemi „šokován“.
Automobilka musela tento týden po zjištění amerických úřadů přiznat, že do 11 milionů svých aut instalovala software, který rozpoznává, kdy je vůz testován na emise, a až v té chvíli spustí systém, který emise při testování snižuje.
Winterkornovu rezignaci musí přijmout dozorčí rada, která se schází v pátek. Favority na nového generálního ředitele skupiny jsou podle médií výkonný šéf sesterské automobilky Porsche Matthias Müller, šéf automobilky Audi Rupert Stadler a hlava vlajkové značky VW Hubert Diess.
Skandál vypukl už minulý týden v pátek, kdy firmu z manipulace emisních měření u naftových vozů obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA). Volkswagenu v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard Kč) a začalo tam proti němu kriminální vyšetřování.
Skandál navíc tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a dnes přípravné vyšetřování oznámila spolková země Dolní Sasko, kde sídlí ústředí skupiny.
Svého soka Winterkorn udolal, na dieselové motory ale doplatil
Pětičlenný řídící výbor dozorčí rady Volkswagenu zpovídal Winterkorna v sídle společnosti ve Wolfsburgu od rána, aby mohl předložit své doporučení dalších kroků pátečnímu zasedání dozorčí rady. Volkswagen se kvůli skandálu dostal pod silný tlak, který ještě zvýšil zhruba třetinový propad tržní hodnoty společnosti za první dva dny týdne.
Winterkorn se generálním ředitelem a šéfem představenstva koncernu Volkswagen stal počátkem roku 2007 a nynější smlouva mu měla vypršet na konci příštího roku. Letos v dubnu vyšel vítězně z mocenského souboje s tehdejším šéfem dozorčí rady a patriarchou Volkswagenu Ferdinandem Piëchem, který odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, ale po své prohře odstoupil. Winterkornovi měla právě v pátek dozorčí rada prodloužit smlouvu o dva roky.