Tržby v maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 4,8 procenta, rostou tak šestým rokem, předloni to bylo o 4,9 procenta. V samotném prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, zrychlily meziroční růst na 4,8 procenta po listopadových 2,9 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). Aktuální čísla podle analytiků potvrdila, že si tržby za rok udržely solidní tempo – navzdory tomu, že v prosinci zklamaly prodeje automobilů a přestože se důvěra domácností v průběhu roku snižovala.
Tržby obchodníků se loni zvýšily o 4,8 procenta, rostou šestým rokem
Ve všech měsících loňského roku tržby překročily předloňskou úroveň. Nejvýrazněji rostly v září, kdy obchodníkům stouply tržby o 7,1 procenta. Naopak nejpomalejší tempo růstu bylo v květnu: 2,8 procenta. Loni bylo ve srovnání s rokem 2018 však o jeden pracovní den více, tržby očištěné o kalendářní vlivy se tak reálně meziročně zvýšily o 4,7 procenta.
Aktuální čísla tak podle analytiků potvrdila, že si maloobchodní tržby bez automobilů v minulém roce udržely solidní tempo navzdory tomu, že důvěra domácností se v průběhu roku snižovala.
„Celková meziroční dynamika maloobchodních tržeb bez prodejů automobilů ve výši 4,8 % byla jen nepatrně slabší než v předešlých letech. Nadále také platí, že dynamika maloobchodních tržeb v Česku patří mezi ty vyšší v rámci zemí EU a ve srovnání s průměrem EU28 je dvojnásobná, což souvisí s nadále přehřátým trhem práce v tuzemské ekonomice a pokračujícím solidním růstem mezd,“ říká hlavní analytik ING Bank Jakub Seidler.
Za celý loňský rok vzrostly neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží o 7,7 procenta, pohonných hmot o 2,3 procenta a potravin o 1,8 procenta. Tradičně nejvýrazněji rostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 18,3 procenta. Toto tempo je ale nejpomalejší za posledních sedm let.
Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se o 9,6 procenta zvýšily tržby za počítačové a komunikační zařízení, o 7,7 procenta za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, o 6,8 procenta za oděvy a obuv, o 6,1 procenta za výrobky pro domácnost a o 3,4 procenta za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží.
V posledním měsíci loňského roku vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 7,8 procenta, za pohonné hmoty o 2,1 procenta a za potraviny o 0,9 procenta.
Prodeje aut v prosinci zklamaly
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly v prosinci meziročně o 4,3 procenta, po očištění o jedno procento, což je poměrně zklamání.
„Trh čekal růst zhruba o osm procent, jelikož dříve zveřejněné údaje o registracích nových vozidel za prosinec vykázaly silnou meziroční dynamiku přesahující dvacet procent. Za tím stála především slabá srovnávací základna z konce roku 2018, kdy byly prodeje nízké z důvodu omezení prodejů po začátku platností přísnějších emisních pravidel,“ konstatuje Seidler.
Dvoucifernou dynamiku u registrací nových automobilů tak díky efektu srovnávací základny zaznamenala podle něho většina evropských zemí. „Obdobný efekt však trh čekal i v celkových prodejích a prosincový údaj za prodeje automobilů tak zklamal,“ vysvětluje Seidler.
Za celý rok 2019 byly v Česku registrace nových automobilů o 4,4 % nižší, v eurozóně či EU nakonec celkově nepatrně vzrostly. „Vezmou-li se v potaz celkové prodeje automobilů v Česku, tedy i těch starších, dynamika v minulém roce stagnovala,“ dodává Seidler.
Potenciál pro růst prodejů motorových vozidel se tak zdá být limitován celkovým zpomalováním růstu české ekonomiky, dodává hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
Spotřeba domácností zůstává klíčovým tahounem růstu české ekonomiky
Růst maloobchodních tržeb je podle analytiků potvrzením faktu, že ekonomiku táhne nahoru především spotřeba domácností. „Ta byla loni hlavním motorem růstu HDP a nepochybně jím zůstane i v letošním roce. Počítáme však, že půjde o růst výrazně pomalejší, už proto, že dochází ke zpomalování růstu reálných mezd a finanční síla českých domácností neporoste tak svižně jako doposud,“ konstatuje ekonom ČSOB Petr Dufek.
Zásadní roli bude tak nejen podle něho i nadále sehrávat nálada spotřebitelů, respektive jejich případný, a třeba i neodůvodněný, strach ze zhoršování celkové ekonomické situace.
Podel Jáče případné výkyvy v náladě tuzemských spotřebitelů mohou být vyvolány také spíše nejistotami spojenými s vývojem ve světě. „V roce 2020 dojde zřejmě ke zpomalení tempa růstu maloobchodních tržeb v důsledku slabšího růstu mezd, přesto by maloobchod měl vykázat solidní růst v oblasti čtyř procent,“ říká.
Analytici Raiffeisenbank počítají s letošním růstem ve výši necelá tři procenta. „V letošním roce by zpomalující ekonomika měla postupně tlumit mzdový růst, oslabovat by měl i spotřebitelský sentiment. Předpokládáme tedy, že růst maloobchodních tržeb zpomalí pod tři procenta. Spotřeba domácností by nicméně měla zůstat hlavním přispěvatelem k růstu HDP,“ konstatuje analytik Luboš Růžička.
Seidler také připomněl, že domácnosti naznačují snahu více spořit, a to právě z titulu rostoucích obav ohledně budoucího ekonomického vývoje, který by měl letos dále mírně zpomalovat. „Uvedená kombinace faktorů by pak mohla vést k mírně slabší dynamice maloobchodu v letošním roce, a to kolem čtyř procent, což je však stále příznivá hodnota,“ dodává.