Největší ruská automobilka propustí skoro 30 tisíc lidí

Togliatti – Ruská automobilka AvtoVAZ, která je největším výrobcem automobilů v Rusku a je známá především modelem Lada, propustí kvůli hospodářské krizi 27 600 zaměstnanců. Ve firmě celkově pracuje 102 tisíc lidí, propouštění se tedy dotkne 27 procent z nich. Rusko ještě loni aspirovalo na to stát se největším automobilovým trhem v Evropě, letos ale kvůli krizi zažívá prudký propad poptávky. Ruská vláda proto uvažuje o tom, že by skomírající prodeje podpořila po vzoru Evropy a Spojených států zavedením šrotovného.

„Náš závod je v kritickém finančním stavu. Ztráty za rok 2009 dosáhnou 35 miliard rublů (20 miliard korun), což vzbuzuje velmi vážné otázky ohledně naší schopnosti pokračovat v budoucnosti v provozu,“ uvedl generální ředitel firmy Igor Komarov. „Naším hlavním cílem je vyhnout se bankrotu, který by mohl vést k rozprodeji závodu po částech,“ dodal.

Opasky utahují již pracovníci v Togliatti

Rusko hodlá zavést šrotovné (zdroj: ČT24)

AvtoVAZ již kvůli krizi musel snížit platy a pracovní týden zaměstnancům ve své továrně v Togliatti. V současnosti továrna pracuje jen na jednu směnu a 65 procent své kapacity. Minulý měsíc stovky zaměstnanců požadovaly kvůli snižování mezd a spekulacím o možném propouštění znárodnění továrny.

A propouštění téměř 30 tisíc pracovníků skutečně přišlo. Vedení firmy se na něm již dohodlo s odbory. Polovina z celkového počtu propuštěných by měla odejít do penze. „Je těžké najít v Togliatti jinou práci. AvtoVAZ je pro toto město vším a v jiných městech na nás nikdo nečeká,“ uvedl pracovník na montážní lince Alexander Afanasjev. Podle analytika Michaila Paka ze společnosti Aton by AvtoVAZ mohl díky propuštění zaměstnanců ročně ušetřit zhruba osm miliard rublů (4,6 miliardy korun).

Rusko volá po šrotovném

Poptávka po automobilech se v Rusku letos propadla více než o polovinu. Rozsáhlá propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat úvěry. Rusko proto chce zavést šrotovné.

Vláda hodlá na šrotovné uvolnit deset miliard rublů (zhruba 5,7 miliardy korun). Počítá s tím návrh rozpočtu na příští rok, který po přijetí ve vládě ještě čeká posuzování v parlamentu. Příspěvek na likvidaci se má vztahovat pouze na nákup nového vozu smontovaného v Rusku, jeho nový majitel obdrží v přepočtu až 28 tisíc korun.

Ruský trh s auty měl zachránit zbytek světa

Ruský trh měl být spásou pro evropské automobilky během krize. Záchranné laso ale nehodil, naopak se sám do problémů dostal, za osm měsíců se propadl o padesát procent. A to ještě loni rostl rychleji než ten německý. „Nakonec se ukázalo, že reálná výkonnost té ekonomiky a ta kupní síla toho obyvatelstva je tak malá, že při prvním náznaku možného zhoršení situace došlo v podstatě ke kolapsu toho trhu,“ řekl ČT24 Jan Blažek, šéfredaktor magazínu Auto7.

analytik Aleš Michl pro ČT24:

„V Rusku, to je vždycky země sama pro sebe, tam to bude experiment, je to protekcionalistický experiment, čili jede samo na sebe.“


Odborníci tak zůstávají skeptičtí. Šrotovné podle nich ruskému trhu nepomůže. Za celý rok prognózují tamnímu automobilovému průmysl až šedesátiprocentní propad.

Rusko hodlá zavést šrotovné
Zdroj: ČT24