Vlaky Praha–Brno od prosince zrychlí, doženou autobusy

Jízdní doba nejrychlejších vlaků na trase mezi Prahou a Brnem se od poloviny prosince zkrátí na 2 hodiny a 30 minut. Jak České televizi potvrdila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, počítá s tím návrh nového jízdního řádu. Vlaky tak stihnou trasu mezi dvěma největšími tuzemskými městy za stejnou dobu jako autobusy.

Cestující, kteří jezdí po hlavním vlakovém koridoru z Prahy na Moravu, už několik měsíců trápí výluka na zhruba desetikilometrovém úseku mezi Běchovicemi a Úvaly. Na trati probíhá modernizace za téměř 2,7 miliardy korun. Kromě toho se opravují i další úseky – například průjezd Ústím nad Orlicí nebo část trati v Brně.

Po skončení prací by měly vlaky z Běchovic do Úval jezdit rychlostí až 160 km/h (dříve mohly projíždět rychlostí 120 km/h, přes výhybky pouze stovkou). Spoje se tak zrychlí – podle návrhů jízdního řádu na příští rok by měly například vlaky EuroCity a railjety stihnout cestu z Prahy do Brna místo současných 2 hodin a 37 minut za 2 hodiny a 30 minut. To je standardní doba, za kterou zvládnou stejnou trasu autobusy.

Podle šéfredaktora magazínu ŽelPage Josefa Petráka se vlaky dostanou časem dojezdu na úroveň autobusů poprvé. Výjimkou však bylo období, kdy jezdily z Prahy do Brna naklápěcí soupravy Pendolino, které trasu stíhaly za 2 hodiny a 23 minut. Od roku 2011 ale dráhy nasazují tyto rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou.

  • rok 1982 - 3:30 až 4:00
  • rok 2010 - 2:43 (2:23 Pendolino)
  • rok 2015 - 2:37
  • rok 2016 - 2:30

Většímu přesunu cestujících z dálnice na železnici může nicméně podle Petráka bránit kapacita vlaků EuroCity a Railjet, které ve špičkách už nyní nedostačují. „První třída railjetů má dokonce nižší kapacitu, než nabízely předchozí soupravy,“ poukázal Petrák, podle kterého by měly dráhy kapacitu vlaků začít řešit.

Student Agency se neobává

Hlavní konkurent ČD na silnici Student Agency se úbytku cestujících neobává. „Počty cestujících v našich autobusech na trase Praha–Brno kontinuálně několik let za sebou rostou. V loňském i letošním roce se průměrný růst pohybuje v rozmezí 4 až 5 procent a například v loňském roce jsme na trase Praha–Brno přepravili více než jeden milion cestujících. Rekordní počet cestujících očekáváme i letos,“ sdělil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Již v minulosti, když České dráhy nasazovaly do Brna vlaky Pendolino, činila jízdní doba 2 hodiny 23 minut a ani toto nezpůsobilo žádný odliv cestujících z autobusů do vlaků,“ dodal Ondrůj. Za neúspěšný pak označil rychlík, který dráhy pojmenovaly D1 Express (bez zastavení jezdil mezi Prahou a Brnem). „ČD nedokázaly pro takovýto produkt získat nové zákazníky z autobusů – a to přes masivní marketingové výdaje a kampaň namířenou přímo proti autobusům.“

Student Agency
Zdroj: Igor Zehl

Podle Josefa Petráka z webu ŽelPage naopak měl D1 Express šanci přetáhnout cestující z dálnice. „Byl ale zrušen dříve, než stavby na D1 začaly,“ upozornil odborník na železniční dopravu. Dráhy vysvětlovaly zrušení D1 Expressů velkým množstvím výluk na trati.

Návrh jízdního řádu na rok 2016 v současné době projednávají dopravci se správcem železnice, kraji a ministerstvem. Definitivní podobu by měl získat na začátku září, platit bude od 13. prosince 2015.

Na koridoru zbývá modernizovat poslední úsek

Na trase z Prahy do Brna zbývá ještě jeden mezistaniční úsek, který dosud neprošel modernizací. Asi deset kilometrů kolejí z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí plánuje Správa železniční dopravní cesty začít opravovat do roku 2020, aby mohla na stavbu čerpat evropské peníze z Operačního programu Doprava. „V současné době je zahajována příprava akce zpracováním přípravné dokumentace pro územní řízení,“ informoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Vlaky by podle něj měly po přestavbě úseku zrychlit o dalších 3 až 6 minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zůstatky na obecních účtech dál rostou. Investujte víc, nabádají vysocí politici

Obce a města dál navyšují zůstatky na účtech. Ke konci čtvrtletí tam měly spolu s kraji uloženo rekordních více než 550 miliard korun. Suma přitom podle ministerstva financí dál poroste. Řada celostátních politiků proto své kolegy na komunální úrovni vyzývá k větším investicím. Pomoci jim v tom má i spolupráce v rámci společenství obcí. Institut funguje od loňského ledna.
před 9 hhodinami

Růst tržeb obchodníků meziročně zrychlil

Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání stouply o 0,6 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků stejně jako o měsíc dřív nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta.
9. 5. 2025Aktualizováno9. 5. 2025

USA a Velká Británie dosáhly klíčové obchodní dohody

USA a Spojené království oznámily komplexní obchodní dohodu. Washington s okamžitou platností ruší cla na britskou ocel a hliník a snižuje dovozní sazbu na automobily na deset procent, píše ve čtvrtek odpoledne zpravodajský server BBC News. Podle britského premiéra Keira Starmera dohoda podpoří vzájemný obchod i tvorbu pracovních míst v obou zemích.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

České firmy nepůjde při dostavbě Dukovan obejít, řekl Vlček

Korejská společnost KHNP podepsala první závazné smlouvy o budoucí spolupráci s českými firmami na výstavbě nových bloků v Dukovanech. Měly by mít na starosti až šedesát procent obří zakázky. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem ujistil, že samotný kontrakt obsahuje záruky, aby tuzemské firmy nebylo možné obcházet.
8. 5. 2025

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní pokuty

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní sankce za praktiky proti spotřebitelům. Historicky nejvyšší šestimilionovou pokutu dostala společnost ELGAS Energy, spotřebitelé na ni poslali tisíce stížností. Skoro 1,5 milionu korun udělil úřad Lidové energii. Regulátor rozdal pokuty za víc než devět milionů korun. Nejčastěji si lidé stěžují na špatné vyúčtování.
7. 5. 2025

Vláda schválila připravovaný podpis dohody o Dukovanech s KHNP

Korejský ministr průmyslu, obchodu a energetiky An Tuk-kun věří, že Česko a Korea mohou překonat překážky, které vyvstaly při schvalování tendru na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny. Po slavnostním podpisu smluv o budoucí spolupráci jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS). Vláda zároveň schválila připravovaný podpis finální dohody s KHNP dopředu pro případ, až podpis kontraktu bude možný.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

ČNB snížila úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu

Bankovní rada České národní banky (ČNB) snížila základní úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu na 3,5 procenta. Dostala se tak na nejnižší úroveň od začátku prosince 2021. Podle analytiků vývoj ekonomiky dával argumenty pro snížení sazby i pro její ponechání na 3,75 procenta. Guvernér ČNB Aleš Michl řekl, že prostor pro další snižování sazeb je omezený a tento krok je podmíněný tím, že v české ekonomice budou slábnout proinflační rizika.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025
Načítání...