Praha - Trh s luxusním zbožím je i v současné ekonomické situaci na vzestupu, potvrzují to i prodeje luxusních aut. Poptávka po drahých vozech zůstává silná i ve střední Evropě, naopak na jihu se už hospodářská krize projevila. Tahounem ale pořád zůstává Čína. Britská značka Bentley má v České republice ve své třídě skoro čtvrtinový podíl trhu. Situaci segmentu poodhalil regionální ředitel Bentley pro Evropu Guillaum Chabin.
Regionální ředitel Bentley o podnikání s luxusními vozy
Guillaum Chabin nastínil, jaký je byznys podnikání s luxusními vozy. Není to nic lehkého, zachování exkluzivity a splnění očekávání zákazníků je oříšek. S ředitelem si povídala Radka Hlisnikovská.
Trh luxusních výrobků se smršťuje
„V řadě zemí Evropy, hlavně v té jižní části, cítíme určitou neochotu zákazníků. Trh globálně, ale i v našem segmentu, se dost rychle smrskává. Na druhou stranu to nemá zatím vliv na střední Evropu, na Německo, ani na Skandinávii, takže o tom, jak to bude dál, máme smíšené dojmy.“
Kolik bentley se prodá letos v ČR?
„Upřímně, Česká republika není zrovna největší trh v Evropě, nicméně v letošním roce čekáme asi třicet nových zákazníků. Už v minulých letech to bylo v průměru dvacet až pětadvacet aut ročně, nejslabší to bylo pochopitelně v roce 2009. Všimli jsme si, že v České republice většinou zákazník pořizuje auto s plnou výbavou, kterou si navrhnou sami.“
Rizika obchodování s Čínou
V Číně teď vidíme velikou příležitost. Je to vlastně poprvé, co tam máme vůbec největší počet prodaných aut ze všech zemí. V roce 2011 jsme tam prodali sedmnáct set, za letošních prvních pět měsíců jsme prodali zase o šedesát sedm procent víc aut, takže ten trend zatím pokračuje. Nicméně to ekonomické klima se v Číně opravdu mění, a do budoucna by nás to ovlivnit mohlo.
Jihoamerický trh láká
„Toho rychlého vývoje v jihoamerických zemích jsme si všimli. Ale v tuhle chvíli je tamní trh pro taková auta pořád hodně omezený, a to je hlavně kvůli dovozní dani, která v těch státech je - a v poptávce se to hodně odráží. My se tam teď tedy na žádný velký boom nechystáme, alespoň prozatím. Ale jsou země, které sledujeme trochu více, a to je třeba Brazílie nebo Chile. V Brazílii jsme loni prodali asi čtyřicet aut. To je docela omezené číslo vzhledem k tomu, jak velká je to země i ekonomika.“
„Loni jsme prodali sedm tisíc aut, a v celém trhu s automobily je to spíš taková kapka v moři. Ale pořád si zachováváme exkluzivitu. Nechceme přejít do nižšího nebo vůbec jiného segmentu, snad s výjimkou segmentu SUV.“