Praha - Pečivo, které je v obchodech dopékáno ze zmražených polotovarů, bude muset být v regálech povinně označováno údajem „rozpečeno“. Ministr zemědělství Petr Bendl podepsal vyhlášku upravující značení pekárenských výrobků. Předpis by měl začít platit během několika týdnů.
Rozpečený rohlík není čerstvý, musí být označen
„Rozpečeno“
Dopékané pečivo se tak má odlišit od čerstvého. Pojmem „čerstvý“ budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.
Jak dnes řekl Bendlův náměstek pro zemědělskou a rybářskou politiku EU Martin Hlaváček, původní záměr, aby se vyhláška vztahovala vedle nebaleného pečiva na balené produkty, narazil na odpor Bruselu. Předpis se tak bude týkat jen nebalených výrobků.
Vyhláška se však nelíbí obchodníkům, mezi nimiž je rozpékání stále populárnější. Díky rozpékání zmrazených polotovarů mohou totiž okamžitě reagovat na poptávku v prodejně a během chvíle doplnit zboží v regále. Navíc jim po zavírací době nezůstane spousta prošlých rohlíků. Obchodníci proto již dříve návrh vyhlášky, která vznikla ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů, kritizovali.
Sice krásně voní, ale před chvílí bylo zmražené
Pečivo rozpečené přímo v obchodě na prodejně voní a zákazník je kupuje. Neví ale, že jde o rozmrazené zboží, a to je považováno za klamání spotřebitele. Dopékání dává řetězcům ještě jednu výhodu. Rozpékací směsi můžou dovážet ze zahraničí, čímž se stávají nezávislými na tuzemských pekárnách, a mají tak lepší pozici při vyjednávání o cenách.
Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly právě obavy z rostoucích dovozů pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix či United Bakeries.