Londýn - Navzdory těžkým časům se nyní některým odvětvím daří až dvojnásobně lépe v porovnání se situací před recesí. Mezi ně patří také kavárenský průmysl. Například ve Velké Británii vznikají stále nové kavárny, protože pro jejich podnikání se místo na trhu stále najde. I když se známé řetězce nachází na každém kroku, britský trh táhnou hlavně malé kavárny. Až 70 procent z nich nepatří pod žádný řetězec a na nedostatek zákazníků si rozhodně stěžovat nemůžou.
Současná recese znamená pro kavárny zlaté časy
„Otevřeli jsme před devíti měsíci, tedy v době recese, a obchod je od té doby velice úspěšný. Ukazuje to, že lidé prostě chtějí kávu pořád,“ potvrzuje zájem o menší kavárny Peter Clarke, majitel Independent Coffee Shop. Doplňuje jej i zástupce většího konkurenta - Tim Pfeiffer z kavárenského řetězce Starbucks: „My jako společnost máme mnohem víc klientů, kteří do našich poboček chodí, víc než kdykoliv jindy.“
Káva je tak nejspíše byznys, který jen tak něco nezlomí. Podle průzkumu si jí mnohem častěji dopřávají nejen byznysmeni, ale také nezaměstnaní. Právě tato skupina ve Velké Británii čítá už přes 2,4 milionu osob. Oblíbenost kaváren dokládají i odpovědi Britů na otázku, zda je krize nedonutila omezit spotřebu nápoje z kávových zrn: „Je to jen malá položka. Opravdu se toho nechci vzdát. Doma si kávu dělat nezačnu.“ Další lidé například odpovídali, že jde o sociální záležitost či každodenní luxus.
Z obliby kávy pak těží nejen řetězce, ale zisky stoupají i jejím prodejcům. Dokládá to i situace v Česku, kdy třeba společnosti Tchibo Praha stoupl v loňském roce zisk více než čtyřnásobně.