Vlaky Praha–Brno od prosince zrychlí, doženou autobusy

Jízdní doba nejrychlejších vlaků na trase mezi Prahou a Brnem se od poloviny prosince zkrátí na 2 hodiny a 30 minut. Jak České televizi potvrdila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová, počítá s tím návrh nového jízdního řádu. Vlaky tak stihnou trasu mezi dvěma největšími tuzemskými městy za stejnou dobu jako autobusy.

Cestující, kteří jezdí po hlavním vlakovém koridoru z Prahy na Moravu, už několik měsíců trápí výluka na zhruba desetikilometrovém úseku mezi Běchovicemi a Úvaly. Na trati probíhá modernizace za téměř 2,7 miliardy korun. Kromě toho se opravují i další úseky – například průjezd Ústím nad Orlicí nebo část trati v Brně.

Po skončení prací by měly vlaky z Běchovic do Úval jezdit rychlostí až 160 km/h (dříve mohly projíždět rychlostí 120 km/h, přes výhybky pouze stovkou). Spoje se tak zrychlí – podle návrhů jízdního řádu na příští rok by měly například vlaky EuroCity a railjety stihnout cestu z Prahy do Brna místo současných 2 hodin a 37 minut za 2 hodiny a 30 minut. To je standardní doba, za kterou zvládnou stejnou trasu autobusy.

Podle šéfredaktora magazínu ŽelPage Josefa Petráka se vlaky dostanou časem dojezdu na úroveň autobusů poprvé. Výjimkou však bylo období, kdy jezdily z Prahy do Brna naklápěcí soupravy Pendolino, které trasu stíhaly za 2 hodiny a 23 minut. Od roku 2011 ale dráhy nasazují tyto rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou.

  • rok 1982 - 3:30 až 4:00
  • rok 2010 - 2:43 (2:23 Pendolino)
  • rok 2015 - 2:37
  • rok 2016 - 2:30

Většímu přesunu cestujících z dálnice na železnici může nicméně podle Petráka bránit kapacita vlaků EuroCity a Railjet, které ve špičkách už nyní nedostačují. „První třída railjetů má dokonce nižší kapacitu, než nabízely předchozí soupravy,“ poukázal Petrák, podle kterého by měly dráhy kapacitu vlaků začít řešit.

Student Agency se neobává

Hlavní konkurent ČD na silnici Student Agency se úbytku cestujících neobává. „Počty cestujících v našich autobusech na trase Praha–Brno kontinuálně několik let za sebou rostou. V loňském i letošním roce se průměrný růst pohybuje v rozmezí 4 až 5 procent a například v loňském roce jsme na trase Praha–Brno přepravili více než jeden milion cestujících. Rekordní počet cestujících očekáváme i letos,“ sdělil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Již v minulosti, když České dráhy nasazovaly do Brna vlaky Pendolino, činila jízdní doba 2 hodiny 23 minut a ani toto nezpůsobilo žádný odliv cestujících z autobusů do vlaků,“ dodal Ondrůj. Za neúspěšný pak označil rychlík, který dráhy pojmenovaly D1 Express (bez zastavení jezdil mezi Prahou a Brnem). „ČD nedokázaly pro takovýto produkt získat nové zákazníky z autobusů – a to přes masivní marketingové výdaje a kampaň namířenou přímo proti autobusům.“

Student Agency
Zdroj: Igor Zehl

Podle Josefa Petráka z webu ŽelPage naopak měl D1 Express šanci přetáhnout cestující z dálnice. „Byl ale zrušen dříve, než stavby na D1 začaly,“ upozornil odborník na železniční dopravu. Dráhy vysvětlovaly zrušení D1 Expressů velkým množstvím výluk na trati.

Návrh jízdního řádu na rok 2016 v současné době projednávají dopravci se správcem železnice, kraji a ministerstvem. Definitivní podobu by měl získat na začátku září, platit bude od 13. prosince 2015.

Na koridoru zbývá modernizovat poslední úsek

Na trase z Prahy do Brna zbývá ještě jeden mezistaniční úsek, který dosud neprošel modernizací. Asi deset kilometrů kolejí z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí plánuje Správa železniční dopravní cesty začít opravovat do roku 2020, aby mohla na stavbu čerpat evropské peníze z Operačního programu Doprava. „V současné době je zahajována příprava akce zpracováním přípravné dokumentace pro územní řízení,“ informoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Vlaky by podle něj měly po přestavbě úseku zrychlit o dalších 3 až 6 minut.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Odvolací soud dočasně obnovil cla uvalená Trumpem

Americký odvolací soud ve čtvrtek dočasně obnovil cla uvalená prezidentem Donaldem Trumpem, jež ve středu večer pozastavil americký federální soud pro mezinárodní obchod. Informovala o tom agentura Reuters. Odvolací soud neuvedl žádné stanovisko ani odůvodnění, ale nařídil žalobcům, aby reagovali do 5. června, a Trumpově administrativě do 9. června.
02:26Aktualizovánopřed 1 mminutou

Prodloužení nabídky KHNP na dostavbu Dukovan není jisté

Prodloužení nabídky jihokorejské firmy KHNP na stavbu jaderných bloků v Dukovanech není jisté, společnost bude muset případný požadavek české strany posoudit, zvážit okolnosti a poté se rozhodne. Aktuální nabídka platí do konce června.
11:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Stát musí více investovat a inovovat, soudí šéf Hospodářské komory

Podíl investic na celkových výdajích státu dlouhodobě stagnuje. Je nutné investice navýšit, Česká republika musí být konkurenceschopná. Na čtvrtečním 37. celostátním sněmu Hospodářské komory v Praze to uvedl její prezident Zdeněk Zajíček. Stejně jako se podnikatelé neustále přizpůsobují novým trendům, i stát by měl modernizovat a inovovat, míní Zajíček.
před 5 hhodinami

Trump způsobuje cly chaos, míní Švejnar

Americký prezident Donald Trump pozastavil padesátiprocentní cla na dovoz z Evropy, nejpozději 9. července se uvidí, co bude dál. Způsobuje obrovský chaos tím, že jednoho dne cla uvalí, druhý den je oddálí, pro některé země dá vyšší, pro některé nižší, uvedl v Interview ČT24 ekonom a profesor Kolumbijské univerzity v New Yorku Jan Švejnar. Cla budou mít podle něj velice silný negativní efekt na USA, protože se zvednou ceny a nastane inflace. V tomhle si myslím, že se Trump strašně přepočítává, dodal Švejnar. Pořad moderoval Daniel Takáč.
včera v 20:01

Liberty Ostrava chce koupit jediná firma, správce jedná o navýšení ceny

Závaznou nabídku na koupi zkrachovalé huti Liberty Ostrava podala jen společnost SPV Nova Hut. Jejím majitelem je někdejší ministr vnitra Martin Pecina, který deklaruje svou vůli podnik dál provozovat. Nabídnutá částka je ale podle insolvenčního správce Šimona Petáka příliš nízká. Proto chce, aby ji zájemce navýšil, řekl ve středu mluvčí insolvenčního správce Michal Štefl. Výši nabídky neupřesnil. Z jeho vyjádření ale vyplývá, že hrozí i ukončení provozu huti.
včeraAktualizovánovčera v 19:33

Tři dny před termínem není vybraná ani polovina sumy za daň z nemovitosti

Do termínu zaplacení vyměřené daně z nemovitých věcí zbývají už jen necelé tři dny. Na účet Finanční správy ale zatím přišlo jen 43 procent očekávané částky pro letošní rok. Ta se pohybuje kolem 23 miliard korun. Daň vyšší než pět tisíc korun mohou poplatníci uhradit ve dvou splátkách během roku. Více než devadesát procent lidí už daň platí bezhotovostně a dá se očekávat, že toto číslo letos ještě vzroste.
včera v 16:41

Podpis dohody k Dukovanům do konce mandátu vlády není jistý, připustil Fiala

Uzavření finální smlouvy o stavbě jaderných bloků v Dukovanech se do konce mandátu současné vlády možná nestihne. Záležet bude na rozhodování soudu. V rozhovoru na Radiožurnálu to v úterý připustil premiér Petr Fiala (ODS). Termín zprovoznění prvního reaktoru v roce 2036 ale podle něj zatím ohrožen není. Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil finále tendru za neskutečnou blamáž a mezinárodní ostudu.
27. 5. 2025Aktualizováno27. 5. 2025

Kupka chce, aby se na železnici stavělo levněji, přizval proto španělské firmy

Česko podle serveru Zdopravy.cz staví úsek vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Přerovem za vyšší cenu a uzpůsobený na nižší rychlost než jinde v Evropě. Snížení ceny si ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje od projektů PPP, které podle něj do tuzemska přivedou zahraniční kapitál i další nabídky. To dle něj povede k tomu, že se české firmy o zakázky „poperou v ostřejší konkurenci“. V Interview ČT24 Kupka řekl, že kvůli tomu do Česka přizval španělské firmy, aby mohly nastavit vlastní cenovou hladinu. Pořad moderoval Daniel Takáč.
27. 5. 2025
Načítání...