Vlaky Praha–Brno od prosince zrychlí, doženou autobusy

Jízdní doba nejrychlejších vlaků na trase mezi Prahou a Brnem se od poloviny prosince zkrátí na 2 hodiny a 30 minut. Jak České televizi potvrdila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, počítá s tím návrh nového jízdního řádu. Vlaky tak stihnou trasu mezi dvěma největšími tuzemskými městy za stejnou dobu jako autobusy.

Cestující, kteří jezdí po hlavním vlakovém koridoru z Prahy na Moravu, už několik měsíců trápí výluka na zhruba desetikilometrovém úseku mezi Běchovicemi a Úvaly. Na trati probíhá modernizace za téměř 2,7 miliardy korun. Kromě toho se opravují i další úseky – například průjezd Ústím nad Orlicí nebo část trati v Brně.

Po skončení prací by měly vlaky z Běchovic do Úval jezdit rychlostí až 160 km/h (dříve mohly projíždět rychlostí 120 km/h, přes výhybky pouze stovkou). Spoje se tak zrychlí – podle návrhů jízdního řádu na příští rok by měly například vlaky EuroCity a railjety stihnout cestu z Prahy do Brna místo současných 2 hodin a 37 minut za 2 hodiny a 30 minut. To je standardní doba, za kterou zvládnou stejnou trasu autobusy.

Podle šéfredaktora magazínu ŽelPage Josefa Petráka se vlaky dostanou časem dojezdu na úroveň autobusů poprvé. Výjimkou však bylo období, kdy jezdily z Prahy do Brna naklápěcí soupravy Pendolino, které trasu stíhaly za 2 hodiny a 23 minut. Od roku 2011 ale dráhy nasazují tyto rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou.

  • rok 1982 - 3:30 až 4:00
  • rok 2010 - 2:43 (2:23 Pendolino)
  • rok 2015 - 2:37
  • rok 2016 - 2:30

Většímu přesunu cestujících z dálnice na železnici může nicméně podle Petráka bránit kapacita vlaků EuroCity a Railjet, které ve špičkách už nyní nedostačují. „První třída railjetů má dokonce nižší kapacitu, než nabízely předchozí soupravy,“ poukázal Petrák, podle kterého by měly dráhy kapacitu vlaků začít řešit.

Student Agency se neobává

Hlavní konkurent ČD na silnici Student Agency se úbytku cestujících neobává. „Počty cestujících v našich autobusech na trase Praha–Brno kontinuálně několik let za sebou rostou. V loňském i letošním roce se průměrný růst pohybuje v rozmezí 4 až 5 procent a například v loňském roce jsme na trase Praha–Brno přepravili více než jeden milion cestujících. Rekordní počet cestujících očekáváme i letos,“ sdělil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Již v minulosti, když České dráhy nasazovaly do Brna vlaky Pendolino, činila jízdní doba 2 hodiny 23 minut a ani toto nezpůsobilo žádný odliv cestujících z autobusů do vlaků,“ dodal Ondrůj. Za neúspěšný pak označil rychlík, který dráhy pojmenovaly D1 Express (bez zastavení jezdil mezi Prahou a Brnem). „ČD nedokázaly pro takovýto produkt získat nové zákazníky z autobusů – a to přes masivní marketingové výdaje a kampaň namířenou přímo proti autobusům.“

Student Agency
Zdroj: Igor Zehl

Podle Josefa Petráka z webu ŽelPage naopak měl D1 Express šanci přetáhnout cestující z dálnice. „Byl ale zrušen dříve, než stavby na D1 začaly,“ upozornil odborník na železniční dopravu. Dráhy vysvětlovaly zrušení D1 Expressů velkým množstvím výluk na trati.

Návrh jízdního řádu na rok 2016 v současné době projednávají dopravci se správcem železnice, kraji a ministerstvem. Definitivní podobu by měl získat na začátku září, platit bude od 13. prosince 2015.

Na koridoru zbývá modernizovat poslední úsek

Na trase z Prahy do Brna zbývá ještě jeden mezistaniční úsek, který dosud neprošel modernizací. Asi deset kilometrů kolejí z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí plánuje Správa železniční dopravní cesty začít opravovat do roku 2020, aby mohla na stavbu čerpat evropské peníze z Operačního programu Doprava. „V současné době je zahajována příprava akce zpracováním přípravné dokumentace pro územní řízení,“ informoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Vlaky by podle něj měly po přestavbě úseku zrychlit o dalších 3 až 6 minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...