Průplav Dunaj–Odra–Labe by silnicím ulevil o pět tisíc kamionů denně, tvrdí Ťok

Vodní koridor Dunaj–Odra–Labe by podle optimistických odhadů odvedl z tuzemských silnic zhruba pět tisíc nákladních aut denně, znamenalo by to pokles silniční nákladní přepravy o necelá dvě procenta. Vnitrozemská vodní doprava by naopak posílila o osm procent. Podrobné výsledky studie v pátek společně s jejími tvůrci představil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nejdříve by se mohlo začít stavět v roce 2030 na oderské větvi u Ostravy.

Projekt, který má stát 582 miliard korun, dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové. Ministr v pátek upozornil, že projekt je zatím ve fázi šetření jeho možných dopadů.

„Studie řekla, že je to realistický projekt, má smysl se jím zabývat, ale že abychom v tuhle chvíli rozhodli, že se bude stavět, tak v takové situaci rozhodně nejsme,“ dodal.

Propojení tří řek by bylo podle studie ekonomicky efektivní. Ťok řekl, že koridor není možné posuzovat pouze z dopravního hlediska, ale má i své hydrologické a ekologické výhody. „Námitky, že kanál odvede vodu a bude tady sucho, nejsou pravdivé,“ prohlásil. Podle šéfa plánování na ministerstvu dopravy Luďka Sosny se studie ekologickým námitkám věnovala nad rámec klasických studií proveditelnosti. Projekt bude hodnocen i v rámci vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Podle tvůrců studie se ukázalo, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Jejich napojení by vyšlo na 281 miliard korun. Labská větev by stála 301 miliard korun a v některých metodických posouzeních vyšla jako neefektivní. Studie počítá na přímých úsecích s průměrnou rychlostí deset kilometrů v hodině. Lodě by mohly převážet zejména sypké materiály, hnojiva, ocel, dřevo nebo obilí a kontejnery.

Polsko už spolupráci nabídlo, se Slovenskem se bude jednat

84 minut
Devadesátka ČT24: Spor o kanál Dunaj–Odra–Labe
Zdroj: ČT24

Stát by na případné realizaci kanálu chtěl spolupracovat i s evropskými státy. Polský ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk zájem své země na mezinárodním spojení nedávno potvrdil. Ministerstvo bude jednat také se Slovenskem, jehož část Dunaje chce studie využít. Ťok se nebrání pomoci ani dalších evropských zemí jako například Francie, která staví nový průplav Seina-sever.

Výsledky studie nyní projedná monitorovací výbor složený ze zástupců ministerstev, univerzit, krajů a dalších subjektů včetně zástupců Slovenska a Polska. Vláda by studii měla dostat v únoru příštího roku.

Ekologové si myslí, že by projekt zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. „Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla. Divím se, že v době, kdy zápasíme o každou kapku vody v krajině, tyhle megalomanské betonářské nápady může někdo seriózně položit na stůl,“ řekl již dříve Jan Piňos z Hnutí Duha.

iRozhlas: Samotná studie není hotová

Zpravodajský server iRozhlas upozornil, že ministerstvo dopravy odmítá zveřejnit studii ekonomické proveditelnosti kanálu Dunaj–Odra–Labe. „Důvodem má být fakt, že studie není hotová a čeká ji několik kol připomínek, výsledky se tak prý ještě mohou změnit,“ uvádí. Navzdory tomu ale ministerstvo už v polovině října informovalo a ministr Dan Ťok to uvedl i na svém Twitteru, že projekt ze studie vyšel jako ekonomicky efektivní.

Jak ale píše iRozhlas, ministerstvo se ve svém odmítavém rozhodnutí odvolává na výjimku ze zákona o svobodném přístupu k informacím, podle níž úřad nemusí zveřejňovat informace, které vznikly v souvislosti s přípravou nového rozhodnutí. Po uplatnění této výjimky ale podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu musí úřad přesvědčivě zdůvodnit, proč by bylo zveřejnění informace nežádoucí. Ministerstvo se ale omezuje jen na konstatování, že „diskuse o nehotové, nepřipomínkované studii by byla zavádějící a věcně nesmyslná“, konstatuje se na webu iRozhlasu.

Podle experta na informační právo Adama Ruta z Otevřené společnosti je takové chování problematické. „Oni sami, tím, že zveřejnili výsledky studie, zahájili veřejnou debatu,“ potvrdil serveru. A připomíná, že údajnou pracovní verzi studie zveřejnil server Zdopravy.cz, kterému ji ministerstvo rovněž odmítlo poskytnout, portál ji pak „získal z jiných zdrojů.“

Ministerstvo se bránilo tím, že „základní závěry“ zveřejní právě na setkání s novináři v pátek. 

Na zpracování studie rentability vodního díla Dunaj–Odra–Labe, za níž stát zaplatil 22 milionů korun, se podílely tři firmy: Sweco Hydroprojekt, Aquatis a Vodní cesty. Podle serveru Deník N se všechny tři společnosti zabývají projektováním a realizací vodních staveb, vybudování průplavu by pro ně tak znamenalo významnou obchodní příležitost. Firmy střet zájmů odmítly, připomněl na stránkách iRozhlas.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Outfity z Reeboku za pár korun zřejmě nebudou, firma ruší objednávky

Americká oděvní firma Reebok během víkendu na svém e-shopu omylem nabízela produkty za velmi nízké ceny. Lidé tak ve velkém nakupovali i desítky položek sportovního zboží za pár korun. Sortiment ale společnost velmi pravděpodobně nedodá, objednávky začala rušit.
10. 6. 2025

Špinavý byznys agentur práce je propojený, zjistili Reportéři ČT

V Česku funguje „novodobé otroctví“, kdy pochybné agentury zaměstnávají lidi načerno a bez jistoty výplaty, zjistili na jaře Reportéři +. Zmiňované agentury na reportáž rychle zareagovaly a změny nastaly i ve firmě, která jejich služby využívala. Nové důkazy o nelegálních praktikách a pavučině špinavého byznysu shromáždila reportérka Barbora Loudová.
10. 6. 2025

Zadlužená VoZP jedná o sloučení s pojišťovnou ministerstva vnitra, píše Aktuálně.cz

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) má nesplacené závazky za skoro miliardu korun, uvedl server Aktuálně.cz. Instituce se 700 tisíci klienty proto podala návrh na sloučení se Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra, řekl portálu člen správní rady VoZP Zoltán Bubeník.
9. 6. 2025

Tempo růstu cen nemovitostí zrychlilo

V prvních třech měsících letošního roku zrychlilo tempo růstu cen u všech typů nemovitostí – pozemků, rodinných domů i bytů. Právě byty přitom zdražily nejvíce – skoro o čtyři procenta ve srovnání s předchozím čtvrtletím. Oproti loňsku jejich ceny stouply o deset procent. V Praze a Brně zároveň roste zájem o takzvané mikrobyty s výměrou kolem dvaceti metrů čtverečních. Vyplývá to z indexu bydlení ČSOB.
9. 6. 2025

Euro o hospodářském úspěchu země nerozhoduje, zaznělo v 90' ČT24

Bulharsko by se příští rok mohlo stát jednadvacátým členem eurozóny. V Česku většina lidí přijetí eura odmítá. Hlavní ekonom BH Securities a poradce premiéra Štěpán Křeček a hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek mluvili v 90’ ČT24 mimo jiné o tom, že přijetí či nepřijetí eura nerozhoduje o hospodářském úspěchu země.
9. 6. 2025

Od těch z dovozu je odlišuje slupka. Rané brambory z tuzemska jsou opět k mání

Po roce jsou k dostání opět české rané brambory. V obchodech budou zhruba do konce června. Z celkových produkčních ploch tvoří asi pět procent. Na rozdíl od klasických brambor je ale může každý jasně rozeznat od těch z dovozu. U tuzemských raných brambor je totiž možné slupku jednoduše odloupnout prsty. Nemají ale tak dlouhou skladovatelnost. Ideální je spotřebovat je ihned po zakoupení. Česko je v produkci brambor soběstačné ze 75 procent. Největší bramborářskou oblastí je Vysočina, následuje Středočeský kraj.
9. 6. 2025

Česko je bitcoinová velmoc, vývoj překotný, regulace nutná, míní ekonomové

Bývalý člen Národní rozpočtové rady Richard Hindls v pořadu Otázky Václava Moravce podotkl, že krypotoměny mohou hrát v ekonomice státu i velmi pozitivní roli. Podle ekonomů Mojmíra Hampla a Ladislava Krištoufka je Česko dokonce bitcoinovou či kryptoměnovou velmocí. Odborníci se však shodují, že vývoj na trhu s digitálními měnami je velmi překotný a legislativa často nestíhá reagovat. Tuzemské normy v této oblasti však hodnotí jako dobré.
8. 6. 2025

Čína drží Evropu „v šachu“ díky kovům vzácných zemin, restrikce zmírní

Peking je ochoten urychlit schvalování licencí pro vývoz kovů vzácných zemin do Evropské unie, oznámilo čínské ministerstvo obchodu. Restrikce na vývoz těchto kovů narušily dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu i v dalších odvětvích po celém světě.
7. 6. 2025
Načítání...