Další americký stát žaluje Volkswagen kvůli emisnímu skandálu

Americký stát New Jersey zažaloval automobilku Volkswagen i její divize Audi a Porsche kvůli skandálu kolem falšování testů emisí. Generální prokurátor viní automobilku z klamání spotřebitelů a z porušování zákonů o čistotě ovzduší. Kromě zaplacení pokuty požaduje i odškodnění pro zákazníky. New Jersey už je čtvrtým státem USA, který v této souvislosti podnikl právní kroky.

 „V uplynulém desetiletí se Volkswagen angažoval v jednom z největších podvodů v historii automobilového průmyslu,“ tvrdí žaloba. „Vyvinul a distribuoval sofistikovaný software, aby se vyhnul emisním předpisům, klamal regulátory o skutečném ekologickém dopadu svých vozů a klamal spotřebitele o výrobcích, které propagoval jako údajně šetrné k životnímu prostředí,“ dodává generální prokurátor státu John Hoffman.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Počátkem letošního roku proto podalo americké ministerstvo spravedlnosti na Volkswagen civilní žalobu. Software mělo mít v zemi téměř 600 tisíc naftových vozů.

Software má mít na celém světě 11 milionů aut

Volkswagen v USA nabídl každému z majitelů dotčených vozů kompenzaci v hodnotě 1000 dolarů (25 tisíc korun), aby získal zpět jejich důvěru. Stejné odškodnění požadovala pro zákazníky v Evropě i komisařka Elžbieta Bieńkowská. Volkswagen to ale odmítl. Odškodnění prý v USA vyplácí proto, že se s tamními regulátory zatím nedohodl, jak vozy opravit.

obrázek
Zdroj: ČT24

Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Zhruba 8,5 milionů těchto vozů jezdí v Evropě. Skandál se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Žádný evropský národní úřad ale za to zatím Volkswagenu pokutu neudělil. Kritici to vidí jako příklad dohody mezi národními vládami a automobilovým průmyslem. Ten je hlavním zdrojem pracovních míst a vývozu například v Německu a Francii. Proti Volkswagenu se ale i v Evropě chystá hromadná žaloba. V polovině ledna se k ní chtělo připojit přes 60 tisíc majitelů aut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...