České Řízení letového provozu kritizuje společnost Smartwings za incident z minulého týdne, kdy její stroj letěl jen s jedním funkčním motorem přes půl Evropy. Pilot dispečery v některých zemích nejspíš o výpadku detailně neinformoval. Podle úřadu šlo přitom o závažný technický problém, jehož zatajením mohla být ohrožena bezpečnost provozu v rozsáhlé části vzdušného prostoru Evropy. K incidentu se vyjádřila už i evropská agentura pro bezpečnost letectví – ta připouští, že požadavek na co nejrychlejší přistání není striktní.
Utajovaný let s jedním motorem vyvolal údiv. Úřady chtějí po Smartwings podrobnosti
Sedmnáct let starý stroj OK - TVO dříve létal v barvách Travel Service. Letadlo přiletělo z řeckého ostrova Samos do Prahy jen s jedním funkčním motorem. O podrobnosti manévru se se teď zajímají nejen české, ale i zahraniční úřady civilního letectví a řídící letových provozů z dalších zemí.
Nikdo z cestujících netušil, že se s letadlem děje něco neobvyklého. A stejně tak letečtí navigátoři v zemích, přes které stroj letěl. Pilot si totiž zřejmě informaci, že letí na jeden motor, nechal pro sebe.
„Ani slovem nezmínili, že mají poruchu motoru. Informovali nás pouze o technických problémech,“ uvedli – podle serveru Avherald.com – řídící letového provozu v Budapešti.
Evropská agentura: Povinnost nejbližšího letiště neexistuje
„V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ napsal ve vyjádření pro ČT mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.
Incident už řeší také evropská letecká agentura. „Neexistuje žádný absolutní požadavek, že za takových okolností, jako jsou ty, ve kterých proběhl let Smartwings QS1125, se letadlo musí odklonit na nejbližší vhodné letiště,“ uvedla pro Českou televizi EASA - Agentura EU pro bezpečnost v letectví.
Těší nás, že evropská agentura dala ve svém vyjádření za pravdu naší společnosti, dodala mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Údiv mezi piloty
Aerolinky ale stále čelí kritice i z řad pilotů. Ti upozorňují na to, že za sporným manévrem mohou stát také ekonomické důvody. Neplánované přistání a servis v cizí zemi totiž vytváří statisícové náklady navíc.
„O tom, že všechny tyto důvody hrály svou roli, jsem naprosto přesvědčen. Jenže v tom je ta tragédie – money first (peníze na prvním místě). S leteckou bezpečností to nemá nic společného a manuál od letadla hovoří jasně – přistát na nearest suitable airport (nejbližším vhodném letišti). Představa, že se má ta vhodnost posuzovat i z ekonomického hlediska, je pro mě jako pilota vrchol arogance,“ uvedl šéfredaktor serveru Aeroweb.cz Adam Zuska.
Incident nabírá i politickou rovinu. Zabývat se jím bude také podvýbor pro dopravu v Poslanecké sněmovně. Jeho člen Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvedl, že bude žádat ostatní poslance, aby případ projednali. „Chci vědět, jak k tomu Úřad pro civilní letectví bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo,“ dodal.
Letadlo po příletu do Prahy minulý týden ve čtvrtek prošlo opravou. Hned další den už bylo nasazeno zpátky do provozu. Od té doby má za sebou zhruba dvacet bezproblémových letů po celé Evropě.