USA prodává málo aut, automobilky letos sází na Indii a Čínu

Detroit/Dillí – Americkým automobilkám se loni nedařilo. Prodaly nejméně automobilů od roku 1982, kdy byly Spojené státy americké v recesi. Čína je tak vystřídala na pozici největšího automobilového trhu světa. Oproti roku 2008 se v USA prodeje propadly o 21 procent. Za tímto vývojem stojí především hospodářské problémy a špatná situace na trhu práce. Z trojice největších automobilek USA se loni bankrotu vyhnul pouze Ford, a zvýšil tak svůj podíl na americkém trhu. General Motors a Chrysler bankrotem prošly a zotavily se jen díky mohutné finanční injekci ze strany vlády. Nedařilo se ani největší světové automobilce Toyota. Její prodeje v USA se propadly o 20 procent.

Naopak zahraničním automobilkám se na americkém trhu dařilo. Do popředí se dostala asijská konkurence, firma Hyundai se svou dceřinou společností Kia Motors. Prosinec již přinesl všeobecné zlepšení. Hlavně ale pro ty automobilky, které se specializují na výrobu menších a levnějších aut. Jde tedy o Ford, Hondu, Toyotu a Nissan.

I největšímu čínskému výrobci automobilů SAIC Motor se v loňském roce dařilo. Ten loni zvýšil prodej o 57 procent na 2,72 milionu vozů. Společnost SAIC spolupracuje s předními světovými automobilkami, například s největším americkým výrobcem automobilů General Motors nebo s evropskou jedničkou Volkswagen. Čína tak díky vládním opatřením a podpoře poptávky i loňskému silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Prodalo se tam 9,23 milionu vozů.

2 minuty
Toyota představila nový sedan pro indický trh
Zdroj: ČT24

Šrotovné – někde končí, jinde pokračuje

Vývoj automobilového průmyslu byl v loňském roce podpořen i zavedením šrotovného. Vlády tak reagovaly na pokles poptávky po automobilech v důsledku hospodářské krize. Toto opatření zavedly Německo, Itálie, Francie, Španělsko, Británie, Slovensko nebo třeba Japonsko.

Například v Německu díky šrotovnému loni stoupl prodej o 23 procent na 3,81 milionu vozů, tedy nejvyšší úroveň za posledních 17 let. Vláda jej zavedla již na začátku roku 2009 a vyčlenila na něj 5 miliard eur. Na prémii 2500 eur měli nárok lidé, kteří si objednali nový automobil a současně nechali sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Již v prosinci ale Německo ukončení programu šrotovného pocítilo a letos očekávají odborníci na největším automobilovém trhu v Evropě výrazný pokles poptávky.

Japonskému automobilovému trhu nepomohlo ani zavedení šrotovného. Poprvé od roku 1971 tam prodej automobilů klesl pod tři miliony vozů. Japonská vláda tedy program prodloužila do letošního září. Vláda rovněž navrhuje snížit daň z auta, avšak ponechat daň z benzinu. Japonský trh s automobily se postupně zmenšuje od svého vrcholu v 90. letech. Za jeho dlouhodobým poklesem stojí například menší zájem mladých lidí o vlastní vůz či konkurence ze strany efektivní hromadné dopravy v zemi.

Budoucností automobilového průmyslu je Indie

Kvůli krizi a poklesu prodeje v rozvinutých ekonomikách se automobilky snaží hledat alternativní odbytové trhy. „Indie bude hrát klíčovou roli v plánech Toyoty na globální expanzi a nastal čas, abychom zde strategicky urychlili svůj růst,“ uvedl místopředseda Toyoty Kazuo Okamoto. Největší šanci na úspěch tu mají malé automobily. Toyota Motor uvedla na indický trh nový sedan - Toyotu Etios. Bude se prodávat za méně než 500 tisíc rupií, tedy necelých 200 tisíc korun. Toyota by v Indii ráda prodala 70 tisíc vozů ročně. I General Motors na zdejší trh uvádí miniautomobil Chevrolet Beat, ten se bude prodávat dokonce jen za 334 tisíc rupií. Tato expanze zkomplikuje situaci současně největší firmy na indickém trhu Maruti Suzuki, jež nyní drží polovinu tamního automobilového trhu.

Indie se stává největším bojištěm, tedy alespoň v kategorii malých a levných aut. Asi tři čtvrtiny Indů má o takové vozy zájem. „Je to trh, kde je přes miliardu lidí. Samozřejmě, ta koupěschopnost obyvatelstva je velmi omezená. Zatím. Ale řekněme ze strategických důvodů se ty automobilky už nyní snaží, zejména v segmentu těch malých jednoduchých aut, si urvat na tom trhu nějaký svůj tržní podíl,“ uvedl Jan Blažek z Auta 7. O indický trh ale bojuje i Škoda Auto. „Škodovka se tam rozvíjí, ten trh je pro ni velmi důležitý. Může těžit z toho, že patřila k jedněm z automobilek, které na ten trh vstoupily nebo viděly ten potenciál jako jedny z prvních,“ dodal Blažek. Zatím ale uspěla především s většími vozy. Loni v Indii prodala 2,3 tisíce Superbů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 2 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 10 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 15 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
včera v 17:44

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...