Při třídění baterií Česko jen těsně plní limit. EU podceňuje jejich životnost

Češi loni zrecyklovali skoro 1700 tun baterií. Každý vrátil průměrně šest a půl tužkové baterie. Každý rok se množství zvyšuje, jen těsně však Česko plní normu Evropské unie, podle níž teď musí členské státy vytřídit takový počet baterií, který odpovídá minimálně 45 procentům baterek uvedených daný rok na trh. To se dá ale těžko zvládnout, protože se jich každoročně prodá víc a používají se až 12 let. EU přitom počítá s životností maximálně tři roky.

V recyklaci baterií se Česko dlouhodobě zlepšuje. V loňském roce Češi vytřídili rekordních 1681 tun použitých baterií. Jelikož na trh zamířilo 3667 tun nových baterií, zrecyklovalo se 45,8 procenta. Evropskou normu tak dodrželo Česko jen těsně, podobně jako v roce 2016, kdy podíl recyklace činil 45,3 procenta.

Baterie k recyklaci
Zdroj: Ecobat

„Je opravdu těžké limit plnit. Stávající metoda výpočtu účinnosti sběru počítá s životním cyklem tři roky. Jenže reálná doba použití mezi okamžikem uvedení na trh a odevzdáním k recyklaci je 4 až 12 let. Baterky se nám k recyklaci nevrací tak rychle, jak by bylo žádoucí,“ popsala Jana Čechová z neziskové organizace Ecobat, která celorepublikově řídí recyklaci baterií. Normu nezvládá splnit polovina členských zemí EU.

Kromě delší životnosti baterií je podle ní těžké také zlepšit přístup lidí. „Problém je, jak motivovat lidi, aby něco tak malého, jako jsou baterie, našli ve svém šuplíku a odnesli na sběrné místo. Občany nelze motivovat ekonomicky, ani zálohováním baterií, takže zbývá dlouhá a obtížná cesta zvyšování jejich ekologického uvědomění,“ řekla Čechová.

Některé firmy nabízejí sběrné místo přímo na pracovišti

Ecobat tak sází na osvětu. Recyklace je ekologicky důležitá, každoročně totiž roste spotřeba baterií. Od roku 2011 se zvýšila o pětinu. „Na osvětě pracujeme průběžně a hledáme nové cesty motivace lidí. Loni jsme s projektem Recyklojízda s naším týmem na elektrokolech projeli republiku a po cestě propagovali třídění a recyklaci baterií. Letos v červnu cestu opakujeme. Navíc s Krajem Vysočina startujeme nový projekt Baterkománie, kdy občany zkoušíme motivovat příspěvkem na charitativní projekty,“ sdělila Jana Čechová. Právě Vysočina byla spolu s Jihomoravským krajem minulý rok v třídění nejaktivnější.

Recyklace baterií podle regionů
Zdroj: Ecobat

Recyklaci začínají v rámci osvěty podporovat také firmy. Více zaměstnavatelů zakládá sběrná místa přímo na pracovišti. „Podstatný není jednorázový sběr, ale dlouhodobá spolupráce – Letiště Praha, Jaderné elektrárny Dukovany a Temelín, pražský dopravní podnik. Nově se zapojily například Středočeské vodárny,“ uvedla Čechová. Ecobat zájemcům pošle sběrné nádoby a domluví podmínky svozu.

Dál lidé třídí v obchodech, čtvrtinu baterií sesbírají města a obce pomocí červených kontejnerů, sběrných dvorů nebo sběrných míst přímo na úřadě. Každou desátou baterii odevzdá škola zapojená do programu Recyklohraní aneb Ukliďme svět. Celkem existuje po republice přes dvacet a půl tisíce sběrných míst.

  • Jen pouze necelá pětina baterií, které se na českém trhu prodají, jsou nabíjecí baterie, zbytek tvoří baterie na jedno použití.

Plnění normy, která od roku 2016 požaduje aspoň 45procentní podíl vytříděných baterií, může zkomplikovat i nástup lithiových baterií. „Lithiové baterie se objevují v stále větším počtu elektrospotřebičů. Opravdový boom přijde s nástupem e-mobility. Vzhledem k tomu, že lithium je velice reaktivní a hořlavý kov, musí sběr a recyklace takových baterií probíhat za zvýšených bezpečnostních opatření, což tuto aktivitu značně prodražuje,“ upozornila Čechová. Dobíjecí lithiové baterie vydrží průměrně přes šest let, používají se v powerbankách, noteboocích i mobilech.

Ministerstvo životního prostředí předpokládá, že když bylo Česko schopné splnit normu doteď, zvládne to i do budoucna. O hrozbě lithiových baterií ví a chystá opatření. „O problémech se současným trendem zvyšujícího se podílu lithiových baterií na trhu se nyní diskutuje na evropské úrovni v rámci probíhající revize směrnice o bateriích a akumulátorech. Evropské změny se pak promítnou do připravované nové české odpadové legislativy, do níž zahrneme i evropský odpadový balíček,“ sdělila mluvčí ministerstva Dominika Pospíšilová.

Všechny sesbírané baterie končí na třídící lince v Kladně, kde se rozdělí podle typu a chemického složení a rozvezou do specializovaných firem, např. do Kovohutí Příbram, ale hlavně do zahraničí – Polska a Německa. Látky získané z baterek se dají použít na výrobu chirurgické oceli, pozinkovaných popelnic nebo i kosmetiky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...