Piloti Ryanairu v Německu stávkují, postiženo je na 150 letů ze čtyř set plánovaných

Piloti a palubní personál irského Ryanairu v Německu ve středu celý den stávkují, zrušeno je 150 ze 400 plánovaných letů ze země a do země. Největší evropská nízkonákladová aerolinka svým zaměstnancům hrozí, že v případě dalších stávek začne propouštět. Pražského letiště se stávka nedotkne, ve středu nebyl zrušen ani jeden let Ryanairu do Prahy.

Ohlášená stávka za vyšší platy a lepší pracovní podmínky začala na dvanácti německých letištích v noci na středu a skončit by měla ve čtvrtek ve 2:59 středoevropského letního času. Ve středu ráno to ve Frankfurtu nad Mohanem uvedla zástupkyně odborového svazu pracovníků ve službách Verdi.

Na největších německých letištích bylo ráno zrušeno pět z deseti letů, jejich seznam firma nezveřejnila. Na berlínských letištích Schönefeld a Tegel jich byla podle jednoho ze zástupců Verdi odvolána více než polovina, v Schönefeldu se navíc shromáždily desítky členů palubního personálu s transparenty.

Letiště Kolín/Bonn zatím podle svého mluvčího zrušilo 20 z 56 plánovaných odletů a příletů. V Hamburku se zatím čekají jen dva zrušené lety z plánovaných čtrnácti. Pasažéři Ryanairu musejí počítat jak s četnými výpadky, tak se zpožděními. Podnik již dříve uvedl, že dotčení zákazníci budou o situaci neprodleně informováni a odškodněni.

Odborový svaz německých pilotů Vereinigung Cockpit (VC) ve středu Ryanairu pohrozil dalšími stávkami, pokud management nepřijde s lepší nabídkou.

Výhrady napříč kontinentem

Irský dopravce čelí kritice odborů napříč Evropou. Obzvlášť v Německu se zaměstnancům nelíbí, že jsou najímáni prostřednictvím pracovních agentur, jako je McGinley Aviation. Loni v prosinci Ryanair dokázal odvrátit rozsáhlé stávky, když se poprvé ve své dvaatřicetileté historii rozhodl uznat odborové svazy. Od té doby se mu však nepodařilo s řadou z nich uzavřít dohody o pracovních podmínkách. V létě tak následovala největší vlna stávek v historii firmy a rušení stovek letů.

V srpnu se aerolinky dohodly s irskými piloty a vyjádřily naději, že smíru brzy docílí i na dalších evropských trzích. Minulý týden nicméně pohrozily odborové svazy zastupující palubní personál v Itálii, Portugalsku, Belgii, Španělsku a Nizozemsku stávkou za lepší pracovní podmínky na konci září.

Ryanair již od poloviny srpna podepsal kolektivní smlouvu s piloty v Irsku a v Itálii. Svaz německých pilotů (VC) ale uvedl, že ve Spolkové republice jsou tyto dohody pro piloty nedostačující. Dohoda s irskými piloty se netýká odměňování a všeobecných pracovních podmínek. V Itálii jsou podle nich nedostatečně vyřešeny otázky týkající se pracovní doby a odměňování.

Letecká společnost považuje jejich požadavky za neoprávněné. Pohrozila, že pokud budou stávky pokračovat, přistoupí k rušení některých základen a pracovních míst.

Strany se také nemohou dohodnout na zprostředkovateli, který by konflikt vyřešil, jak navrhl Ryanair. Vedení aerolinek podle VC trvalo na mediátorovi z Irska, který podle nich nemá potřebné právní znalosti pro Německo. Ryanair naopak odmítl několik mediátorů navržených svazem VC. 

Ryanair létá do 37 zemí včetně České republiky a v loňském roce přepravil zhruba 130 milionů cestujících. V Německu má základny na devatenácti letištích.