Německý automobilový koncern Volkswagen prodal svou továrnu v ruské Kaluze ruskému prodejci automobilů Avilon. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Společnost se tak v důsledku války na Ukrajině definitivně stahuje z Ruské federace. Podle zpráv médií daly ruské úřady transakci zelenou tento týden. Vozy v Kaluze vyráběla i česká Škoda Auto.
Volkswagen definitivně končí v Rusku. Továrnu v Kaluze koupil ruský Avilon
Vysoce moderní továrna v Kaluze asi 150 kilometrů jihozápadně od Moskvy se čtyřmi tisíci zaměstnanci je považována za nejdůležitější aktivum Volkswagenu v Rusku. Závod s roční kapacitou 225 tisíc aut firma otevřela v roce 2007. Loni v březnu však provoz zastavila v souvislosti se sankcemi, které západní země uvalily na Rusko za jeho invazi na Ukrajinu.
„Nový vlastník transakcí ovládne výrobní areál v Kaluze, importérskou strukturu, skladové zásoby a aktivity v oblasti finančních služeb, to vše se všemi dotčenými zaměstnanci,“ oznámil vedoucí Korporátní a interní komunikace ve Škodě Auto Tomáš Kotera.
Rozhodnutí Volkswagenu znamená úplný konec podnikání největší evropské automobilové skupiny v Rusku. „Co se týče produkce, tak je to velmi nepříjemné pro Volkswagen a je to velmi nepříjemné především pro českou automobilku Škoda, protože pro tu ten ruský trh byl velmi významný,“ poznamenal šéfredaktor serveru Autotablet.cz Vladimír Rybecký.
Odchody zahraničních podniků z Ruska jsou poměrně složité. Pokud se smlouvy týkají takzvaných znepřátelených zemí, potřebují souhlas ruské vládní komise. A právě ta prodej továrny začátkem týdne schválila. Podle ruského ministra průmyslu a obchodu Denise Manturova se už hledá dodavatel z jihovýchodní Asie, který by výrobní závod znovu uvedl do provozu.
Avilon zaplatí za ruské aktivity Volkswagenu 125 milionů eur (zhruba tři miliardy korun), tvrdí nedávná zpráva agentury Interfax, která se odvolává na zdroj obeznámený s příslušným rozhodnutím podvýboru vládní komise pro kontrolu zahraničních investic.
Výrazný propad prodeje aut v Rusku
Společnost Volkswagen Group Rus se k hodnotě transakce odmítla vyjádřit. Pokud by Volkswagen za své ruské aktivity skutečně získal až 125 milionů eur, kontrastovalo by to s vývojem u jiných západních automobilek. Ty své ruské aktivity většinou prodaly jen za symbolickou částku, v dohodách si nicméně vyhradily možnost jejich zpětného odkupu, připomněla agentura Reuters.
Západní sankce zasadily ruskému automobilovému sektoru tvrdou ránu. Celková výroba osobních automobilů v Rusku se loni propadla o 67 procent na 450 tisíc vozů, což je nejnižší úroveň od pádu Sovětského svazu v roce 1991.
Volkswagen už v březnu 2022, tedy krátce po útoku ruských sil na Ukrajinu, pozastavil výrobu ve svých tehdejších dvou továrnách v Rusku. Zastavil také vývoz vozů do Ruska pro všechny koncernové značky.