Tokio - Japonská Toyota si udržela pozici největší automobilky světa, kterou okupuje už tři roky. Loni na všech kontinentech prodala skoro 8,42 milionu aut. Pouze o 30 tisíc vozů méně pustil na trh nedávno znovuzrozený vlajkonoš amerického automobilového průmyslu General Motors, který šlape japonské automobilce na paty.
Toyota udržela prvenství mezi automobilkami
Na přední pozici Toyoty útočí General Motors, která se zhruba před dvěma měsíci vrátila na burzu, aby dobyla svou slávu zpět. Zatímco prodeje Toyoty se v roce 2010 zvýšily o osm procent, auta od GM si koupilo o 12 procent lidí víc než v roce 2009.
Yasuaki Iwamoto, automobilový analytik
„Pozice General Motors posiluje, a to znamená, že se automobilka vrací do velkého světa.“
„Překvapuje mě to, protože Toyota zaznamenala velké propady prodejů v Evropě a stejně tak v Americe. Vypadá to, že musela zabodovat na ostatních trzích,“ říká redaktor časopisu Auto motor a sport Michal Štengl.
Toyotu negativně zasáhly svolávací akce
Toyotu poznamenaly především problémy s kvalitou automobilů, když musela do servisu v průběhu uplynulého roku svolat přes osm milionů vozů. „Je jasné, že problémy s kvalitou a svolávacími akcemi ji na trzích musely zákonitě poznamenat,“ vysvětluje šéfredaktor časopisu Auto7 Jan Blažek.
Třeba v Číně, která je jedním z nejrychleji rostoucích a největších automobilových trhů světa, prodej Toyoty vzrostl o 19 procent. Prodeje General Motors ale vzrostly dokonce o 30 procent. Americká automobilka má tak podle agentury AP šanci stát se opět světovou jedničkou.
Toyotu se z pozice výrobce nejprodávanějších aut navíc snaží sesadit i největší evropská automobilka Volkswagen. Do roku 2018 chce své prvenství v Evropě rozšířit na celý svět.