Publicis a Omnicom se sloučí. Vytvoří největší reklamní skupinu světa

Paříž/New York - Francouzská reklamní agentura Publicis se sloučí se svým americkým rivalem Omnicom. Vznikne tak největší reklamní skupina světa s tržní hodnotou přes 35 miliard dolarů, tedy zhruba 683 miliard korun. Publicis záměr označila za sloučení rovných, z něhož budou mít citelný prospěch také akcionáři.

Každá z firem bude mít ve sloučeném podniku po 50 procentech. Publicis uvedla, že transakce díky synergickému efektu zajistí spojené skupině přínos kolem 500 milionů dolarů. Nově vytvořený podnik bude mít své hlavní kanceláře nadále v Paříži a New Yorku, holdingová společnost ale bude mít registraci v Nizozemsku.

Loňské tržby obou skupin dosáhly 22,7 miliardy dolarů a úhrnný počet jejich zaměstnanců překračuje 130 tisíc. V tržní hodnotě se dostane podnik nad současnou světovou jedničku WPP, jejíž kapitalizace je nyní kolem 24 miliard dolarů.

  • Transakcí se spojí světoznámé reklamní značky Publicis jako Saatchi & Saatchi a Leo Burnett se značkami BBDO Worldwide a DDB Worldwide skupiny Omnicom.

Spojená společnost bude moci snadněji určovat ceny na trhu, což by však mohlo narazit u úřadů v USA i v Evropě. Šéfové obou skupin nicméně vyjádřili přesvědčení, že regulační orgány jejich spojení schválí. „Neočekáváme nic, co by nám zabránilo v uskutečnění plánu,“ řekl šéf Omnicomu John Wren na tiskové konferenci. Odhadl, že souhlas bude fúze potřebovat ve 41 až 46 zemích světa.

Spojení firem Publicis a Omnicom vyvine zřejmě tlak na ostatní velké reklamní agentury, aby rovněž uvažovaly o slučování. WPP by se mohla ucházet o americkou Interpublic, francouzskou Havas nebo japonskou Dentsu, uvedl analytik Brian Weiser ze společnosti Pivotal Research.

Nový podnik budou prvních 30 měsíců řídit společně šéf Omnicomu John Wren a generální ředitel Publicis Maurice Levy. Poté zůstane výkonným šéfem Wren a Levy přejde do funkce předsedy správní rady. Záměr jednomyslně schválily správní rady obou firem. Proces sloučení by měl být dokončen ještě do konce letošního roku, nejpozději ale v prvním čtvrtletí roku příštího.